Bab 17

131 8 0
                                    

Di rumah..

"Jemput duduk," kata Mak Salmah sambil mencedokkan nasi putih ke dalam pinggan di atas meja makan. Aku juga menolong Mak Salmah dengan menuang air sirap ke dalam gelas yang telah disediakan.

Setelah siap menuang air, aku mengambil tempat duduk di tepi Lia, macam biasa. Tapi malam ni, aku berhadapan dengan Tengku Aiman manakala Tengku Farhan duduk di sebelah Tengku Aiman. Bayang je la sendiri. Hahahaha.

Sambil makan, Dato' Zarif bersembang-sembang dengan anaknya yang baru pulang itu.

"Lepas ni, paan nak kerja apa?" Tanya Dato' Zarif.

"Tak tahu lagilah daddy. Paan rasa paan nak rehat dulu kat rumah ni dalam seminggu dua," jawab Farhan.

'Ah sudah dia nk rehat kat rumah seminggu dua,' desis hati Tengku Aiman.

"Apahal kau nak duduk rumah lama-lama pulak?" Tanya Tengku Aiman.

"Saja. Aku kan dah lama tak balik Malaysia. Aku nk jalan-jalan kat sini nanti," jawab Tengku Farhan tenang.

"Lagipun, aku nak berkenalan dengan orang depan kau tu," sambungnya lagi.

Zaara terbatuk-batuk akibat tertelan nasi. Tengku Farhan cepat-cepat menghulurkan air kepada Zaara. Tengku Aiman hanya perhati gerak laku mereka berdua. Dah naik meluat dia tengok dua makhluk tu.

'Dah kenapa nak berkenalan dengan aku. Seram pulak cara dia pandang aku macam tu,' desis hati Zaara.

"Awak jangan risau lah, saya nak berkenalan je bukan saya nak buat benda yang tak baik dekat awak. Jangan risau," ujar Tengku Farhan sambil mengenyitkan matanya ke arah Zaara.

"Dah-dah lah tu mengusik Zaara. Kesian dia nak makan tu paan," ujar Datin Zafirah.

"Hahaha. Saja je mama. Seronok kacau dia. Makin kacau makin merah muka dia," ujar Tengku Farhan lagi.

"Dah-dah. Makan dulu. Nanti sambung balik," tambah Datin Zafirah.

"Baik mama," balas Tengku Farhan sambil ketawa.

.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.•.

Keesokan harinya..

Pagi tu seperti biasa Lia akan belajar bersama tutor dia. Kesian jugak aku tengok Lia. Mesti letih semalam kan? Dah lah makan malam pun lewat semalam. Naik-naik je terus tidur.

Tapi sebelum tu, Datin dah tanya Lia. Nak teruskan ataupun tak kelas tutor dia tu. Lia cakap nak. So, Datin teruskan aje. Lia pun muka happy semacam je. Ada lah tu dapat apa-apa.

So, aku takda kerja sekarang ni. Aku pergi ke dapur. Tolong Mak Salmah apa yang patut lah kan? Nak masak tengahari awal lagi. Nak masak breakfast. Dah breakfast tadi. Jadi, aku tanya Mak Salmah,

"Mak Salmah!" Jeritku dari belakang.

"Astagfirullah! Budak ni. Terkejut Mak Sal! Nasib Mak Sal takda penyakit jantung," ujar Mak salmah sambil mengurut perlahan dadanya.

"Zaara minta maaf Mak Salmah," ujarku sedih.

"Takpe-takpe. Mak Salmah tak marah. Mak Salmah terkejut je tadi, lain kali jangan buat lagi tau," ujar Mak Salmah sambil mengusap lembut kepalaku.

"Ni ada apa datang dapur ni?" Tambah Mak Salmah lagi,

"Hehe. Nak tanya. Ada yang bisa Zaara bantuin ngak?" Ujarku dengan slang indon. Amboi.

"Amboi Zaara. Slang indon. Mesti selalu tengok sinetron ni kan? Buat masa sekarang ini masih ngak ada kerjaan nya, udah diberesin kok sama Mak sal tadi," balas Mak Salmah.

It's you, only you!Where stories live. Discover now