ELHAQ 16

7K 336 8
                                    




           

Cerita dari tuan haji buat El sedar. Banyak yang dia tidak tahu pasal Haq. Lelaki tu terlalu berahsia dengan dia.

Satu keluhan kecil dihela. Kerap sangat mengeluh dua tiga hari ni.

"Berat sangat keluhan tu." Tegur seorang wanita yang duduk sebaris dengannya.

Satu senyuman dibalas pada wanita tersebut. Manisnya senyuman dia. Sempat juga El meniliti.

"Dulu... saya pun macam tu. Kuat mengeluh dengan nasib sendiri. Serba tidak kena jadinya." Wanita itu masih lagi ramah bersuara.

"Susah bila berdendam dengan orang yang kita sayang..." Tanpa disuruh El sendiri meluah. Entah rasa nak juga cakap denga wanita yang dia tidak kenal tu.

Wanita tersebut mengangguk kecil. "Saya faham... sangat faham perasaan tu. Lagi susah nak bagi kemaafan tapi makin kita pendam. Hati kita sendiri pula sakit."

El terkedu. Sama macam dia. "Kadang saya nak maafkan dia. Tapi cerita lama susah saya nak lupa."

Tergelak wanita sebelahnya tu. Berkali-kali dia mengangguk. Terasa agaknya.

"Dulu saya berdendam dengan papa kandung sendiri. Saya dibuang di rumah anak yatim waktu kecil. Diheret guna tangan dia sendiri. Bila saya dah ada bahagia sendiri. Keluarga angkat sendiri. Dia muncul semula. Lagi sakit hati saya waktu tu... bakal suami saya rupanya anak tiri dia..."

El terdiam. Cerita mereka tidak sama. Tapi situasinya lebih kurang saja dengannya.

"Just imagine. Saya baru berapa tahun aje waktu tu. Dia benci saya sejak saya lahir sebab punca arwah mama meninggal. Kekasih dan cinta hatinya. Lepas tu boleh pula kahwin lain dah bahagia dengan anak-anak tiri dia. Saya terkontang-kanting di rumah anak yatim."

"Tapi end up awak maafkan?"

"Mula-mula tu payah jugak. Iyalah dah kita bahagiakan? Lepas tu boleh pula berjodoh dengan anak tiri dia tu. Dua-dua saya benci. Sakit hati kena tipu oleh bakal suami saya tu. Tapi bila bakal suami saya jauhkan diri. Saya jadi rindu...  Padan muka sendirilah. Saya sendiri halau."

"Dia hantar pesanan. Tengok papa saya di hospital. Sakit. Jangan sampai saya menyesal sebab tak dapat jumpa lagi. Saya pergi. Saya tengok... tambah sakit hati sendiri bila papa merayu minta maaf. I tak dapat nak bagi..."

Mulult El ternganga sedikit.

"Sampai terjatuh dari katil papa merayu barulah saya sedar. Saya hampir jadi kejam macam dia dulu. Sekurangnya dia dah bertaubat. Saya? Tempah dosa aje buat papa macam tu. Kejam macam mana dia pun, saya tak dapat ubah hakikat. Saya anak dia. Dan bakal suami saya tu... rahsia yang dia simpan untuk bahagia saya. Dalam diam dia nak satukan isteri dan papa tiri dia. Waktu saya tahu kadang rahsia disimpan untuk kebahagian orang yang kita sayang."

El angguk. Mula mengaku kata-kata wanita tersebut. Mesti itu yang Haq rasa waktu tu. Tahu papanya bersalah. Tapi iyalah dia dah bertahun tak jumpa papa kandung sendiri. Bila tahu papa sendiri kejam dengan keluarga kekasih sendiri pula.

"Sayang..."

El dan wanita tersebut kalih pada seorang lelaki yang berlari mendekati mereka.

"Hi darling..." Wanita tadi menyahut.

"Dont't you darling me. Telefon tak angkat. Risau abang. Pergi tengok papa tapi sayang tak ada dengan papa. Call tak dapat-dapat. Risau tahu."

Bebelan lelaki itu buat El tersenyum kecil.

"Maya tadi nak beli milo dekat kantin. Tapi rehat kejap penatlah usung anak abang ni. Itu pun nak bebel. Oh by the way. Lupa nak kenalkan diri tadi kan? Saya Maya Bella. Panggil Maya aje." Cebik wanita sebelah El.

El tersenyum kecil. Dia pun baru teringat. Sibuk berbual. Lupa perkenalkan nama masig-masing. "Heliza. El aje."

"Ringkas. But sound so strong and bold. Nak panggil soon to be ni El jugaklah. Bolehkan bang?"

"Boleh aje. Asal jangan jadi bold dan keras kepala macam sayang dulu tu dah la..."

El tergelak kecil tengok cebikan si isteri tu. Comel aje merajuk bila tahu suaminya sindir perangai isterinya tu.

"Okaylah. Saya nak sambung ke kantin. Dah ada Knight tolong bawa ke sana. By the way dear. Redha tu bahagia.... Kalau kita redha dan maafkan. Insya-Allah ada bahagia untuk kita. Kan bang?" Sempat wanita tersebut meminta pendapat suaminya yang tidak tahu apa-apa.

Walaupun pelik tapi suaminya tetap angguk.

"Redha dengan apa yang terjadi. Susah tapi insya-Allah ada pelangi lepas hujan. Cantik. Cantik macam awak. Assalamualaikum Heliza."

"Waalaikumsalam Maya Bella."

El hantar pasangan tersebut dengan pandangan dan senyuman. Terima kasih Maya Bella. Terima kasih sebab sedarkan dia.

Redha.

Mata dipejam. Dan El bersandar untuk tenangkan fikiran. Mula menyusun semula puzzle dalam kepala.

Cuba meletak maaf sekali dengan baris nama Haq.

ELHAQ (COMPLETED)Where stories live. Discover now