God hälsa startar i magen. Det lägger grunden för hela vår kropp. En betydande del av vårt försvar sitter där, antingen visa saltsyran eller våra bakterier. De är fler än våra celler och ska väga hela 2 kg! De kommunicerar oxå med hjärnan på ett sätt vi inte riktigt förstått o har krav vi behöver uppfylla för att de ska leva o för att RÄTT bakterier ska frodas. Om vi t ex äter besprutad mat stängs deras metabolism av så de dör precis som när vi äter konserveringsmedel o ANTI - BIOTIKA, alltså ANTI - BAKTERIER.
Om vi äter fel kost samt förvärrar det genom stress så kan patogener snabbt få fäste o vårt försvar o välmående minska. Det kan yttra sig på flera sätt t ex; brännande känsla i mage o hals, illamående, kräkningar, förstoppning, uppkördhet med gaser, smärtor pga detta och att tarmen vrider sig /rör sig för snabbt vilket brukar ge diarré.
Det kan finnas flera orsaker som t ex inflammation orsakad av gluten och mjölkprodukter men en annan orsak är infektion av patogener (P) som tex E-coli eller helicobacter Pylori (HP) som ofta förbises av vården.
Mer än 50 % av världen har HP som smittar lätt och tar sig ner i tarmen och förstör tarmfloran och orsakar sår på slemhinnan och läckande tarm med inflammation, försämrat näringsupptag , diarré/ förstoppning / smärtor som följd. Innan den gör det orsakar den gaser och sår i magmunnen så vi får halsbränna o sura uppstötningar. Därefter minskar den saltsyra-produktionen så vi får ytterligare problem att både smälta mat o försvara oss mot skadliga patogener med maten. HP borrar sig in i vävnaden vilket gör att den ofta missas vid blodprov precis som borrelia m fl P.
Det finns också andra bakterier som t ex E Coli eller Clostridoum som kan vara riktigt aggressiva. EColi brukar hitta sin väg till urinvägar och orsaka infektion o problem även där som kan ta sig till njurar. Clostridoum brukar man få på sjukhus och den är tyvärr svår att bli av med och äldre dör ofta.
Svampöverväxt kan vi oxå få, särskilt efter penicillinkurer. CANDIDA brukar komma som ett brev på posten. Man kan oxå få vanlig Aspergillus om man ätit något mögligt. Det finns även andra riktigt elaka bakterier som Listeria, Salmonella m fl som man blir riktigt riktigt sjuk av.Mängden P är som telefonboken o vi kan givetvis inte skydda oss eller vaccinera oss mot alla utan vi behöver ett starkt försvar samt minimera dem genom att ha god handhygien o va försiktig med sånt som ej är kokt eller fryst samtidigt som rå-kost paradoxalt nog är en del av lösningen.
Det man ska veta är att vid halsbränna, uppstötningar, gaser mm består inte alltid lösningen i antibiotika och saltsyrahämmare/ omeprazol. Tvärtom blir problemen oftast värre eftersom problemet inte ligger i för mycket magsyra utan för lite som gör att magmunnen inte sluter tätt, samt att många patogener som HP är resistenta mot antibiotika.
Patogener leder till inflammationer med hål i tarmen så gluten, mjölkprotein o annan osmält mat tar sig ut i blodbanan och infekterar blodet. Tyvärr tar sig även gifter som aluminium o bakterierna ut och kan i värsta fall ta sig in i hjärnan och infektera centrala nervsystemet mm. De tar sig oxå in i andra organ som t ex lever, njurar, bukspottkörteln och lungor . Vi kan få problem med det mesta.
Som nämnts ovan finns det ett flertal symptom man bör ge akt på samt även avföringens färg och form. Den ska vara mörkt brun i ett stycke, lagom mjuk och utan slem och blod på och helst flyta vilket indikerar att man äter bra med fibrer. Är den ljus och oljig bör man se upp och kontrollera att man inte fått inflammation i levern/hepatit (kan va livshotande). Det är lite kämpigt för då kan man inte bryta ner fett o får egentligen inte äta något alls, mest vätskeersättning. Det är bilirubinet som ger den bruna färgen. Vit avföring kan ha en helt igensatt gallgång med brunurin då all bilirubin måste utsöndras via njurarna vid en sådan gall-insufficiens. Är avföringen slemmig, blodig eller svart är det en inflammation man behöver åtgärda. Ananasen är riktigt bra men en antiparasitkur en månad inkl. HP rekommenderas. Oftast ger vården bara diagnosen IBS, Ulcerös Colit eller Crohns utan att leta patogener och rekommendera kostomläggning.
KAMU SEDANG MEMBACA
Kost & kunskap
NonfiksiEn bok för alla som vill hitta nycklar, redskap och inspiration för att leva ett friskare och hälsosammare liv med mer energi, frid & fokus, oavsett om man är svårt sjuk eller frisk. Råden är inte baserade från industrin utan egna erfarenheter och s...