YESTERDAY IS HISTORY- TOMORROW A MYSTERY- TODAY IS A GIFT "<3
Gårdagen är historia, morgondagen ett mysterium och dagen en gåva .. . många trasslar med sitt livspussel och får det inte att gå ihop... man planerar konstant för framtiden samtidigt som man gör något annat och bearbetar gårdagen... ibland tyvärr i sängen när man behöver stänga av hjärnan och sova. Den kommer annars att fortsätta när du sover... OM du somnar.. detta kanske kan ge lite tips på vägen.Att vara avslappnad är bla / blir man genom att andas djupt & rätt; genom näsan och fylla buken och ut genom munnen med sänkta axlar och vara medveten om det som sker i kring. Lägg gärna undan/ stäng av stör-moment som mail/ mobiler, TV, dator och annat, särskilt då man umgås med andra. Använd alla sinnen. Fokusera på att se, höra, känna, smaka och lukta oavsett om det är mötet, middagen, din partner, skogspromenaden eller i badkaret med musik.
En viktig del av vägen till lycka och mental träning är förmågan att leva i nuet. Att vara närvarande helt och fullt och inte någon annanstans. Den som inte kan vara här och nu kan inte njuta. Med inventering av sin tid, träning och planering kan man bli bättre på det. Hur man avsätter tid för sina göromål, utvecklar ritualer för dem och njuter av dem istället för att stressa livet ur sig av dem, är en mycket viktig del i konsten att få tiden att räcka till och njuta i nuet.
Exempel : Både som lärare och egen företagare arbetade jag mycket hemifrån. Varje morgon präglades av stor ångest då jag skulle hinna ut med hunden, plocka ur diskmaskinen, sätta på en tvätt och hinna plocka undan efter sonen och pappan som var mästare på att lämna allt de tagit fram i väntan på att den goda fen skulle trolla bort disk, tvätt mm. Hela tiden stressade jag så jag kunde komma igång och jobba nån gång och få något "riktigt " gjort och försökte planera annat samtidigt, fast det var svårt då hjärnan var i reptil-läge av stressen . För varje minut jag ödslade på städningen ökade min ångest och minskade min stresstolerans.
När min hälsa gick åt skogen återigen började jag träna även mentalt hur jag kunde förändra mitt synsätt och arbetssätt eftersom det bidrog starkt till hur dåligt jag mådde fysiskt? Jag gjorde helt enkelt ett veckoschema där jag kartlade varje minut av dagen och vad jag gjorde under tiden. Det blev ganska glasklart att jag hade minustid. Det fanns ju inte en rimlig chans att jag med bibehållen hälsa skulle kunna fortsätta på det viset? Jag var tvungen att delegera, prioritera och effektivisera och dessutom avsätta tid för mig själv i schemat.
Hur stor del av dygnet och hela veckan
- " - sov jag?
- " - jobbade jag?
- " - städade jag?
- - " - lagade jag mat ?
- " - diskade?
- " - tvättade?
- -" - handlade ?
- " - reste till och från arbete mm ?
- " - tittade på TV/ läste ?
- " - egen tid för avkoppling / träffa vänner/ hobbies
- " - träning?När jag inventerat kom sedan planen hur jag skulle förändra detta? Det fanns mycket att göra och dessutom att ställa ultimatum på att andra hjälpte till som tyckte det var helt okej att jag gjorde allt och var rätt nöjda med detta.
VOCÊ ESTÁ LENDO
Kost & kunskap
Não FicçãoEn bok för alla som vill hitta nycklar, redskap och inspiration för att leva ett friskare och hälsosammare liv med mer energi, frid & fokus, oavsett om man är svårt sjuk eller frisk. Råden är inte baserade från industrin utan egna erfarenheter och s...