Bab 5

248 11 4
                                    

Mustaqeem Irfan mula berdiri dan menggelengkan kepalanya.

"No. No. No. Im not agree. Why i need to agree if I don't like it?" Soal Irfan lembut kepada perempuan yang berusia dalam lingkungan 40-45 itu.

"Tapi Irfan, Mummy dah terima pinangan tu." Kata wanita itu, Puan Aliza dalam keadaan yang serba salah.

Kali ini Irfan berasa luluh lalu berjalan kearah Puan Aliza dan melutut di hadapannya yang masih duduk di atas sofa empuk itu. Kemudian dia memegang tangan ibunya dengan lembut.

"Mummy, kenapa Mummy buat semua ni tanpa tanya Irfan?" Sebenarnya nak ikutkan hati dia memang dia kecewa dan marah. Tapi apa yang dia boleh buat,itu ibunya sendiri. Aku sayang Mummy aku! Omelnya sendiri dalam hati.

"I'm really sorry. Mummy terpaksa buat. Sebab..."
Ayat Puan Aliza tergantung. Puan Aliza berasa tak sanggup untuk meneruskan bicaranya.

"Sebab apa? Sebab dia tu paksa parent dia buat macam tu kan? Lepastu parent dia rayu suruh Mummy terima. Betul tak?" Teka Irfan tapi dalam diri yakin dengan kata-katanya.

"Kurang asam betulla perempuan ni." Sambungnya lagi tapi diperlahankan sedikit supaya ibunya tidak dengar kata-katanya.

Puan Aliza hanya diam tidak terkata.

"Haih, Mummy. Tolongla. Irfan tak suka pon kat perempuan macam tu. Dahla kaki minum dan kaki lelaki. Nak pula satukan Irfan dengan perempuan tu. Tolongla Mummy, tarik balik pinangan tu." Rayu Irfan. Tangan ibunya dielus dengan lembut.

. . .

Suara-suara yang asyik mula tertanya-tanya itu masih lagi bising selepas beberapa jam menunggu kedatangan seseorang tetapi masih lagi belum muncul.

"Mana pengatin perempuannya? rasanya dah nak dekat 4 jam kita tunggu ni. Tapi batang hidung pon tak nampak." Tok kadi mula myoal setelah sekian lamanya menunggu. Dia mengalihkan badannya kebelakang sedikit dan memandang seorang lelaki yang menjadi salah satu saksi pada hari perkahwinan itu.

"Entahla tok kadi, saya pun rasa kaki saya mula nak kejang dah ni." Jawab saksi itu.

"Mummy macam tak jadi jer." Irfan menjongketkan keningnya sedikit pada ibunya.

Irfan berasa marah dengan Si Syakila ni. Yela, last-last minute boleh buat lawak tak datang hari perkahwinan mereka.

'Kalau aku tahu baik aku takyah terima. Yela, kalau tak disebabkan Mummy, aku tak terima. Tapi dah terima macam ni pula jadinya!" Hati Irfan yang membuak-buak mula bersuara.

"Yes! Sampai juga akhirnya!"
Jeritan suara perempuan yang sedang berdiri dengan baju yang selekeh itu membuatkan semua terdiam.

Aku, jerit kuat sangat ke? Hahaha.. Malunya! Bisik hati Mia. Malu siut!

Kedua-dua tangannya diturunkan yang tadi diangkat, lalu menutup mukanya serapat-rapat yang boleh. Kemudian bejalan selangkah demi langkah ke arah seorang wanita yang sedang duduk bersimpuh itu.

"Aduh! Sakitla mak." Mengaduh Mia lepas lengannya dicubit sedikit oleh maknya, Puan Mariam.

"Awak tu perempuan, jagala sikit adab tu." Bisik Puan Mariam pada Mia.

Mia hanya sengih sahaja.

Kemudian, Puan Mariam bisiknya lagi.

"What!?"

Kali kedua Mia jerit membuat semua terpaku dan terdiam melihatnya. Termasuk pengatin lelaki.

"Mia pelan la sikit suara tu." Puan Mariam tegaskan suaranya.

Mia memandang tepat pada anak mata Irfan. Irfan membuat muka selamba dan membalas pandangan Mia. 'Gila ke ape budak perempuan ni dah la jerit tiba-tiba lepastu tengok aku macam nak makan jer.' Bisik hati Irfan.

'Eh, kejap. Macam pernah nampak jer perempuan ni.' Bisik hatinya lagi. Irfan mula meneka dan mengecam muka perempuan yang agak sekian lama dia memandang itu.

Mia duduk semula dan mengeluh

"F...fine. Mm..Mia setuju." Ucap Mia dalam keadaan gagap dan tak seberapa ikhlas itu. Katanya diperlahankan sedikit supaya tiada siapa yang mendengar.

Puan Mariam tersenyum manis dan mengangguk kecil kepada Puan Aliza. Puan Aliza membalasnya semula. Tandanya faham.

Tok kadi, pengatin lelaki, saksi, dan lain-lain semuanya hairan dengan kelakuan mereka.

. . .

(Mia memang tak gila..please trust me..>.<)😂😂







Love you Mr Jealous! (Sorry Slow Update)Where stories live. Discover now