bab 29

49 1 2
                                    

    Pada malam yang hening itu, kedinginan angin menyapa susuk tubuh kedua orang beradik itu. Masing-masing menunggu suara siapa yang akan keluar dahulu. Adam diam. Ilyasa turut diam. Entah kenapa masing-masing punya ego waktu itu.

Krik krik.. 

Hanya ditemani cengkerik pada malam hari. Mereka berdua terus menyepi sambil melihat ke arah bulan yang terang-benderang.

Sambil mereka berdua duduk di atas bangku hadapan rumah tamu mereka, mereka terus bermonolog sendiri.

Budak Ilyasa ni, tadi tanya aku macam banyak sangat problemnya. Ni diam menyepi. Pikir sweet ke?

"Em...."

Kedua-dua mereka menegur dalam masa yang sama. Ilyasa memandang Adam, Adam memandang Ilyasa. Akhirnya tercetus gelak tawa mereka. Memecah kesunyian malam. Bahagia.

"Kau nak cakap pasal apa?"

Ilyasa sedikit mengeluh. Dia yang mendongak ke langit untuk menikmati pemandangan bulan sebentar tadi, menunduk sedikit kepalanya ke bawah melihat tanah. Mata yang tadinya penuh sinar kebahagian, mendung bagaikan ingin hujan.

"Kenapa kau sayang adik macam aku ni?"

Adam tersenyum.

"Kalau aku tak sayang, takdenya aku bawa kau ke tempat jauh macam ni dik."

"Tempat apa ni sebenarnya?"

"Sampai satu masa, kita takleh nak bergantung harap sangat pada manusia."

Aik, orang tanya lain, dia jawab lain.

"Kau tengok tanah yang kau pijak sekarang ni. Kau tahu tak ada apa kat dalam tanah ni? Kau pernah teroka tak dalam dalam tanah ni?"

"Ada cacing, ada ulat, ada...."

"Itu berdasarkan fakta yang kau pernah baca. Teroka sendiri?"

Ilyasa menggeleng. Tak pernah pula dia nak teroka benda-benda remeh macam tu.

"Kau tengok bulan."

Ilyasa mendongak sedikit kepalanya ke atas. Melihat sinar cahaya bulan yang terang penuh cantik pada malam itu.

"Kau rasa, kalau kita pergi bulan,  best tak?"

Ilyasa mengangguk laju. Sudah tentu lah seronok. Bulan, ciptaan Tuhan yang Maha Hebat. Pasti hebat andai dia dapat menjejakkan kaki ke sana.

"Tapi, risiko tinggi kan nak pergi sana?"

Ilyasa memandang Adam yang sedang melihat ke arah bulan. Jernih mukanya. 

'Orang yang jernih muka dia ni, selalu bangun solat, rajin amik wuduk. Soleh.'

Kata-kata Aizad itu terlekat kemas di kepalanya. Rindu pula dia pada jejaka itu.

"Satu benda je aku nak pesan, kalau kau betul nak lakar sejarah yang hebat, mulakan degan usaha maha hebat."

Ilyasa mengeluh. 

"Kalau kau taknak usaha takpe, kau duduk je dalam tanah dengan cacing dengan ulat. Yang tak tahu apa-apa pasal dunia luar. Yang taknak usaha langsung keluar daripada kegelapan. Kau ada pilihan, Ilyasa. Banyak pilihan yang kau mampu buat. Tapi kau tetap amik pilihan untuk berdiam diri. Pilihan yang makan diri kau sendiri."

"Aku tak faham lah Dam."

Adam tersenyum sinis menampakkan sebaris giginya yang tersusun cantik.

"Kau ingat aku tak tahu ke? Selama kau bekerja, kau dah jarang ke masjid. Kau dah jarang buat tahajjud. Kau dah jarang baca Quran. Kau ingat aku tak tahu, kau start jadi macam ni sejak ibu meninggal. Mana Ilyasa yang aku kenal dulu? Takkan lah dia jadi macam Ilyasa zaman sekolah dulu?"

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 07, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Target kita, Syurga!Where stories live. Discover now