Ilyasa bermain-main dengan bunga yang dipetik dari kebun yang dia sedang berehat ketika ini. Tidak tahu kebun siapa, tapi bunga itu memang menarik hati Ilyasa. Cantik.
Sengaja petang itu dia tidak balik ke rumah walaupun sudah terlalu senja. Ingin melihat sekeliling kampung ini. Apa yang membuatkan Adam untuk mengajaknya ke sini pun dia tidak pasti. Terasa kampung ini biasa biasa saja. Tiada yang special baginya.
"Assalamualaikum bang."
Ilyasa menoleh. Kelihatan seorang budak sedang mendekatinya dengan senyuman yang riang.
"Waalaikumussalam."
"Abang buat apa sini ni dekat kebun ayah saya?"
"Oh kebun ayah awak ke? Maaf maaf. Saya balik sekarang."
Ilyasa sudah berkira untuk pergi. Takut menganggu ketenteraman kebun ayah budak ni pula.
"Eh takpe lah bang. Saya tanya abang, bukan saya halau abanglah aduh."
Ilyasa duduk semula di atas kerusi tersebut. Dia melihat anak kecil itu. Comel. Tenang je muka.
"Saya rasa saya tak pernah lah tengok abang kat sini."
"Oh. Haah. Saja bercuti kat sini."
"Emm peliknya orang luar bercuti kat sini. Abang dari mana?"
"Kl, dik."
"Uish. Apak jauhnya. Serius serius, abang buat apa datang sini?"
"Entahlah dik. Cari ketenangan. Maybe?"
Budak itu seperti berfikir sesuatu. Dia duduk di sebelah Ilyasa setelah lama berdiri di situ.
"Kau darjah berapa budak?"
"Saya ke?"
"Eh tak. Bunga, kau darjah berapa?"
Kelihatan budak itu terkekek-kekek ketawa. Apa yang digelaknya pun Ilyasa tidak pasti.
"Saya darjah 4. Sepuluh tahun. Nama Ridwan."
'Sekali ditanya, bertubi pulak jawab budak ni. Eh nama sama dengan aku lah pulak. Fuh jodoh kita dik'. Senyum Ilyasa dalam hati.
"Nama abang apa?"
"Ilyasa."
"Umur?"
"23"
"Kerja?"
"Banyak soal betul kau budak."
"Dah ada bini ke?"
"Aku sekeh pale baru kau tahu budak."
Budak itu tergelak lagi. Ilyasa hanya menggelengkan kepala. Normal, budak.
"Budak, kau tahu tak kenapa orang yang kita sayang selalu pergi?"
"Eh abang ni. Duk tanya saya pulak. Saya baru 10 tahun kut. Abang baru putus cinta ek?"
"Polah mu budak."
"Datu hohoho."
"Saja je tanya."
Ilyasa memandang budak itu. Seperti memikirkan sesuatu.
"Allah akan timpakan pedihnya sebuah pengharapan bilamana kita terlalu berharap lebih kepada manusia dan bukan pada Sang Pencipta."
Tersentak Ilyasa.
Kejap. Aku salah dengar kot.
"Apa menda kau cakap ni budak haha."
"Kadang kita rasa kita ni baik. Kita rasa alim dari orang lain. Bila Allah tarik satu satu nikmat dari kita, mula kita salahkan takdir, bang. Padahal Allah nak kita balik ke pangkal jalan. Tapi kita makin jauh. Jauh sangat dari tali Allah."
YOU ARE READING
Target kita, Syurga!
RomanceIlyasa rebah. Dia kaku. Dia sendiri terkejut. Apakah ini ujian yang selama ini dia sering lupa kepada Allah? Ilyasa terus menangis di samping kekasihnya. Sungguh. Dia tak kuat. Sambil itu, ada seseorang yang sedang memerhati gelagat Ilyasa. Pahit se...