Bab 3

178 11 0
                                    

"Tengku Aiman Daniel." Panggil gadis itu.

"Eh kau Nisya! Kau buat apa kat sini?" Tengku Aiman bertanya sambil membuat muka machonya. 'Ya Allah handsome' desis hatiku.

"Eh Aiman, ni mall kot. Bukan mall daddy kau. Ni kan tempat awam. Suka hatilah aku nak buat apa kat sini" ucap Nisya.

"Alah kau aku tanya macam tu pun nak melenting, datang bulan ehh?" Tanya Aiman sambil buat muka mintak penampar. Dushh! Bahu Tengku Aiman ditampar kasar oleh Nisya. "Kau agak-agak lah. Slow lah sikit suara tu. Ni satu mall boleh dengar. Malu lah aku!"

"Hahaha sorry-sorry. Aku tak buat lagi. Hahaha lawak lah muka kau. Dulu zaman kolej bukan main ganas perangai macam lelaki je, ni apahal jadi girly lepas habis kolej ni?"

'Aku berubah sebab kau' Hati Nisya berkata-kata. "Habis tu kau expect aku ni nak jadi ganas sampai tua ke? Support lah sikit member kau ni!"

"Hahaha okay aku support. Jap aku fikir. HAAAAA! Weh Nisya cantik kau pakai macam ni. Dah jadi ciri-ciri menantu idaman mak-mak mertua kat Malaysia dah!" Berdebar-debar jantung Nisya bila dengar Aiman berkata begitu. Lemahnya jantung ini.

"Kau ni dah lebih. Aku pelangkung guna heels aku ni kan ada masuk hospital karang!" Ucap Nisya dengan nada bergurau.

Telefon Aiman berdering. Mama.

"Hello mama, ehh Assalamualaikun mama!"

"Haa tau pun nak bagi salam. Ingat kan dah tak reti nak ucap kalam tu"

Sambil aku bercakap dengan mama, aku membuat isyarat ke arah Nisya aku-nak-pergi-dulu. Nisya mengangguk sambil berkata di dalam hati 'Alaaa baru nak mintak nombor Aiman'.

"Heeyy mama ni. Mesti lah Aiman tahu Aiman kan Islam. Hihi. Mama nak apa call Aiman ni?"

"Call anak sendiri pun takboleh ke? Mama nak suruh kamu balik minggu depan. Stay kat rumah seminggu. Kesian Aliya sorang-sorang je kat rumah. Minggu depan daddy dan mama kena fly pergi macau. Pasal bussines kat sana."

"Lah. Aliya sorang-sorang? Habis haritu Aiman suruh cari pembantu, mama tak carikan lagi eh?"

"Mama dah carikan lah. Tapi minggu depan kan mama takda. Siapa nak tunjuk ajar dia. Aiman balik lah sekejap tau. Minggu depan pengasuh tu masuk kerja."

"Ooh kalau macam tu okayla mama. Aiman ikut cakap mama. Siapalah Aiman nak bantah. Mama kan syurga Aiman"

"Haha bagus anak mama. Mama tahu Aiman ni boleh diharap. Adik kamu tu bilalah nak pulang dari Sydney. Asyik duduk luar negara je. Apa nak jadi lah"

"Mama takyah risaukan lah si Farhan tu. Taulah dia jaga diri. Mama doakan je anak mama tu biar berubah."

"Hmm sedih mama. Mama rindu dengan farhan. Bila boleh berkumpul ramai-ramai lagi macam dulu-dulu"

"Mama janganlah sedih! Nanti Aiman pujuk Farhan okay mama? Mama, Aiman nak pergi dulu ni. Ada hal kat office"

"Okay. Take care son. Assalamualaikum"

Tett. Panggilan diputuskan. 'Waalaikumussalam' jawab Aiman di dalam hati.

•●•●●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●

Sedang berjalan hendak ke parking lot. Tiba-tiba aku teringatkan tentang buku Aliya yang ingin aku beli sebentar tadi. "Apahal aku tak ingat nak beli buku untuk Aliya tadi. Dah tua dah aku" ucap Tengku Danial sambil berjalan ke arah mall.

"Ni kalau aku tak beli kesian pulak si-Aliya ni." "Sambil-sambil itu baik aku google buku apa yang sesuai untuk aku baca bila aku bosan." Sambil scroll ke bawah aku terjumpa sebuah buku yang menarik minat aku. Hmm. "Cinta halal buatku." Macam menarik. Desis hatiku. Aku berjalan menonong je sambil bermain telefon dan..

Bush! Telefon aku terpelanting ke depan. Aku terlanggar minah mana pulak ni. Mana telefon aku. Kepala ku bergerak ke kiri dan ke kanan untuk mencari.

"Encik dah kenapa langgar saya?"

Soalan dia aku biarkan berlalu. Bukan tak dengar. Aku tengah cari telefon aku.

Zaara memetik jari dia di hadapan Tengku Aiman sambil memengang telefon Tengku Aiman. "Encik cari ni ke? Ni kat tangan saya ni"

"Haah la aku cari telefon aku. Penting tu banyak dokumen dalam tu. Bak sini telefon aku"

"Choi muka je handsome tapi berjalan pakai lutut. Kan saya tanya encik ni dah kenapa encik langgar saya?"

"Kau dah tahu aku berjalan pakai lutut kan. Buat apa kau tanya aku kenapa lanngar kau. Kalau boleh undur waktu, aku taknak lah langgar kau tadi. Baik aku langgar.. er kayu kat depan tu."

"Ala poyo ah encik ni. Suka hati encik lah. Tah pape je perangai encik ni. Lain kali minta maaf lah lepas langgar orang ni tak, marah balik saya. Dahla encik tu besar dari saya. Kepala saya kena dagu encik tau!"

"Buat apa aku nak minta maaf dengan kau. Bukan ada faedah pun. Dah blah lah, aku nak cepat ni. Bak sini phone aku!"

"Ambik lah encik. Tak kuasa saya nak pegang phone encik lama-lama. Kuman berkeliaran. Kbye encik. Nah!" Ujar Zaara dan pergi je sambil menyumpah di dalam hati. "Harap muka je sedap mata memandang, perangai serupa malaun ya Allah"

Tengku Aiman hanya menghantar pandangan ke arah Zaara sambil buat muka selenge. "Tah pape je minah ni. Pendek." Lalu meneruskan langkahnya yang terbantut sebentar tadi ke kedai buku berdekatan.

It's you, only you!Where stories live. Discover now