Föregående kapitel handlade om lymfsystemet och detox. Något som är centralt för kroppens funktion och ämnesomsättning är produktionen av våra hormoner. Fungerar inte det så blir vi sjuka oh gifter ansamlas.
Det är inte helt lätt att veta när det är fel eftersom man lätt skyller på stress o psykologiska orsaker liksom vården ofta gör och symptomen ofta är många och diffusa. Visst kan det vara så men det kan lika gärna vara infektioner som angripit våra binjurar , sköldkörtel, bisköldkörtel, bukspottskörtel etc. EBV är ett virus som inte sällan återfinns i sköldkörteln. Emellanåt finner man förändringar i hypofysen som skickar signaler till körtlarna hur mycket hormoner de ska producera och ibland skickar den inte rätt. Att enbart ta ett test på hypofysen som tex ett TSH test för sköldkörteln kan alltså i vissa fall var helt missvisande. Den säger heller inget om hur många av de hormoner som tillverkats, som kommit in i cellerna (i detta fall T3 med 3 jodatomer och T4 med 4 ). Det är en komplicerad process som inbegriper lagrad T4 i vävnad som mha enzymer o ämnen som selen och zink omvandlar det till det aktiva hormonet T3 i tarmen. Har man då brister på selen eller en tarmsjukdom fungerar inte detta korrekt. Man kan oxå ha för dåligt med kortisol som enligt en hypotes (som till viss del stöds av studier) krävs för att släppa in T3 i cellerna. Anledningen till det dåliga kortisolet ligger då hos binjurarna.
Binjurarna är normalt de första som tar skada vid långvarig stress. De är otroligt viktiga körtlar för människan och har flera funktioner. De flesta känner till att binjurarna producerar kortisol och adrenalin som svar på stress och sjukdom och är en viktig del av ett fungerande immunförsvar. Med kortisolet höjs vakenheten och mera glukos förs till cellerna så kroppen får energin att bekämpa faran. Hjärtslagen och andningen kan oxå bli intensivare om vi får adrenalinpåslag. Vår hjärna och uppmärksamhet blir skarpare och snabbare. Dock stängs andra funktioner ner som att bygga upp och reparera våra celler så det är inte något att sträva efter att alltid ha högt kortisol eftersom det på sikt bryter ner kroppen men på kort sikt är det nödvändigt. Vid träning utsöndrar vi oxå kortisol och det är något av det första man kan märka när binjurarna är utmattade, kroppen svarar inte på träning med att bli pigg och glad som normalt, utan genom att bli utmattad och sjuk. Då är det viktigt att inte pressa kroppen utan anpassa träningen till det kroppen orkar. En kort promenad som man bygger på och varierar i tempo är lämpligt innan man belastar kroppen hårt på gym/ friskis o svettis.
Binjurarnas produktion av kortisol skiljer sig över dygnet och är som högst tidigt på morgonen för att kroppen ska vakna. Framåt kvällen och natten ska den vara som lägst så vi kan sova. När binjurarna inte fungerar som de ska kan det bli fel i produktionen. Det kan ligga väldigt lågt på morgonen så vi får svårt att vakna och komma ur sängen, medans däremot framåt kvällen när vi ska sova ligga högre så vi får svårt att somna eller vaknar flera gånger under natten. Vi kan oxå vakna mitt natten av hjärtklappning och svettningar och då är det oftast adrenalinet som har gått igång. Varför man får adrenalinpåslag mitt i natten kan ha sin förklaring i binjurarnas andra roll: Förse kroppen med glukos . Om blodsockret är lågt och vi inte har kolhydrater i depå tvingar binjurarna levern att bränna fett till glukos. Detta är stressande för binjurarna och många människor som tränar hårt och äter för lite kalorier samt kolhydrater riskerar att binjurarna kollapsar om de inte får tillräcklig vila emellanåt.
En annan roll binjurarna har är att reglera elektrolyter natrium o kaliumnivån samt vätskebalansen så vi inte kissar för mycket eller för lite. Om vi äter för mycket salt så skall kroppen kissa ut detta. Om vi däremot äter för lite salt skall binjurarna hålla kvar det livsviktiga saltet så vi inte får obalans som leder till arytmier och eventuell hjärtattack. Så det är riktigt farligt. Detta gör dem genom att spara på vätska så vi inte kissar ut salt i onödan. Detta sparas i kroppens alla celler, inklusive hjärnan vilket oxå är farligt och kan i värsta fall leda till encefalit där trycket blir så stort att hjärnan svullnar och kraniet är som bekant inte elastiskt. Syrebrist uppstår snabbt och man blir omtöcknad och kan bli medvetslös. I detta tillstånd är det riktigt farligt att dricka vatten eftersom det leder till över-vätskning och hjärndöd. Det man ska göra är att äta salt så kommer kroppen snabbt att släppa vätska. Detta är det vanliga scenariot vid gravt utmattade binjurar på väg till sjukdomen Addison. Då är vanligen natrium lågt och kalium högt och kortisol väldigt lågt. (Att då inta kalium kan vara dumt om man inte har kollat att man har brist. ) Det normala är att inta lakrits som sänker nivåerna av kalium och håller kvar det kroppsegna kortisolet. Det är alltså väldigt viktigt för en bra binjure hälsa att vara noga med att äta både långsamma kolhydrater hela dagen och särskilt på kvällen så man klarar sig till morgonen om man brukar vakna på natten av att depåerna är tomma, samt att var mycket noga med saltintaget. Helst ett havssalt med flera mineraler i. Depåerna töms snabbt när man tränar och stressar mycket, både salter och socker.
Får man oxå problem med magen att man är lös eller hård även fast man äter fibrer som ska binda vätska så kan detta sitt ursprung i hormonet ADH / Aldosteron som binjurarna utsöndrar för mycket eller lite av. För att stötta sina binjurar är det viktigt att äta ordentligt med kolhydrater och salt regelbundet. Det behövs också mycket C vitamin. Binjurarna innehåller mest i hela kroppen. Vidare är det självklart viktigt att inte stressa och att vara noga med att vila och sova så kroppen får återhämta sig. Att lägga sig runt 22 brukar rekommenderas för en bra dygnsrytm. Att överträna och/eller svälta bör man också undvika. För de som går på sk. keton-drift och använder fett som bränsle kan det vara lätt att missa hungers-känslor eftersom dopamin från träningen stänger av hungern och systemet sätts ur spel. Har man inget underhudsfett kvar är det riktigt farligt för då tas fett från hjärnan. Att utöva någon form av yoga och lära sig meditera och djupandas själv är något som kan göra underverk för binjurarna. Att flera gånger om dagen ta några minuter till EN inlärd avslappningsrutin, gärna tillsammans med någon lugn musik, t ex klassiskt eller någon "loungemusik" , finns mycket. Att lägga sig I ett varmt bad med tända ljus o lite musik kan oxå göra underverk. Eller bara planera in egen tid för avslappning bort från jobb o familj . Det kan t ex vara att gå ut i skogen själv med musik i öronen och bara njuta. Att låta hjärnan få vila utan intryck är oxå viktigt. När vi läser eller ännu värre sitter framför TV och dator matas vi med intryck som stressar hela tiden. Därför är det bra att undvika sådant någon/några timmar innan sänggåendet.
Ashwaganda är en ört som traditionellt rekommenderas för att stärka binjurarna. Detta tillsammans med lakritspulver/rot/pastiller kan man börja med. Därefter finns binjure extrakt på hälsokosten eller så kan man be läkaren skriva ut kortison. Detta gör de dock inte i första taget av rädsla för att permanent skada kortisolproduktionen. Detta är för mig lite främmande eftersom de är mer än glada att skriva ut medicin mot sköldkörteln utan sådana tankar. De prover man kan testa är kortisol i blod eller saliv varvid salivtest får bekostas själv och kostar ca 1000 kr. (smartnutrition.se) Då ser man nivåerna 4 gånger på dygnet och dessutom är det omsatt kortisol och inte sådant som snurrar i blodet utan att nå celler. Sedan bör man testa natrium och kalium och helst även glukos och eventuellt ACTH för att kolla hypofysen. Hormonet ADH ifall man har problem med torr eller lös avföring samt för lite/mkt urin.
Video ovan: " Några endokrina körtlar" 6 min väldigt bra & översiktlig.
Simon Borg lowers heart rate.
CZYTASZ
Kost & kunskap
Literatura FaktuEn bok för alla som vill hitta nycklar, redskap och inspiration för att leva ett friskare och hälsosammare liv med mer energi, frid & fokus, oavsett om man är svårt sjuk eller frisk. Råden är inte baserade från industrin utan egna erfarenheter och s...