"Penulisan yang aku cipta
Bukan dambaan semata
Ingin ku luah hati yang terluka
Dengan sepenuh jiwa dan raga..
Hati ini tersimpan seribu satu kata
Tersemat di hujung tirai hanya ku saja yang tahu di mana ia berada
Kataku bukan saja
Hanya sedikit cebisan yang ingin ku kongsi untuk semua
Agar iktibar dapat kau lihat dengan nyata"
Ilyasa meletakkan pen di atas meja setelah selesai menulis sebuah puisi.
Begitulah hobinya.
Menulis santai walaupun berada di tempat awam yang penuh sesak.
Apa saja yang terkeluar dari kepalanya, segera dia mencoret ke atas kertas meskipun hanya secebis ayat.
Kadang, dia mengambil tisu untuk menulis puisinya.
Otaknya suka memikirkan ayat-ayat seperti itu.
Bukan untuk dibaca oleh masyarakat, tetapi dia lebih suka membaca untuk diri sendiri.
Ya, dia minat. Tetapi bukan sebagai kerjaya.
Ilyasa menyandarkan diri di atas kerusi biliknya itu.
Cuba memikirkan satu-satu ujian yang dihadapi ketika ini.
Tuhan, sudah banyak Engkau memberi ujian kepada aku.
Dari kecil, sehingga kini.
Kenapa? Kenapa ujian itu masih belum henti?
Banyak sangat ke dosa aku?
Ilyasa mengeluh.
Soalan-soalan itu dibiarkan bermain di kepala Ilyasa tanpa sebarang skema jawapan.
Terus menyoal kepala yang buntu akan masalah sendiri.
Ilyasa akhirnya bangun daripada duduknya.
Dia membuka pintu bilik lalu keluar mencari kelibat seseorang.
'Keluar kut.' detik hati lelakinya.
Dia ingin kembali semula ke bilik namun tersekat kakinya apabila ternampak bilik arwah ibunya.
Rindu.
Perlahan-lahan kaki si pemilik itu berjalan membawa diri ke bilik peninggalan arwah.
"Ibu." Ilyasa memegang tombol pintu lalu dibuka dari luar.
Ilyasa memandang sekeliling bilik tersebut.
Masih bersih.
Sepertinya ada yang sentiasa menjaga bilik ini.
Ilyasa tersenyum sendiri lalu duduk di atas katil bersaiz king itu.
Terimbas kembali memori dahulu bersama ibunya.
"Ibu. Ibu tahu tak ada sorang wanita ni kan, dia selalu curi hati Ilyasa."
Ilyasa membaringkan badannya di atas katil empuk ibunya. Wangi.
Dia melihat ibunya yang sibuk menyusun baju di dalam almari. Dari belakang memang nampak seperti wanita muda-muda. Cantik.
"Amboi. Dah pandai eh. Siapa tu yang curi hati anak ibu ni? Setahu ibu, anak ibu ni susah nak suka dekat orang. Nak main api cinta pun takut."
"Ibu ni. Mana ada Ilyasa takut main cinta. Cuma, tak suka. Membazir masa."
"Mana ada membazir masa. Nanti macam mana ibu nak dpaat cucu ramai? Ibu tak sabar dah nak timang cucu. Yelah, ibu bukan lama dah dekat dunia ni. Esok-esok dah takde."
Ilyasa bangun daripada pembaringannya. Sungguh, dia tak suka ibunya berkata begitu.
"Ibu.. Jangan lah pergi lagi. Ibu kena tunggu Ilyasa kahwin dulu ye. Kalau ibu pergi nanti, siapa nak tengok Ilyasa kahwin? Ibu nak timang cucu tak?"
"Kamu ni. Mati tu kan pasti. Mana boleh Ilyasa tangguhkan waktu ibu mati. Tu semua kuasa Allah."
Ilyasa menundukkan kepala. Sedih.
"Ibu.." Panggil Ilyasa.
"Ye sayang."
"Nak tahu tak siapa yang curi hati Ilyasa dari dulu lagi?"
"Haa siapa?"
"Wanita tu tengah tengok Ilyasa sekarang ni. Walaupun wanita tu dah tua, tapi Ilyasa sayang, cinta sangat-sangat dekat wanita tu. Ilyasa selalu doakan dapat jumpa wanita tu dekat syurga nanti. Bersiar-siar dekat syurga sambil pimpin tangan wanita tu nanti. Ilyasa nak wanita tu sorang je yang ada untuk Ilyasa dekat dunia mahupun dekat akhirat."
Ibu bangun daripada duduknya lalu berjalan ke arah Ilyasa.
Ilyasa memegang tangan ibunya. Erat.
"Ilyasa janji akan bawa ibu ke syurga. Ilyasa janji."
Air mata tua yang bertakung dari tadi akhirnya pecah juga. Sungguh, dia terharu dengan sikap anaknya yang dulunya ego tinggi melangit, sekarang menjadi seorang yang lembut hati.
******
Sungguh, rindunya dia kepada si ibu.
Hatinya cuba dikuatkan agar terus tabah hadapi dunia yang fana.
Perlahan-lahan dia pergi.
Meninggalkan kesan titisan air mata rindu yang semakin deras mengalir.
YOU ARE READING
Target kita, Syurga!
RomanceIlyasa rebah. Dia kaku. Dia sendiri terkejut. Apakah ini ujian yang selama ini dia sering lupa kepada Allah? Ilyasa terus menangis di samping kekasihnya. Sungguh. Dia tak kuat. Sambil itu, ada seseorang yang sedang memerhati gelagat Ilyasa. Pahit se...