ELHAQ 5

6.8K 357 2
                                    




           

"El..."

"El rindu abang." Potong El sebelum Haris buka kuliah petang.

Haris tersenyum. Sajalah tu nak mengelak. Terkejut dia dengar El datang nak jumpa.

"Nanti sayang abang ni lambat sampai rumah. Dah maghrib ni." El ni naik kemudahan awam. Kena tunggu bas sana sini. Dia pula ada kelas lepas maghrib nanti. Tak dapat nak hantar. Kalau ya pun El bukannya nak dia hantarkan. Degil!

Mulut El muncung ke depan.

"Abang tak rindu El." Rajuknya.

Makin lebar senyuman Haris. "Rindu. Siapa kata tak rindu." Pujuk Haris lembut. Kalau tak pujuk. Makin panjanglah rajuk El nanti.

"Dah tu. Suka sangat halau El balik tu kenapa?"

"Sayang. El tu anak dara. Tak elok balik lambat. Bahaya." Terang Haris.

El mengeluh kecil. Haris ni! Dia baru saja sampai. Dah sibuk suruh balik.

"El..."

"El tak mengeluh. Hela nafas je." Tahulah ayat yang bakal keluar di mulut Haris nanti. Pantang dengar orang mengeluh!

"Apa masalah ni? Selalu El tak buat macam ni?" Mesti ada sesuatu yang ganggu sayangnya seorang ni.

"Tiada apa-apa. Saja lawat abang. Lama tak jumpa."  Tidak bersedia lagi nak beritahu Haris pasal Haq. Tak sanggup nak tahu reaksi Haris kalau tahu pasal lelaki yang pernah jadi sejarah hitam dalam hidup dia.

El tipu. Tapi Haris tak naklah paksa kalau El masih belum bersedia untuk buka mulut. Pandangannya beralih pada seorang kanak-kanak yang mengamit. "Budak abang dah panggil ni. Nak masuk maghrib dah. El boleh solat?"

El geleng kepala. "Abang masuklah. Get ready untuk azan dan solat. Kejap lagi El balik. El duduk sini kejap."

"Baiklah. El jangan susah hati. Abang masuk dulu." Pesan Haris.

El mengangguk perlahan. Tangan Haris sempat disalam tanda hormat. Kepala diusap lembut oleh Haris sebelum dahinya dikucup. "Abang sayang adik abang. Jangan buat abang susah hati dik..." luah Haris lembut.

Air mata El terus mengalir tanpa sebarang suara. Macam mana dia nak luahkan pada Haris.

Haq muncul semula abang. Haq muncul semula...

ELHAQ (COMPLETED)Where stories live. Discover now