32. Herpes 3/Bältros/ Shingles

55 1 0
                                    

En primär infektion med varicella-zostervirus ger vattkoppor. I likhet med andra herpesvirus ligger den kvar latent och reaktiveras när immunförsvaret är svagt. pga stress/infektioner.

Text Oskar Rödin - inspirerat av Anthony William

Idag finns över 40 olika varianter utav Shingles viruset, som även dem tillhör den breda herpesfamiljen, där dessa lite mer dolda varianter är de som kan skapa mer skada än de mer kända. Drar nytta utav alla former av olika belastningar och tålmodigt inväntar rätt läge för att försöka avancera, gömmer sig gärna djupt inne i organ som t.ex. levern, där immunförsvaret har svårigheter att komma åt dem. Kan ligga och stärka upp sig och invänta rätt läge i decennier, slår gärna läger i kroppen där de har nära till nervsystemet, som är deras mål att attackera och triggar då inflammation. Dessa inflammerade och skadade nerver påverkar såklart nervernas funktion och då allt runtom som är beroende utav optimal kommunikation.

När de väl bestämmer sig för att ta sig ur det vilande läget och försöka avancera, så är ett klassiskt ställe de attackerar och triggar inflammation, i och runt ischiasnerverna i lägre delen utav ryggraden. Så smärta i detta område som kommer och går kan vara virusen som försöker avancera.

Vanligt förekommande vid Shingles infektion är Feber, huvudvärk, utslag, muskel- och ledsmärta, även smärta i nacken, skarp nervsmärta, brinnande nervsmärta, och hjärtklappning (när virusens nervtoxinerna via blodet når hjärtat och påverkar dess funktion). Även Bältros är Shingles virus.

Mer symptom som i många fall är Shingles virus är utslag och blåsor, domnande känsla, brinnande känsla, spasmer, kronisk migrän, ansiktsförlamning (Bell's palsy), fryst axel (Frozen shoulder), så kallade diabetiska nervsmärtor samt Diabetesneuropatier, Kolit, brinnande känsla i underlivet, smärta/brinnande/utslag i och runt munnen, smärta i - käken, käkleder, tänder, tandkött och hals. Även diagnos som kronisk Borrelia (Lyme disease) och MS (Multipel skleros) har getts vid Shingles infektion.

Kan börja med att kategorisera dem efter de som ger utslag/blåsor och de som inte ger utslag. Nedan kommer kunskap om de vanligaste stammarna och hur de gärna avancerar i kroppen.

Åtta olika Shingles stammar som ger utslag och blåsor. Olika virusen producerar lite olika nervgift, allt från deras restprodukt till döda virusceller, detta nervgift letar sig utåt i kroppen till perifera nerverna samt huden. Det är nervgiftet som skapar kliandet, röda irriterade utslag, blåsor och pustler som Shingles är så ökänd för.

1.1 Klassisk Shingles - Utslag var som helst på kroppen, från bröstet ner till fötterna. Kan ge utslag och blåsor på en sida av kroppen eller ett ben t.ex. Med den vetskap som sjukvården har i ryggen idag så är detta tydligen den enda varianten av Shingles som de vet om. Viktigt att veta att vattkoppor ej är denna variant av Shingles som sjukvården har teorier om.1.2 Överkroppen - Utslag från bröstet och uppåt, axlar, nacke men inte på armarna.1.3 Båda armarna - Utslag på båda armarna och båda händerna, utslagen har ofta ett förändrande mönster, fläck liknande, med stora och små pustler som ibland är åtskilda.1.4 En arm - Utslag på endast en arm, utslagen har ofta ett förändrande mönster, fläck liknande, med stora och små pustler som ibland är åtskilda.1.5 Huvudet - Utslag som exklusivt uppkommer på toppen eller sidorna av huvudet, pustlerna är lite mindre än de nämnda ovanför och har ibland "små horn". Misstas ofta av sjukvården att vara någon form utav svampinfektion.1.6 Båda bena - Utslag på båda bena, lite annorlunda utslag jämfört med de tidigare nämnda, pustler som visar sig nästan som konstellationer.1.7 Vaginal - Kan visa sig som utslag och blåsor i området i och runt vaginan, klassiska ställen är mellan rektum och vaginan, lägre delarna av stussen, eller insidan av skrevet. Misstas av ofta av sjukvården att vara , vars utslag ofta är är mer koncentrerade. Medans vid vaginal Shingles infektion är pustlerna ofta lite mer utsprida samt att de ger mer smärta än vad ger.1.8 Neurotoxisk Shingles - Förutom de utslag och pustler på huden så kan de även göra stor skada inne i kroppen, då de så gärna attackerar nervsystemet. Det är virusens nervgift som kan ta hårt på kroppen, även ge en hel del smärta.

Kost & kunskapWhere stories live. Discover now