Vitaminer & mineraler, tillskott, tandkräm

16 0 0
                                    

Det finns mkt att säga men en del så självklart att det knappt behöver nämnas. Vi behöver ALLA i väl balanserad mängd o kost. Annars får vi alla möjliga symptom o sjukdomar, det kan dock vara bra att veta vilka o varför. " Fettlösliga vitaminer är A, D, E o K som kan lagras, ansamlas o överdoseras, resten vattenlösliga som överskott normalt utsöndras men kan skapa obalans. Selen, järn koppar t ex är livsnödvändigt men sam-tidigt livsfarligt vid överdoser. Vitaminer behövs främst för ämnes-omsättningen, mineralerna för skelett, nerv/muskel-funktion, blodtryck mm Spårämnen är mineraler vi behöver i liten mängd som ingår i många viktiga enzymer Med undantag för D som bildas i huden av sol, niacin från tryptofan o K i tarmen måste vi tillföra resten via kosten. B12 ska t ex återvinnas i tarmen o det är här det blir knepigt om den är sjuk, liksom en mängd annat som är beroende av varandra som tex B6. K2 bildas inte heller vilkt är total katastrof o orsakar CVD o urkalkning. Som Mikael Håkansson skriver i Stora Kosthandboken "om man har en sjuk tarm blir ytan för upptagning av näring mer som storleken av ett hockeymål än en tennisplan". Det är faktiskt inte svårt att förstå hur skenbart "övergödda" kan ha akut näringsbrist, men däremot att vården inte fattar det? Pauling myntade begreppet "orto-molylelär-medicn" som syftade till att man men med rätt näring kunde läka sjukdomar i människan, vilket man oxå forskade på samt intresset var stort, tills det plötsligt tvärdog, samtidigt som CFR-gubbarna håvade in pengar på sina piller istället. Att bota många sjukdomar tex psykiska med B-vitaminer o en mängd andra med C o D är inte nytt under solen o rätt effektivt o inte heller jod för SK.

Nedan sammandrag är en fingervisning o inte komplett. Vi behöver allt, särskilt om man inte är frisk. Anti-oxidanter är att likställa med anti-allt. Rubb o stubb ingår i ett delikat samverkande system o faller som ett korthus så fort något saknas lr inte fungerar, typ tarmen som ju bäddar för trubbel, blir som att göra hål i bensintanken, rinner rakt igenom.

A Retinol /Betakaroten är förstadiet) ögon, hud, slemhinnor – anti-oxidant, tillväxt, försvaret. För högt intag hämmar K-vitamin
B1 Tiamin ämnesomsättn, nerver, cirkulation,magsyra, hjärta o hjärna, blodtryck. Trötthet, nerver, irritaion,Havre, frön, bönor, kaviar, kött
B2 Ribofalvin ämnesoms, matsmältning,munsprickor, eksem. Ägg, lever
B3 Niacin co-enzym i ämnesomsätting o ATP, avgiftning, hud, nerver. Vidgar blodkärl. Ökar cirkulation. sjukdom Pellagradiarre, demens, dermatit, depression, sinnesjuka, sömnlöshet. Bra för allt inkl diabetes! Kyckling, fisk.
B5 Pantotensyra antioxidant oumbärlig i ämnesomsättning av allt men särskilt fett o bildning av hormoner från kolesterolet. Samarbetar med conezym A+ actetylkolin. Verksam i hypofys + BJ, kortisol, försvaret –saltsyra, BS, skydd mot stråling, stress, allergi. infektionslig, BJsymptom med magsmärta,illamående, svaghet, lågt BS, förvirring, depression, förstoppning, tarmsår, eksem, sömn+njurbesvär, mm Behövs för B2. Lever, nötter, havre, banan. Minskar koppar +B9
B6 Pyrid-oxin/amin nerver, blod ( bildande av tyroxin) Kramper, psykiska symtom, hudförändringar- avgörande för upptag av Tryptofan o zink. Brist kan upptäckas vid tryptofanbelstning
B7 Biotin ämnesomsätt, avgiftning, nerver , hud, hår o naglar, bryter ner protein,syntes av amylas, niacin, DNA, RNA o verksam till insulin ökar känsligheten.Trött, illamående, anemi, håravfall, depression, eksem, mun blåsor, candida, atrofi. Rått ägg hindrar upptag! Jäst, ägg, lever, havre.

B9 Folat (Folsyra är syntetiskt folat) blod,, minne, co-enzym för DNA, RNA-, protein- melanin – adreanlin- Ldopa- syntes
B12 Kobalamin
blod, nerver, minne , järnbrist, infektionskänslig, ned-satt känsel o motorik i händer o fötter, retlighet, depression sömn-besvär, Lagras i levern o återvinns i tarm. Lever, kaviar. Verkar med B9.
C Askorbinsyra antioxidant, bindväv, sårläkning, försvaret, för kollagen, BJ-kortisol, avgiftar levern, blödande tandkött, blåmärken, starr. Behövs för- o samverkar med massor av ämnen.
D Kolekalciferol kalkomsättningen i celler, skelett, tänder, nerver, muskler, försvaret, kramper, svagt skelett o tänder, sjuklighet, retlighet. Sol, fisk, ägg
E anti-oxidant -skyddar cellmembran, bra för testosteron, led o muskel-smärta/svaghet, synstörningar, åderbråck, eksem, inflammation, infektioner (kan hämma enzym för K) Solrosfrön
K Alfatokoferol
cellmembran, blodets koagulation, blödningar o tarm-problem- så kalket når in i cellerna o binder kalket i skeletett => >benhälsa & hjärtat. Tillskott < frakturer hos äldre med ca 80% K1 i bladgrönt ( tål värme) & K2 av bakterier i tarm hos oss o djur om den är frisk! UC, Chrons o IBS bör ta extra då 50% har brist vilket är mkt farligt. Insulin reglerande funktioner –absorberas mha enzymer från BSK o lagras i levern o blodet i LDL-kolesterolet.
Fosfor cellmembran, benbildning, energiprod. fett-trp i kroppen. Binds till kalcium o lagras i skelett. Syra-/bas-balansen, tänder Ont i skelettet, benskörhet, nerv-muskelproblem, infektioner. D krävs för omsätting. Tillsätts i mat som fosfat som kan leda till överskott o brist på kalcium. Njursvikt => svårt få bort överskott. Dålig saltsyra kan ge underskott.
Jod
dysfunktion i sköldkörteln( SK) med "alla symptom ". Läs avsnittet.
Järn binder syre i blodet mha proteinet hemoglobin där 70% av våra 5 gr finns, resten i musklernas myoglobin o lagras i andra organ. Vi tar lättare upp det i kött o slipper omvandla det mha saltsyra o C o keletera i tarmen med aminosyror. Ingår i enzymer för energi-omsättning, prod av leukocyter, DNA, medfaktor vid dopamin, neurotransmitters. Brist på B6, B12, folat, koppar, zink, kolin, C kan oxå ge dåligt HB som dock inte är samma som ferritinbrist o ingen garanti. Trötthet,frusen, blekhet i hud o läppar, andfådd, hög puls, yrsel, osteoperos, aptilöst, sänkt aktivitet hos SK o BJ, saltsug, håravfall, sköra naglar, minne, fokus o imlärning. Vid mkt mens, dålig saltsyra o tarm,,försvar, graviditet bör man testa nivå.. Ta ej om du ej har konstaterad brist pga toxicitet risk.
Kalcium; muskler, nerver, hormoner, hjärtat, skelett, naglar, tänder sköra naglar o skelett ­ kramper, domningar, karies. D, K2+ mg krävs.
Kalium-
elektrolyt för allt som överför elektriska impulser mellan celler + reglerar PH o vätske-balansen – nerver o muskler, muskelsvaghet, törst förvirring, arytmier o död. Direkt i hjärtat på dödsdömda fångar. Banan.
Kisel hår, hud, naglar, skelett, bindväv. Behövs för kollagen som dels består av det o finns i bindväven som klistrar ihop vävnad. Bra för magen, blodkärl, hjärnan , åderförkalk/fettning. Samverkar med Ca fosfor + mg o C vit är katalysator. Brist vanligt o överdos ovanligt, binder o avgiftar aluminum. Havregrym, morot, betor, selleri, grönt
Koppar
viktigt för enzymer –med zink o mangan för prod av SOD + HDL, starkt hjärta, bildar tyroxin för SK, nervers myelin. Överskott av järn i leder kan ge brist + artos. Överskott kan bero på zink- B6, C –brist- vilket oxå trycker ner toxiskt överskott man kan få av kopparrör , spiral o sjuka organ som lagrar för mkt o kan ge skador på hjärna, lever o njurar. Toxicitet: sjuklighet, depression, hyperaktiv o sömnlös, låg SK+ Bj funktion, allergi, håravfall, huvudvärk, PMS, dålig matsmältning pga zinkbrist. Progesteron kan trycka ner högt östrogen som högt koppar o lågt zink kan tyda på med riklig mens o endometrios, ödem mm. Ta bort koparspiral+ät zink B6 +C . spola vattnet. Lever, skaldjur, nötter, kakao.
Krom
i kroppen endast som GTF/glukostoleransfaktor (med B3) – ett hormon som frigörs med insulin o krävs för att fästa på cellen så den kan släppa in glukos. Brister stör oxå oms av fett, protein o trp av amino-syror o leder till diabetes o CVD. Diabetiker o de som tränar mkt o äter mkt socker har stort behov. Nässlor, lever. C vit ökar upptaget.
Magnesium: för kalkomsättning, muskler o det mesta. Kramper, nerv o sömnproblem irritation, infekioner,förstoppning, hårda blodkärl. Bra för depression oxå. etc det mesta faktiskt. Alla bör ta extra- ej toxiskt.
Mangan antioxidant, ingår i enzymer, tillväxten, sårläkning, nedsatt hjärnfunktion, svaga ledband, glukosintolerans,
Natrium
samverkar med kalium i salt, syra o vattenbalans, dålig aptit, törst, kramp, illamående, diarre, cirkulationsrubbning, arytmier, ADDISONS- se avsnittet om binjurar som ska reglera Na. Kaviar, kelp
Selen SK samt avgiftning för bla kvicksilver via tänder o vaccin, samt hjärtat, muskler, försvaret, spermier. Paranötter, havsmat. Toxiskt.

Kost & kunskapWhere stories live. Discover now