Bab 2 • Company •

19.3K 577 15
                                    

"apa dia mama?!..."

"mama tak jadi dinaikkan pangkat"

"really? yeay..tapi macam mana mama buat? boss mama tak marah ke?"

"boss mama okay je bile mama tolak .."

"yeay.. "

"dah dah makan cepat .. dah siap kerja sekolah belum?"

"hehe belum.."

aku menyuapkan nasi ke mulut ku . macam macam lauk aku ceduk dan letakkan di pinggan ku . mama ade cakap syiefa nih makan banyak tapi tak besar besar.. stay tinggi 157 centu je . tapi mama cakap syiefa cute hiks .

selesai sahaja makan aku membantu mama mengemas meja , membasuh pinggan , sapu lantai sampai siap . setelah selesai aku bergegas masuk ke bilik dan menyiapkan kerja sekolah .

———

"morning darling"

aku meggosok mataku yang masih terkebil kebil nak buka . aku melihat mama di tepi ku yang masih menggoncang tubuhku suruh bangun .

"dah cepat mandi , lepastu solat subuh..mama dah buat breakfast dah "

"hmm..."

mama mula mengusap kepala ku tiba tiba muka mama berkerut . mama menarik kembali tanganku suruh duduk di katil semula . lantas mama menyentuh dahiku lepastu turun ke leher , panas .

"syiefa...syiefa demam nih , syiefa ni banyak stress ke? kan doktor dah pesan jangan stress dekat sekolah nanti dapat demam..lagi lagi dengan cuaca tak menentu ni.."

"mana adelaa mama , syiefa sihat jela.."

"don't lie to me , i know it.. harini mama bawak pergi klinik"

"how about school?"

"syiefa ambil cuti , later mama buat surat tak hadir okay? so jom pergi klinik"

"but mama , baru pukul 6 pagi..takkanla..."

"syiefa mandi dulu , solat and then syiefa baring dulu nanti mama buat bubur.."

"habistu mama tak pergi office la?"

mama terus diam , mama mengalihkan pandangannya ke arah aku sambil senyum , tangannya mula menyentuh pipi ku .

"after pergi klinik , mama bawak syiefa pergi office..okay?"

"okay.."

"good girl"

———

"Asyiefa Sofeana Bt Mikael.."

aku mengorak langkah masuk ke dalam , melihat doktor sedang menaip sesuatu di komputer . aku mengambil tempat untuk duduk , mama pula di sebelah ku . aku mula bermain main dengan jariku .

"Asyiefa Sofeana..ingat tak pesan doktor tahun lepas?"

aku memandang muka doktor liza yang berusia tua sikit . aku mengangguk perlahan takut nak buka mulut .

"syiefa tahu kan kalau syiefa stress nanti syiefa boleh senang pengsan? takpun demam macam ni .. lagi lagi dengan cuaca hujan . ubat yang doktor bagi tu syiefa ade makan tak waktu pening?"

aku mengangguk lagi

"okay..syiefa taknak cakap . mungkin doktor tak nak bagi syiefa ubat lah macam nih.."

"sa-saya makan ubat tu waktu pening . tapi..."

"yes?"

"ubat tu dah habis..."

Love you Mr Hot GuyWhere stories live. Discover now