Petang itu, Zaara mengenakan baju tshirt labuh bawah punggung dan seluar track bersama tudung hitam. Nampak simple. Lia pula memakai tracksuit berwarna pink. Manis je nampak. Asyik warna pink je kan. Tapi Lia memang suka warna pink pun. Baju dia kat dalam almari, hampir semua warna pink. Barang-barang peribadi dia pun sama. Bilik dia pun sama. Warna pink lembut. Ala-ala barbie girl gitu.
Aku dan Lia turun dari tangga bersama-sama. Mata aku meninjau ke sekeliling rumah mencari Tengku Aiman.
'Mana boss ni, nak ikut ke taknak.'
"Kejap eh Lia. Kita tunggu Pak ngah Lia tu dulu," ujarku kepada Lia.
Lia hanya mengangguk.
Aku membuka telefon bimbit aku dan mencari nama Tengku Aiman.
Hah, ni pun no dia. Aku mendail no dia.
Tutt. Tutt.
"Hello," ujar suara di talian.
"Boss mana? Saya dengan Lia ada kat bawah ni tengah tunggu boss,"
"Err aku ada kat bilik ni. Tengah salin pakaian. Kejap lagi aku turun. Kau dengan Lia tunggu kat luar la, jangan pergi dulu. Lagi 5 minit aku turun,"
"Ok boss. Saya letak dulu ni,"
Tett.
Hm baru bangun tidur lah tu. Tunggu je lah.
"Jom Lia kita tunggu kat luar. Pak Ngah Lia tu tengah pakai baju,"
Lia mengikuti langkah aku dari belakang. Aku tunggu dan Lia tunggu dekat kerusi di tepi rak kasut.
Aku melihat jam. Aih dah pukul 5:20 petang. Kata 5 minit je. Ni dah masuk 8 minit.
Aku baru je bangun, nak masuk ke dalam rumah balik nak panggil si Tengku Aiman, tiba-tiba terjongol kepala dia kat depan pintu. Terkejut aku.
"Boss ni dah kenapa! Terkejut saya. Dahla lambat 9 minit,"
"Aku baru bangun tadi. Kau lah tak kejutkan aku,"
"Kenapa salahkan saya pulak? Tugas saya bukan kena jaga boss pun, tugas saya jaga Lia,"
"Alah nanti kau kahwin dengan aku, kau kena jaga aku jugak,"
"Ee perasan. Siapa nak kahwin dengan boss. Saya ni muda lagi tau. Dapat je result SPM nanti, saya nak sambung pelajaran saya di luar negara tau. Nak jadi doktor,"
"Haha, jauh nya kau nak belajar. Tak takut ke jauh-jauh,"
"Suka hati saya lah boss, dah jom. Dah lambat. Saya nak ajak Lia main ni kat sana, ni boss buat pertandingan lawan kata dah kenapa, cepat!" Arahku.
"Sabarlah pendek," Tengku Aiman terus ke arah keretanya dan terus menghidupkan enjin kereta tersebut.
"Hah jom masuk. Kau nak tunggu apa lagi kat sana?"
Aku menjeling. Poyo. Baik tak payah ikut. Baik aku pergi sendiri je tadi.
"Jom Lia masuk kereta, Lia duduk kat depan eh?"
Aku membuka pintu depan untuk Lia. Dan aku membuka pintu belakang untuk aku. Malas aku nak layan Tengku Aiman. Buat putus mood aku je nak layan dia ni sorang.
Baru je nak gerak, dia bersuara,
"Kau dah kenapa duduk kat belakang,"
"Dah saya pengasuh Lia. Saya memang kena duduk belakang ni lah,"
"Kau kena duduk kat dalam bonet sana,"
"Cepatlah boss! Menyampah pulak. Baik saya pergi naik teksi je tadi,"
YOU ARE READING
It's you, only you!
RomanceSlow Update- Stay tuned! Mengisahkan tentang Zaara Elina yang nak bekerja tapi ayahnya tidak membenarkan. Dia membuat macam-macam untuk menyejukkan hati ayahnya dan akhirnya ayahnya bagi juga dia bekerja, tapi dengan arahan dia lah. Zaara Elina disu...