Kenangan

25 3 3
                                    

Allah...

Sungguh payah untuk aku melupakan arwah yang pernah menjadi isteri yang paling terbaik dalam hidup aku.
Walaubagaimanapun,aku kena terima  qada' dan qadarNya .

    "Daddy , sampai bila nak jadi macam ni.Bila lagi daddy nak ajak kami keluar ni? Kakak tak sabar nak keluar pergi Cameron Highland. Kakak nak juga rasa kesegaran strawberi tu , kalau daddy asyik duk termenung je. Apelah daddy ni!"

Punya panjang lebar dia membebel.Macam arwah mak dia je. Hmmm, layan jelah karenah anak aku yang sulung ni.Tapi ini baru sulung belum yang bongsu uh. Habis lah aku kene bebel juga lepas ni.

"Daddy cepat ah , lambat seyh, adik dari tadi tunggu daddy tau. Lenguh kaki ni berdiri. Macam ni tak payah pergi lagi bagus lah. "

Kan aku dah kate. Apelahhh nasib.

"Yelah , daddy nak pergi lah ni. Sabor lah sayang oi"

     Aku dengan rasa terpaksanya, aku teruskan langkah untuk menjaga perasaan anak aku tuh.Yelah , budak-budak ni bukannya faham sangat apa yang aku rasa sekarang ni.Perasaan si duda yang sedang merindukan arwah isteri .Haih, apelah aku ni patutnya  gembira sebab pergi ke tempat yang aku pernah pergi dengan arwah, satu-satunya kenangan yang terakhir dan terindah buat aku.

***

"Daddy kenapa lama noh termenung tuh.Teringatkan arwah mummy ea? alah kakak pun rindu mummy ,nak polok-polok mummy nak ,kiss-kiss dengan mummy bukan daddy je."

"Hek eleh budak bertuah ni,daddy ni lagilah rindu nak polok-polok mummy.Heheh, takde lah daddy teringatkan kenangan daddy dengan mummy masa kat sini.Dulu-dulu,mummy dengan daddy main dating-dating  kat sini, polok-polok kat sini, hah kakak ade tak?hehehehhehe"

"hish daddy ni ern takde keje ke asik nak kene kan kakak.Tak suka lah macam ni."

"hem...kakak, kakak kan dah besar sepatutnya tak boleh lah nak manja sangat macam ni.umur dah 14 tahun.Sepatutnya kakak dah tak melebih-lebih macam ni. Patutnya faham dengan situasi sekarang ni. Kakak fahamkan apa yang daddy sampaikan ni?"

"erm ye lah daddy sepatutnya kakak kene tolong daddy ,kene masakkan makanan untuk daddy bukannya mak long.Takpe daddy lain kali adik akan masakkan makanan untuk daddy special food i'll serve it for you."

"well i think you should do it now, because i'm very hungry right now.so,can you do it for me?"

"I'm on my way daddy"

Its  very hard to do.Yelah, anak perempuan ni bukannya pandai nak hidup berdikari,yang lelaki pula tak habis-habis dengan permainan video, media sosialnya yang semakin dijadikan satu tabiat kepada anak-anak remaja pada zaman sekarang ni.Ya Allah, adakah aku terlalu manjakan anak-anak ku sehinggakan aku hanya memberikan segalanya, adakah betul caraku ataupun bukan.

     Aku keluar dari hotel, pergi ke tempat yang ku pernah kunjungi sebelum ini.Adakah arwah masih lagi menghantui diriku ataupun sekadar bayanganku ? Aku sentiasa ternampak kelibat arwah dimana-mana sahaja.Aku ni kenapa tak boleh move on ,kata orang dulu-dulu aku ni sepatutnya pijak dibumi yang nyata,jangan asyik berada di awang-awangan je.

Aku teruskan langkahku , tiba-tiba aku ternampak satu sosok arwah yang sedang perhatikan aku dengan air matanya yang berjurai-jurai dan seolah-olah berbisik dihadapanku.....

"Awak, tolong lepaskan saya....saya tahu awak masih tak boleh nak lepaskan saya.Saya terseksa awak.Tolonglah saya.Tolong jaga anak-anak kita...awak mulakanlah hidup baru"

Allahu.Hanya Allah sahaja tahu masa tu macam mana perasaan aku .Tanpa aku sedari air mata aku berjuraian membasahi pipi.Aku rasa macam bersalah pula sebab, selama ni isteri aku tak tenang kat sana.Ini semua disebabkan aku yang tak boleh nak move on .

     "Daddy!!!"

Aku tersedar dari lamunan,mujurlah anak aku yang bonsu ni selamatkan aku dari kemalangan,aku nyaris-nyaris dilanggar oleh sebuah kereta yang tiba-tiba sahaja keluar dari simpang jalan itu.

"Daddy kenapa boleh ada sini , kat bukan daddy ade kat rumah ke?Daddy patutnya hati-hati bila daddy kat luar ni, bahaya lah"

"terima kasih adik."

Kemudian, anakku mengiringiku untuk pulang ke hotel .Walaupun adik selalu asyik bermain permainan videonya tetapi, adik peka dan pantas juga untuk selamatkan aku.Aku patut bangga dapat anak macam dia. Aku sangat bangga walaupun dia tu kecik-kecik molek je .

"hey daddy are you okay? daddy takde cedera apa-apa pun kan?"

"Tak de lah. Hampir je nak kene langgar tadi nasib baik adik nampak daddy masa tuh.Kak, ade makanan tak? adik laparlah."jawab adik dengan pantas.

"Ada tu hah adik dah order tadi.Kakak masak bila kita kat rumah lah ea?"

"alah ingatkan ade dessert adik yang kakak selalu buat tuh,walaupun tak berapa nak sedap.Bhahahahhhah"

"Kang aku tak buat dessert tu baru kau tahu"

Aku hanya ketawa melihat gelagat adik-beradik yang suka usik-mengusik ni.Aku dapat merasakan juga yang arwah ada disini.Melihat anak-anaknya yang sedang bergurau senda.

***

Dear Diary,

Hari ini aku rasa best sangat sebab, aku sedang menunggu detik-detik anak aku yang bakal melihat dunia tak lama lagi. Suami aku pula, tak habis-habis nak call kalau ada apa-apa yang tak kena dengan aku. Yelah , siapalah yang nak handle bila aku nak terberanak kat sini. Hahahaha.Eyh, tapi ern mengandung ni best jugak sebab aku dapat makan makanan yang aku selalu idamkan.Hey mak buyung sungguh mengadanya engkau ni.Hiihhhihi.

But i'll appreciate it  with all what my husband do it for me.I love him so much with the rest of my life.Mungkin dia seorang sahaja yang mencintaiku dengan setulus ikhlas .Aku sangat beruntung dapat lelaki macam dia.Terima kasih abang! Sayang hargai sangat.Mungkin abang akan baca diari ni bila sayang dah takde .Masa tu sayang akan tinggalkan abang buat selama-lamanya.

Ok. nama anak pula, kalau perempuan aku nak namakan aku Tengku  Nur Hani,kalau lelaki Tengku Hakim Muhammad .Sedapkan nama tuh? hehehhee.

***

     Air mataku mengalir lagi.Apakah kesudahannya.

Diari Si GadisWhere stories live. Discover now