Bab 3

280 13 2
                                    

Seorang lelaki yang berbaju biru laut dan apron separuh itu yang diikatkan pada paras pinggangnya mula menegur mereka yang dari tadi berbual rancak sambil mencekak pinggang ke arah kami.

"Eh, abang. Aish, takkanla kami nak ponteng kerja. Kami ni budak rajin suka buat kerja." kata Husnie pada abang kandungnya, Kamarul Aqram. Mia hanya sengih dan mula menggaru kepalanya yang tidak berasa gatal tu.

"Rajin? Macam ni rajin. Aku rasa kalau macam ni susah nak cari bakal suami. Yelakan 24jam asyik sembang jer. Tapi kerja tak jalan." Perli Aqram. Kali ini tangannya disilangkan pada paras dadanya.

Haih, patutlah Si Husnie ni hebat kalau bab-bab perli ni rupanya ikut abang dia. Sudah terang lagi bersuluh abang borek adik rintik.

"Kau pun satu Mia. Sikit-sikit datang kerja lambat. Tak boleh datang awal ke cik Mia. Memang tabiat ke ape?" Perli Aqram lagi. Kali ni tegas sikit bunyinya.

Haha. Aqram ni boleh tahan perli dia ni. Deep pulak ayat dia ni. Menusuk hati Mia.

"Ala abang ni, dah-dah latu. Yelah-yelah kami buat kerja. Ok? bos a.k.a. abang ku yang ku sayang." Husnie mencuit pipi abangnya. Kemudian apa lagi chow la dia.

'Cis inilah kawan, tak selamatkan aku lansung.' Mia mencebik dalam hati.

Mia memusingkan kerusinya ke arah hadapan yang tadi membelakangi mesin wang.

"Ala, marah ke geram ni?" Soalan yang muncul secara tiba-tiba.

Mia memandang sekilas pada sebelah bahu kanannya di mana suara garau yang mula menyoalnya.

"Dua-dua la kowt. Kenapa bos? Nak bebel ke nak perli lagi?"

"Ala merajuk ke? Sorryla aku bukan sengaja kau fahamla aku ni kalau time-time kerja ni aku tegas sikit."

"Ye, aku tahu."

"Lagipun ni je lah satu-satunya cafe yang boleh sara hidup aku dengan Husnie."

"Hm..." Mia mengangguk. Dia faham Husnie dan Aqram ni anak yatim piatu. Jadi Aqram ni sebagai abang sulung dia kenalah jaga Husnie. Dari kecil hinggalah besar dan pandai untuk memerli orang. Hehe.. Sempat lagi kutuk.

"Em.. Apa kata aku belanja kau makan?" Aqram cuba memujuk.

Sebenarnya Mia ni takdelah nak merajuk sangat. Sebab dia bukan jenis lemah macam tu mudah merajuk. Tapi layan jer kalau ada orang try nak pujuk.

"Aku taknak makan tapi nak minum. Boleh?" Soal Mia pulak.

"Boleh no problem."

"Tapi aku tak nak tempat lain aku nak air kat sini. Sebab aku dah lama mengidam air coffee latte kat sini boleh tak."

Bukan Mia takde duit tapi saja. Sekali sekala bos belanja minum air milik dia sendiri tak salah kan?

"Ouk. Janji kau tak merajuk." Tersenyum manis Aqram dibuatnya.

____________

"Woi, tak nampak aku kat sini ke!?" Meja mesin wang itu diketuk kuat.

Hampir saja Mia nak tersembur airnya keluar. Sebab terkejut. Tengah syok minum air coffee latte yang sedap ni,lah ada orang nak kacau. Plus, datang-datang jer terus 'woi'. Kurang ajar.

"Tak reti nak bagi salam ke?" Mia bersuara sambil mengambil tisu di sebelah mesin wang. Kemudian mengelapkan mulutnya yang comot akibat kes nak tersembur tadi.

"Amboi, hei suka hati aku la nak bagi salam ke tak. Yang kau ni tak reti nak melayan pelanggan ke ape?"Geram pulak si lelaki ni. Minah ni yang bermasalah nak cari kesalahan orang pula.

"Pakai sut kononnya nampak
macam tutur bahasa yang baik tapi hampeh." Sindir Mia secara perlahan tapi masih boleh didengari oleh lelaki 'arrogance' di depan dia ni. Memang sengaja Mia buat macam tu saja nak bagi hati dia bakar sikit.

"Kau kata apa sial?!"

Tiba-tiba ada suara menyampuk.

"Eh, cik sabar-sabar.. Err.. kenapa ada masalah ke?" Kerisauan Aqram mula menyelubungi.

"Memang ada masalah. Kau ni tauke cafe ni?"

"Ye saya."

"Ni, macam mana kau boleh biarkan makhluk spesies macam perempuan ni kerja kat sini?" Marah lelaki yang 'bersut' itu.

Hati Mia dah mula membakar. Mamat ni..kau kata aku makhluk spesies. Kang ada orang dapat penampar free of charge baru tau.

"Sa..say..saya minta maaf. Saya
janji bende ni takkan ulang
lagi." ucap maaf dari Aqram.

Mia berasa simpati pulak pada Aqram. Yela, dia buat hal tapi Aqram yang minta maaf.

"Sekarang aku nak kau pecat perempuan ni sekarang."

Terbeliak mata Aqram. "C..ci..cik janganlah macam ni.."

Mia pon terkejut dengan permintaan lelaki 'sewel' ni. Suka-suka dia minta Aqram pecat aku. Ingat ni kedai bapa dia. Oops, termain bapa pulak sorry...(^.^)

"Apa tunggu lagi, i want you do it right now. Fired her." Arah lelaki yang still 'unknown' (belum ketahui identitinya)

Nyet.

(*.*)(-_-)(#.#)(+_+)[=.=]{>.<}
(^.^)

Don't care about me. Im okay.😅😅😂😂❤👍






Love you Mr Jealous! (Sorry Slow Update)Where stories live. Discover now