sIxTeEn

617 22 1
                                    

Tok! Tok! Tok!

"Walaikumsalam,"tudung yang tergantung elok di belakang pintu di capai sebelum pintu di buka.

"Aisyahhhhhhhhhhh,"tidak sempat Aisyah nak memberi sebarang reaksi,badannya terus di tarik ke dalam pelukan.

"Ish, lepaslah," laju je tangan dia rungkaikan pelukan Kirana. Dia rimas.

"Kau ni, dengan aku pun nak berkira," dia cukup maklum sebenarnya Aisyah ni sejenis manusia yang tak suka di peluk. Tapi dah rindu nak buat macam mana. Aci redah jelah. Kakinya ikut melangkah masuk ke dalam rumah Aisyah. Matanya meliar. Pertama kali dia datang rumah ni sebenarnya.

"Mujurlah bukan suami aku yang buka pintu tadi,"bibirnya di cebik.

"Alah, apa salahnya kalau aku terpeluk suami kau? Kata sharing is caring,"Kirana dah jungkit kening. Ada bau terbakar.

"Banyaklah kau punya sharing is caring. Suami aku tu. Kalau nak pergi cari suami sendiri,"Aisyah dah menjegilkan mata. Geram dia dengan Kirana ni.

"Tapikan,"

Aisyah pandang muka Kirana. Pelik bila bicara sahabatnya tidak disambung.

"Apa?" Aisyah balas acuh tak acuh. Tangan dia masih sibuk buat air.

"Aku macam ada bau lah. Kau tak bau ke?"

"Bau? Bau apa kau ni,"

"Bau macam hangus, hangit-hangit sikit,"

"Bau apa?"

"Bau hati kau lah. Tengah terbakar. Hangus terus,hahaha---"Kecil besar je Kirana yang elok duduk dekat meja makan tu.

"Aduh, sampai hati kau. Kalau sudu ni kena dekat kepala aku macam mana? Jatuh saham aku. Aku dahlah tak kahwin lagi,"mujurlah sudu tu landing dekat bahu dia. Kalau dekat kepala, boleh ting-tong rasanya.

"Aku harap kena dekat muka kau sebenarnya,"bahu dijungkit sebelum dia menghidangkan satu jag air. Tetamu kenalah dilayan baik-baik.

"Eh,maknanya kau dah jatuh hati lah dekat Hakim tu?"

"Mana ada,"laju je mulut dia menafikan.

"Suka?"

"Tak,"

"Suka,"

"Tak,"

"Tak,"

"Suka,"

"Hah!Jackpot. Kau suka Hakim,"Kirana dah tersengih bila dia nampak mata Aisyah dah membuntang. Suka bila dia dapat kenakan Aisyah. Budak tu kepala ego. Dah suka tak nak mengaku. Kan dah kantoi.

Membahang je muka Aisyah bila dia dah terkantoi. Walau dia sentiasa menafikan rasa cinta,dia tahu jauh di sudut hati dia, dia senang dengan rasa yang hadir tu.

"Aku suka dia, tapi kadang-kadang hati aku tetap menafikan rasa tu,"perlahan dia menuturkan. Dia penat untuk memendam. Biarlah untuk sekali ini, dia meluahkan.

"Lah, dah kenapa pula?"Pelik betul Aisyah ni. Suka tapi tak suka. Sayang tapi tak sayang. Macam-macam.

"Aku takut sebenarnya,"

"Takut apa?"

"Takut kalau aku dah jatuh sayang dekat dia, dia tinggalkan aku," Kirana perasan ada kilauan yang berkumpul di tubir mata sahabatnya. Dia bangun beralih kerusi, duduk di sebelah Aisyah. Diusap-usap bahu yang sedang dirundum kesedihan.

"Okay kalau kau cakap takut dia tinggalkan kau, cuba kau fikir. Selama kau kahwin dengan dia, dengan kepala batu engkau ni, ada tak dia tinggalkan kau?"

"Cairkan hati yang beku"Where stories live. Discover now