Author's POV
Mingyu keluar dari rumahnya sambil membetulkan rambutnya. Sungguh, dia amat tertekan sekarang ini disebabkan perkara kahwin-kahwin ni. Baginya, dia masih tidak mahu menghabiskan zaman remajanya itu. Oleh itu, dia membuat keputusan untuk berjalan-jalan. Manalah tahu, boleh jadi tenang.
Pintu kafe di seberang jalan itu ditolaknya sebelum dia memasuki kafe tersebut. Disebabkan keadaan yang masih pagi, tidak ramai pelanggan di kafe tersebut. Mingyu duduk berhampiran dengan dinding kaca supaya dia boleh minum secawan coffee sambil menikmati pemandangan waktu pagi di situ.
Coffee yang baru sampai itu terus dihirupnya perlahan sambil matanya tekun membaca sesuatu di telefonya. Dengan segera, air muka tenangnya itu mula bertukar masam.
'adeul, hari ni bakal isteri kamu akan datang melawat bersama appa dan ommanya. Pastikan kamu balik sebelum makan tengah hari'
Mesej yang dihantar oleh appanya itu dibaca untuk kali kedua. Sungguh dia berasa menyampah untuk bersua muka dengan perempuan yang bakal mengakhiri zaman bujangnya. Selepas itu, dia terus bangkit daripada kerusi dan keluar dari kafe tersebut dengan perasaan yang bercampur baur.
Kakinya berjalan perlahan menuju ke arah taman yang berdekatan. Selalunya, di taman inilah seventeen selalu membuat persembahan apabila mereka mempunyai masa. "huhh!" satu keluhan berat terlepas daripada mulutnya apabila satu perkara terlintas di fikiranya. Boleh ke dia membuat persembahan bersama dengan seventeen lagi selepas ni? Macam mana perasaan orang lain apabila dapat tahu yang dia sudah berkahwin? Boleh ke dia belajar macam biasa nanti? Satu lagi keluhan yang lebih berat terkeluar daripada mulutnya.
'bark bark barrrk barkk' kedengaran anjing menyalak dengan sangat kuat berhampiran denganya diikuti seorang yeoja yang sedang berlari menuju ke arahnya sebelum 'gedebukkk!' yeoja tersebut terlanggarnya sehingga menyebabkan mereka berdua jatuh. "ahh, chusuamida!" jerit yeoja tersebut setelah tersedar yang dia sudahpun terbaring di atas badan sasa milik mingyu.
"apa yang kau letak dalam beg tu hah? Berat betul!" tanya mingyu sambil menyapu kotoran di bajunya. Kelihatan yeoja tersebut hanya menunduk hormat ke arahnya sambil meminta maaf untuk kali ke berapa dah. "chusungaeyo, anjing tu kejar saya tadi" kata yeoja tersebut sambil mendongak ke arahnya. Dengan semena-mena wajah garang mingyu bertukar apabila dia melihat wajah yeoja tersebut. Dengan wajah lembut, mata yang besar bersama bibir merah jambu kecil miliknya itu amat cukup untuk membuatkan semua namja jatuh cinta. Ditambah lagi dengan rambut panjang berwarna coklat yang diikat itu. Tanpa disedari, mingyu sudah pun merenungnya lama.
"ehh, okeyla kalau macam tu. Urm, kau tak apa-apa ke?" soal mingyu ke arah yeoja tersebut. Dia hanya mengangguk sambil membetulkan beg yang dipikulnya sejak tadi. "urm, saya pergi dulu. Mianhae selali lagi" katanya sebelum pergi dari situ. Mingyu hanya memerhati sambil tersenyum sehingga yeojs tersebut hilang dari pandanganya.
"barkk barrrk bark barkkkk"
Sekali lagi kedengaran anjing tadi menyalak menyebabkan mingyu pula yang berlari dari situ.
~~~
"oppa, cepatlah sikit!" kedengaran suara chandi yang sedang berlari mengelilingi taman itu sementara yugyeom dan sonmi berjalan berjalan di belakangnya. "oppa, chandi nak coklat!" katanya sambil menarik tangan sasa milik yugyeom. Sonmi hanya tersenyum melihat gelagat mereka berdua. Dah macam appa dengan anak perempuan dah. Rapat betul rupanya hubungan mereka berdua ni. Selepas siap membeli, mereka bertiga mula bertolak untuk pulang ke rumah omma yugyeom.
~~~
"huh, saya dah balik!" jerit mingyu selepas membuka kasutnya untuk masuk ke dalam rumah. Pada waktu itu, ommanya yang sedang memasak di dapur pun menuju ke arahnya. "gyu-ahh, dah balik dah anak omma. Eh kenapa berpeluh sangat ni?" tanya ommanya selepas melihat mingyu yang dah nampak macam orang baru lepas lari 500 meter berpagar tu. "gyu kena kejar dekat anjing tadi" jawab mingyu sambil cuba untuk memeluk ommanya. "eh eh, no! Busuk-busuk macam ni jangan nak peluk omma. Pergi mandi cepat. Kejap lagi ada orang nak datang" kata ommanya sambil menolak mingyu masuk ke dalam biliknya. Sambil mengeluh lagi, mingyu masuk ke dalam bilik air bersama dengan tuala di lehernya.
Sekejap kemudian, mingyu keluar dari biliknya dengan lengkap berpakaian. Hensem tu takyah cerita la, kalah putera raja dalam cerita snow white tu. Author pasti. Namun, satu je yang tak cukup, senyuman dia. Hilang dekat mana huh? Muka masam kalah cuka ni kenapa?
"haa, siap pun anak omma. Sekarang, mari tolong omma potong roti ni jap" kata ommanya yang sedang berada di dapur itu. Mingyu hanya menuju ke arah dapur dan memeluk ommanya dari belakang. Kepalannya diletakkan dibahu ommanya dan bibirnya dimuncungkan.
"omma, gyu taknak jumpa dia. Gyu taknak kahwin" katanya perlahan. Takut pulak nanti appanya dengar. Tak pasal-pasal kena bebel lagi. "kenapa ni? Omma tak suka la tengok gyu sedih macam ni. Cuba la gembira sikit. Jangan jadikan perkahwinan ni sebagai beban untuk gyu. Gyu tahu tak, omma bangga sangat-sangat dengan gyu kalau gyu boleh jaga isteri gyu dengan baik. Barulah ada sifat kelelakian tu. Omma tahu gyu boleh" kata ommanya sebelum mencium dahi mingyu menyebabkan mingyu yang tinggi bak galah itu tertunduk di situ. "arasseo, mingyu kahwin jugak. Tapi, jangan salahkan mingyu kalau bila tiba masanya mingyu dah tak peluk omma macam ni lagi. Yelah, dengan muka hensem gyu ni, isteri gyu mesti cemburu walaupun dengan omma. Huhuhhhuu"jawab mingyu sambil ketawa.
"anyeonghaseyo!" kedengaran suara dari luar. "haa, tu mesti diorang dah sampai tu. Pergi la sambut tetamu tu" kata ommanya kepada mingyu. Walaupun berasa malas, mingyu tetap merajinkan diri untuk ke ruang tamu. Kelihatan appanya sedang bercakap dengan tiga orang tetamu yang sudah duduk di sofa rumahnya. Tetapi, matanya tekun memandang gerangan perempuan yang sedang duduk di tepi ommanya. Matanya terus membulat. "k-kau?!" jeritnya sambil menunjuk ke arahnya. "ha, adeul, mari duduk sini" appa memanggilnya sambil menepuk kerusi di tepinya. Kelihatan mata perempuan tersebut pun mula membulat apabila dia melihat ke arah mingyu.
"omma, dia ni ke yang akan jadi suami siyeon?" tanya perempuan tersebut perlahan ke arah ommanya namun masih boleh didengari oleh mingyu. Ommanya hanya mengangguk menyebabkan siyeon tertunduk. Appa mingyu kemudianya menjemput mereka semua untuk makan tengah hari bersama. Seperti yang anda semua jangka, mingyu dan siyeon dipaksa duduk bertentangan. Dan masing-masing tidak berani untuk mengangkat muka.
"uh ye mingyu-shi, kamu sekolah di mana?" tanya mr. Lee. "saya sekolah di Hanlim High School" jawab mingyu. "siyeon bersekolah di Nari High School kan? Nanti kamu pindah la dekat sini. Lagipun sekolah tu taklah jauh sangat kan dari sekolah ni" kata appa mingyu menyebabkan siyeon terbatuk. "gwenchana?" tanya mingyu sambil menghulurkan air yang sudah dituang kearah siyeon. Kelihatan omma dan appanya hanya tersenyum sesama sendiri.
~
"mingyu, uncle dan appa kamu ada benda nak kena bincang ni. Apa kata kamu berdua pergi jalan-jalan ke dulu?" kata Mr.Lee. Tahu-tahu je mingyu sudahpun berjalan bersama dengan siyeon. Mingyu asyik memandang ke arah siyeon sahaja tetapi kelihatan siyeon hanya tertunduk. Mungkin dia malu pasal kejadian tadi.
'kenapa la dia kena ada mata besar dan bibir yang comel macam tuh? Nak main-main dengan nafsu aku la tuh' fikir mingyu dalam hatinya. Ye betul, korang sedang membaca perkara yang betul. Mingyu memang fikir macam tuh. Mereka berdua terus berjalan sehingga terserempak dengan seseorang yang mingyu taknak jumpa buat masa sekarang ni.
"yah! Mingyu-ahh! Nak gi mana tuh?!" jerit dokyeom dan minghao yang sedang berlari menuju ke arah mereka berdua. 'haih, malang nasib aku jumpa dua tenuk nih' fikir mingyu dalam hati. "sape ni gyu? Yeppeo~" tanya minghao sambil tersenyum manis ke arah siyeon. Kelihatan siyeon hanya tersenyum dan menunduk hormat. "anyeonghaseyo, Lee Siyeon imnida" katanya perlahan hampir tidak kedengaran. Mata dokyeom terus membulat. "yah cousin, kau ni biar betul? Betul ke ni? Dia ke?" tanya dokyeom ke arah mingyu. Mimgyu hanya mengangguk. "ha, dia laa" jawab mingyu sambil tersenyum.
"woah! Jinjia yeppeo!"
YOU ARE READING
Fronting | Kim Yugyeom
FanfictionArrange Marriage? Satu benda yang paling dibenci oleh semua gadis terutamanya bila baru berusia 17 tahun. Mampukah Sonmi menjalankan kehidupan seperti biasa selepas terpaksa dijodohkan dengan abang sunbae di sekolah? Apa yang berlaku apabila muncul...