Bab 8

116 9 0
                                    

Di lapangan kapal terbang.. 'skema'

Aku melihat jam tanganku yang menunjukkan tepat pukul 10 malam. Aku mengerling ke kiri dan ke kanan. Masih tak ada bayang Dato' dan datin lagi. Aku lihat Lia seperti mengantuk. Aku meletakkan kepala Lia perlahan-lahan di atas ribaku dan aku menepuk-nepuk manja bahunya. Seperti mendodoikan. Riuh sungguh suasana di cafe ni.

Hm. Aku pun rasa mengantuk pulak.

"Err boss,"

"Hm," ujarnya seperti malas nak layan aku. Asyik menghadap phone je kerja dia. Cuba pandang aku yang comel ni. K perasan. Lol.

"Bila flight Dato' dan datin akan mendarat?" Acewah, ayat aku. Aku kan bekas pelajar cemerlang subjek Bahasa Melayu. Lol. Riak betul kau Zaara.

Tengku Aiman berhenti bermain dengan handphone-nya dan berpaling ke arah aku dengan menjongketkan sebelah kening dia. Dah kenapa boss aku ni. Dia kemudian bersuara, "Ayat kau takboleh nak skema lagi? Kenapa tak cakap sama macam orang dulu-dulu tu?"

Haih boss ni payah betul. Aku cakap loghat terengganu kan baru tahu. Lupa nak cakap. Aku ni asal Terengganu. Tapi menetap dekat Selangor sebab keluarga belah ibu aku asal Selangor. Kami dah tak duduk Terengganu sebab atuk dan nenek aku dah meninggal. Lepas je atuk dan nenek aku dah takda, ayah aku buat keputusan nak pindah rumah. Ye lah, kat terengganu dah takda siapa-siapa dah, ayah aku pun anak tunggal dalam keluarga dia. Ok habis melalut tak tentu pasal.

"Orang cakap bahase laing kang pah mula ah ye dok paham pulok," haa ambik. Dah terkeluar slang ganu aku.

Tengku Aiman mengerutkan dahinya.
"Bahasa alien apa pulak kau cakap tu? Eh geli telinga aku dengar,"

Amboi mengutuk slang ganu aku pulak. Jaga kau boss.

"Nape boss cakap gitu. Dok baik boss hine bahase orang laing. Berat nanang guh boss, cepat boss mitok maaf ngn org ganu boss!,"

Tengku Aiman menutupkan telinganya dengan kedua belah tapak tangannya. Lalu dia bangun dah pergi duduk jauh dari aku. Hahaha padan muka. Jaga kau lepas ni. Zaara gelak jahat dalam hati.

================================

Aku yang sedang leka bermain game 'candy crush' dalam phone aku tersentak sekejap. Terkejut aku. Tahu kenapa? Tengku Aiman lah. Kalau ye pun nak cuit aku, cuit lah betul-betul. Ni langgar siku aku. Habis jatuh telefon aku. Dahla telefon ni ayah aku yang kasi semasa birthday aku yang ke-16. Sebal aku.

Aku memandang ke arah boss.

"Kenapa boss?"

"Daddy aku 'whatsapp' aku tadi. Dia suruh kita tunggu kat sini. Dia nak selesaikan urusan dia kejap,"

"Hah? Dato' Zarif ngan Datin Zakirah dah sampai. Kenapa tak cakap awal-awal. Mana? Mana?" Kepala ku berpusing mencari-cari gerangan Dato'dan datin.

"Eh kau ni boleh sabar ke tak. Aku dah kata tadi kan, daddy aku ada hal sekejap. Nanti dia datang lah kat sini. Faham?"

"Oh faham. Habis tu kenapa boss langgar siku saya awal sangat. Hampir patah lengan saya tau. Ni handphone saya. Siapa nak ganti kalau pecah?"

"Aku nak suruh kau bersedia lah. Lengan hampir patah konon. Tak patah lagi kan? Handphone kau? Ada pecah ke retak ke? Takda kan?"

"Ye lah boss. Ambik lah boss nak menang sangat. Boss menang. Dah cukup. Shh! Sian Lia nak tido ni,"

"Eleh, dia yang mulakan.."

Aku kembali menatap skrin handphone aku. Malas nak layan boss. Suka hati je. Baik aku sambung main game. Lebih tenang hati aku daripada aku cakap dengan boss. Bukan boleh menang pun.

It's you, only you!Where stories live. Discover now