24. Mat & motion för nervsystemet

20 1 0
                                    

Här kommer lite tips på örter som kan balansera oss naturligt, lindra oro, smärt, spänningar o förbättra sömnen,  magnesium & aminosyror ska inte heller glömmas bort.

1. Johannesört - motverkar adrenalin, lugnar o söver

2. Kamomill - välkänt mot sömnbesvär

3. Citronmeliss - lugnande o rogivande

4. Passionsblomma lugnar nervsystemet o lindrar smärta/oro

5. Rosenrot - minskar kortisol, ökar serotonin, troligen adaptogen

6. Ginseng massor av egenskaper, bla ro och sömn mot virus mm

7. Valeriana - klassiskt mot oro o bättre sömn

8. Citroinverbena- lugnar nervsystemet o lindrar smärta/oro

9. Basilika slappnar av nervsystemet o hjälper även matsmätningen

10. Hagtorn - främst mot hjärtat /cirkulation men lugnar oxå

Förutom örter måste vi förstås använda hjärnan och styra våra tankar till lugn genom att lyssna på lugn musik som påverkar direkt samt undvika stressande musik, film, spel mm. Att läsa en god bok, (och/ eller skriva dagbok ) istället för en action-rulle innan lägg-dags hjälper många av flera anledningar, inte bara kortisol o melatonin.

Yoga & meditation är förstås överlägset bäst. Men kan man "träna" nerver direkt? Om vi rör varandra mer o "övar" att "känna mer" , blir vi känsligare då'? Eftersom allt annat i kroppen blir det vore det orimligt att anta att detta skulle vara ett undantag? Vi blir bra på allt vi tränar.. inklusive sktisnack, mobbning o våld.. lr kärlek o respekt...

Kom igång med andningen och några enkla övningar!

I detta program fokuseras mkt på att syresätta blodet o kroppen. Utan syre fungerar inte cellerna o kan inte göra sitt jobb. Vi får problem med allt och ger grogrund för skadliga patogener och sen är den onda cirkeln igång. Vi blir för trötta av att träna. Många tar i alldeles för hårt o tycker att det är jobbigt o då tycker kroppen att det är jobbigt. Att röra på sig ska kännas skönt. Med enkla övningar går det att bygga upp energi och styrka som går att bygga på. För de som har ME , utmattning med dåliga BJ mm. är det VIKTIGT att ta det lugnt!

Sätt på musiken i videon o sätt dig med rak rygg o fötterna i golvet lr "skräddare" med händerna på knäna med handflatorna upp. Ta ett djupt andetag via näsan o fyll magen med luft. Håll andan i 5 sek. Töm långsamt o känn hur axlarna sjunker ner. Upprepa efter 10 sek. o fäll huvudet åt sidan vid utandning- upprepa åt andra hållet – upprepa framåt o känn hur det drar i musklerna lite grann.
Avsluta med att rulla på axklarna lite o skaka loss mjukt.

Ställ dig upp med benen axelbrett isär o fram med armar o fäll ryggen fram rakt i rät vinkel o ta ett djupt andetag . Gör en kors- rörelse mot golvet med armarna som ett simtag och lyft händerna o räta upp kroppen mot himlen. Sträck upp armarna så högt du kan o gå gärna upp o trippa på tå o håll andan medans du sträcker armarna växelvis mot himlen som att plocka ner stjärnorna. Låt dem sedan långsamt falla ner i en cirkelrörelse medan du släpper ut all luft.

Denna övning kan man göra när som helst. Jag brukade även göra den utomhus gående under promenad med avslappningsmusik i öron-en. För att bygga på detta kan man kombinera med att börja med någon enkel stretch övning o ett par enkla situps. Ligg bekvämt i sängen lr på en matta eller dyna av något slag för ryggen på golvet.

Situps: håll ryggen i golvet o lyft tills det tar stop. Fäll ner långsamt. Upprepa ett par gånger. Variant: ligg på rygg o lyft upp benen o fäll dem åt sidan som ett V. håll så o lyft ryggen i en sit up. Tänk på and-ningen o andas in med näsan håll o släpp ut luften när du går ner.

Benhävning: Ligg på sidan och lyft ena benet uppåt med knät framåt håll benet sträckt o sänk långsamt. Upprepa o byt ben. Glöm inte andas långsamt in med näsan o ut genom munnen i takt.

Rygghävning: ligger du i sängen fäller du ut överkroppen en bit utanför sängen och lyfte ryggen långsamt o håll stilla en stund innan den långsamt sängs. Upprepa. En partner kan hålla i benen. På golvet lyfter man bara överkroppen försiktigt en bit o håller stilla.

Arm/bröst-hävning: stå på knä och armarna brett i axel höjd åt sidan. Håll ryggen rak och sjunk ner mot golvet o lyft upp. Upprepa.

Plankan: ligg på mage o ställ dig på tå och lägg underarmarna på golvet som ett A o forma ett hjärta med fingrarna. Håll hela kroppen rak som en planka ovanför golvet . Håll kvar en stund.

Masken: avsluta med att stå med fötterna o händerna i golvet som ett A. Sjunk gärna ner igen o åla som en mask med magen i golvet o sträck upp rygg o huvud mottaget o händerna i golvet.

Överkurs: Ta ett stort kliv framåt med knät i 45 grader vinkel o sträck ena armen framåt och andra bakåt. Andas o vrid kroppen framåt så benen är brett isär. sänk o lyft rumpan några gånger med armarna åt sidan o andas. Vrid långsamt kroppen åt andra hållet med det andra benet i 45 grader o sträck fram ena armen o andas ut. Lyft sedan upp ett ben i taget o avsluta med att skaka armar o ben o andas. (variant på Krigaren)

Det viktiga här är att komma igång med andningen och att sedan använda denna teknik i vardagen och gärna med en liten rutin man bygger på successivt. Man kan utmana sig själv att börja varje morgon med några styrkelyft o avsluta med andningen o yogan. Det ger lugn o frid inför hela dagen. Det är oxå skönt att göra på kvällen för man kommer till ro. Eller när som helst... huvudsaken man gör det. Jag började med 5 minuter varje morgon. Det blev 10, 15, 20, osv. Ju starkare kroppen blev och ju skönare det var. Till slut var det 60 minuter fördelat på kondition, styrka, stretch , yoga, andning o meditation. Det tar tid att lära sig så och kroppen behöver vänja sig. Man får ha tålamod o hoppas man kan bryta den onda cirkeln. Det är väl värt det. Den inre friden man kan uppnå är balsam för själen. En själ i balans hjälper kroppen att läka. Ett andetag i taget.. <3

Klicka nupå videon och börja andas... https://youtu.be/ctaGaO7JKpE22. .


Klicka nu på videon och börja andas...

https://youtu.be/ctaGaO7JKpE

be/ctaGaO7JKpE

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Kost & kunskapWhere stories live. Discover now