Bab 1

266 14 0
                                    

"Zaara?! Bangun! Anak dara sorang ni asyik tidur je kerjanya. Tolonglah ibu kat dapur ni. Kata sayang ibu." Puan Zalina menjerit nyaring dari ruang tamu. Aku turun lalu duduk di atas tangga dan bersuara "Alaa ibu bagi la zaara tidur sikit lagi. Sekarang baru pukul 9. Zaara kan baru je boleh rasa ''freedom'' dari SPM. Hari ni baru mula cuti. Bagilah Zaara peluang. Please ibu!" Aku membuat muka comel ala puss in boots. "Harini je tau ibu bagi Zaara peluang tidur. Asyik tidur je mana nak bagus otak tu. Cuba Zaara pergi bersenam dengan kawan-kawan ke, cerdas lah jugak akal fikiran tu"

"Ibu ni. Ye lah harini je Zaara tidur lebih sikit. Esok, Zaara janji pukul 8 Zaara bangun tolong ibu, okay? Ibu jangan lah marah. Hehehe sayang ibu!"

Aku menyambung tidur aku. Aku baru habis SPM semalam. Paper akhir memanglah tak susah mana tapi hampir sebulan aku bersengkang mata tak tidur sebab nak study. Konon je tu. Aku study biasa-biasa je. Entah la, takda mood nak study.

•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●

Jam menunjukkan pukul 1 tengah hari. Aku segera bangun untuk membersihkan diri aku dan turun kr dapur untuk tolong ibu aku.

Aku pergi ke belakang ibu senyap-senyap dan aku peluk ibu dari belakang. "Ya Allah budak ni, untung mak tak pegang pisau, kalau tak kamu dah masuk kubur dah tadi" mashaAllah mak aku ni, kasar ayat. Hahaha. "Sebab ibu tak pegang pisau lah Zaara peluk ibu ni. Ibu nak suruh Zaara tolong buat apa-apa tak? Zaara free sekarang ni"

"Takpayah lah susah-susah. Ibu dah siapkan semuanya dah. Tunggu Zaara, esok pun tak boleh makan lagi. Kesian nanti adik-adik balik sekolah lapar" ucap ibuku. "Ala ibu, ibu tak panggil Zaara tadi kalau tak Zaara tolong ibu. Adik-adik balik pukul berapa ibu? Nanti Zaara tolong jemput adik" "Tak payah nak mengada, kamu tu bukannya ada lesen memandu. Ayah kamu tu bukan kaya sangat nak bayar saman kalau kamu kena saman. Ayah jemput adik. Dah, dah, nanti sepuluh minit kita makan sama-sama tunggu ayah balik. Tolong ibu susun pinggan kat meja nanti" "Okay ibu, roger and out?! Hehehe" Terkedek-kedek aku berjalan dari dapur ke ruang makan sambil menatang lauk pauk untuk dihidang.

Tiba saat makan. Aku bertanya kepada ayah. "Ayah, Zaara nak bekerja boleh? Zaara bosan lah duduk kat rumah je. Kawan-kawan Zaara semua dah kerja part time. Zaara nak jugam kerja boleh tampung sikit-sikit keperluan kita ni." Ayah aku diam dan setelah itu bersuara. "Takpayah lah. Ayah mampu lagi kerja nak tanggung anak-anak ayah. Kamu tu perempuan, duduk je lah kat rumah, belajar memasak dengan ibu, belajar kemas rumah, ayah tengok kamu ni pemalas betul. Asyik ibu je tolong masak. Kamu bila nak tolong masak. Nak jugak ayah rasa masakan kamu. Boleh lawan ibu ke tak. " Hmm bila ayah aku kata A maka A lah yang dia nak. Takboleh nak bantah. Nanti aku kena ceramah padan muka aku. Hm terpaksa lah aku duduk di rumah berbulan-bulan tanpa income masuk. Bosannya. Aku merintih dalam diam.

Misi aku sekarang ni nak pujuk ibu aku. Biar ibu aku je yang pujuk ayah aku. Ayah aku selalu sejuk je dengan kata-kata ibu. Pandai ibu aku layan suami.

It's you, only you!Where stories live. Discover now