Bab 11

130 10 2
                                    

Lepas je makan malam aku terus melangkah laju ke arah Tengku Aiman. Dia yang sedang berjalan ke arah ruang tamu sambil bermain handphone, terkejut apabila aku tiba-tiba menyekat dia. Opps. Telefon dia jatuh. Mampus lah aku.

"Kau dah kenapa? Takda kerja lain ke?" Bentak Tenku Aiman.

"Err sorry lah Encik Boss," gumamku. Takut kot nak melawan kan aku kena penumbuk. Mampus aku.

"Tepi lah sikit! Boss kau yang kacak bergaya ni nak lalu, dah jangan halang," euw. 'Apakah ini? Perasan nak mampus, tapi erm memang lah handsome. Nak-nak bila dia senyum. Alahai, boleh cair aku,' ehh apa aku ni.

"Eh kejap- kejap boss!" Kata Zaara lagi.

"Cepat lah pendek, kau nak apa?" Balas Tengku Aiman.

'Pendek dia kata kat aku' gumam Zaara di dalan hati.

Aku tarik nafas. Hembus nafas. Aku sambung balik, "Saya nak cakap pasal Lia ni boss,"

Kening Tengku Aiman terjongket.
"Hah? Kenapa dengan Lia?"

"Err. Boss tak perasan ke tadi kat meja makan dia senyap je?"

"Bukan selalu dia senyap ke? Aku tak pernah dengar lagi suara dia,"

"Menyampahlah dengan boss ni. Maksud saya, tak nampak ke Lia harini macam mana? Saya nampak dia monyok je, sepatah saya tanya, dia angguk geleng je. Biasa tu dia tulis kat kertas je,"

"Oo,"

"Boss! Saya tanya ni. Apa masalah dia?"

Tengku Aiman mengurut perlahan belakang tengkuknya.
"Harini berapa haribulan?"

"Err jap boss, tak ingat," aku segera memeriksa tarikh di telefon bimbit aku.

"Kau ni tarikh pun kau boleh lupa kan,"

"Kalau boss tahu sangat kenapa tak jawab sendiri soalan boss?,"

"Sebab aku boss, cepatlah harini berapa hari bulan?"

"Apa-apa je lah boss. Erm, harini 3 Februari boss,"

Tiba-tiba Tengku Aiman menepuk dahi dia. Eh dah kenapa boss aku ni.

"Er kenapa boss?" Tanya Zaara.

"Weh aku lupalah pendek,"

"Jangan panggil saya pendek, saya sepak boss nanti baru padan muka..Hah! Apa yang boss lupa tuu,"

"Harini birthday Lia sebenarnya. Macam mana ni. Mama ngan daddy tak ingat jugak ke?"

"Biar betul boss ni, aduii macam mana ni boss?"

"Kejap-kejap aku whatsapp daddy aku,"

...

Tengku Aiman
Daddy! Daddy ingat tak hari ni hari apa?

Daddy
Kenapa dengan harini?

Tengku Aiman
Cepat lah daddy.

Daddy
Harini 3 Februari kan?

Tengku Aiman
Aiman pun tahu harini 3 Februari. Tapi daddy tak ingat ke harini hari apa? Daddy ngn mama ni pergi mana dari petang tadi menghilang?

Daddy
Hish kamu ni, daddy ngan mama ada kat restoran ni. Tengah buat persiapan untuk birthday Lia lah ni. Kamu mesti tak ingat kan hari ni birthday Lia?

Tengku Aiman
Memang Aiman tak ingat pun daddy. So, what's the plan?

Daddy
Nanti, Aiman suruh Zaara rapikan Lia. Suruh Lia pakai cantik-cantik. Nanti papa share location majlis ni mat mana ok?

It's you, only you!Where stories live. Discover now