ThIrTeEn

666 21 0
                                    

"Barang - barang semua dah siap kemas ke?" serba tak kena semuanya bila Hakim tiba-tiba je buat tebiat duduk depan Aisyah. Macamlah Aisyah tak nampak yang mata Hakim tu asyik pandang dia. Tahulah dah halal,tapi kalau ye pun tak perlulah sampai tersengih sorang sorang.

"Dah nak siap dah. Awak ada nak minum apa-apa ke?" Aisyah dah sedia dah nak bangun tapi terhenti bila tangan dia kena tarik dengan Hakim.

"Tak payah. Abang tunggu sayang,"

Aisyah hanya diam. Faham dengan nada yang Hakim guna tu. Tegas yang mengingatkan kata panggilan yang dia guna tadi tu salah. Salah dia juga sebab main cakap je. Tapi siapa suruh Hakim tu pandang je dia. Walaupun dia ni nampak macam heartless tapi dia tetap perempuan jugak. Tetap ada rasa malu bila kena tenung macam tu.

"Sayang minta maaf," tangan Hakim diambil dan dikucup. Dia sekarang ni masih lagi dalam proses nak terima Hakim.

Terjongket sebelah kening Hakim. Sejak bila bini dia ni jadi jinak macam ni?Hati dah mula berbunga. Suka bila dia dapat tarik perhatian Aisyah.

"Tahu pun salah,"tak tunggu lama bibir Hakim terus tersenyum sambil mengusap kepala Aisyah. Dia perasan sejak mereka berada di sini, Aisyah dah semakin menerima kehadiran dia sebagai suami.

"Abang nak air tak?"Tiba-tiba dia rasa ngeri bila dia dengar suara Hakim yang dah berbunyi lain macam. Lagipun sejak dari mereka balik makan malam tadi sampailah jam menginjak ke nombor satu ni, Hakim tak minum apa-apa pun lagi.

"Sayang dah siap kemas ke belum?Sebab Abang nak minum dengan sayang," matanya diliarkan ke serata bilik. Dia saja nak tunggu Aisyah siap kemas barang-barang yang mereka beli untuk keluarga. Dia nak tolong Aisyah tak bagi. Katanya nanti serabut. Walaupun dia sendiri tahu Aisyah tak selesa sepenuhnya lagi dengan dia. Tak tahu nak cakap apa, dia pun tunggu jelah Aisyah.

"Kejap lagi sambunglah sambil minum air,"sekejap je bayangan Aisyah dah hilang nak buat air.

"Nah,"secawan air milo panas dihulur kepada Hakim. Dia menyisip sedikit sebelum dia perasan air dalam cawan Aisyah.

"Takpe ke sayang minum air milo tu? Nanti sakit perut pulak masuk angin,"ingat lagi masa mula-mula dia kahwin dengan Aisyah. Kalut dia bila tiba-tiba muka Aisyah jadi pucat masa tengah lepak dekat ruang tamu. Rupanya sebab dia minum air milo tu. Bila ditanya kenapa minum kalau dah tahu nanti sakit perut,senang je dia jawab.

'Dah takde air lain dekat dapur. Awak jugak yang suruh teman tadi.'

Speechless lah juga dia masa tu.

"Saja nak biasakan perut dengan air ni. Nanti senang,"mendatar je riak wajah Aisyah. Tak lama, dia kemas balik barang-barang yang memang menanti untuk di kemas. Sikit pun tak hirau dekat Hakim. Dia nak siapkan kemas barang ni cepat senang dia nak berehat.

"Senang kenapanya?" pelik Hakim dengan jawapan Aisyah. Apa yang senangnya? Nanti dia juga yang risau tengah malam.

"Ish,lupa ke abang tu tak boleh bau air kopi dengan nescafe? Nanti pening kepala pula. Kalah orang mengandung dia punya pening," Aisyah dah tak sedar dah apa yang dia bebelkan. Sebab dalam kepala dia dah terbayang tilam dengan bantal dah.

"Eleh, tengoklah nanti masa dia mengandung. Nanti kena tulah sebab mengata macam-macam dekat suami,"

Pak.

Kotak coklat yang dipegang Aisyah elok terjatuh depan dia dengan Hakim.

'Wrong answer Aisyah.'

Macam manalah dia boleh terbabas sampai ke mengandung ni. Aisyah curi-curi pandang Hakim sambil tangan dah teraba-raba kutip coklat yang dah elok berterabur atas lantai dan tanpa sedar dia terpegang tangan Hakim.

"Cairkan hati yang beku"Where stories live. Discover now