Vad som är nyttigt för hjärtat o lungorna är i princip även nyttigt för hjärnan, bra kolhydrater som basar kroppen, syrehöjande nitrat och bra fetter. Hjärnan består ju till 60% av fett även om det även innehåller massor av vatten. Eftersom gifter har en tendens att hamna i hjärnan måste vi förstås undvika det och äta sånt som rensar bort det. (se i avsnittet om lever, njurar och lymfsystemet). Vidare finns hypotalamus, hypofysen och tallskottskörteln i hjärnan som styr våra organ som producerar hormoner så måste vi få mer jod, selen samt sol/ D vitamin som är brist hos oss. För mkt kalk/fluor är förstås ingen bra idé då det kan hamna i körtlarna samt artärer. Vidare bör man undvika läkemedel som skadar direkt. Litium som påstås hjälpa bi-polära skadar kalciumomsättningen som leder till njursvikt, stroke, hjärtattack samt rubbningar i hela hormonsystemet inkl sköldkörteln och tallskottskörteln som det skadar. Man bör överhuvudtaget inte inta några tabletter alls om det inte är fara för att man vill ta livet va sig för stunden och då finns t ex Sobril mot panikångest man tar tillfälligt. Det är överhuvudtaget inte belagt att det är brist på serotonin i hjärnan. Se vidare om det i övriga avsnitt.
Vill vi skärpa hjärnans fokus finns massor av ämnen/droger och det mest klassiska är kaffe, men även te och kakao. Vad gör kaffe med hjärnan? Det korta svaret är att det är både bra o dåligt. Man blir förstås speedad av det om man inte är inte är van o det skärper fokus & prestation kortsiktigt o förebygger demens. Det är ju inte svårt o räkna ut varför när ledningarna emellan kontakterna på cellerna i hjärnan (synapserna) går för högtryck. På rullande stenar växer som sagt ingen mossa. Alzheimers är "mossa" från patogener påhejad av kvicksilver o aluminium, som släpps in extra bra där mha fluor ( blir aluminiumfluorid o påverkar enzumphotophatasen) samt glyfosat. Två koppar/dag ger bättre långtids-minne enligt studie. Man blir oxå gladare då det frigör dopamin, vårt lyckohormon o kan motverka depression.
Enligt studier minskar det oxå risken för basalcells-cancer (hudcancer) med 20 procent % och levercancer med 50% samt diabetes 2 med 30% så det hjälper kroppen att producera insulin som krävs för att glukosen ska in i cellerna.
Koffeinet får oxå hjärtat att jobba bättre och ökar blodtillförseln till hjärtat vilket oxå gör att man orkar mer när man tränar och kan nå bättre resultat. Det främjar även fett-förbränningen mm. För de som har dålig mage bör man läsa avsnittet om det där man kan misstänka helicobacter. Blir man lös i magen av kaffe kan man äta banan till, gärna med lite smält choklad, smak kombinationen med kaffe är toppen o banan både motverkar förstoppning samt diaré samtidigt samt helicobacter. Hur som helst bör man dricka kaffe med måtta precis som vin. Det påverkar binjurarna oxå genom att höja kortisolet.
Lite kuriosa är att DNA från alla undersökta mumier i Egypten har KOKAIN i sig liksom Belladonna som är dödligt vi höga doser. Problemet är bara att kokain inte växer där så de måste ha importerats från Syd Amerika redan för 3000 år sedan, läs mer i Boken om Livet.
Vilken är den bästa motionen då?
Ja svaret måste nog bli dans igen. Förutom den härliga musiken så får kroppen leva ut sina känslor, den för röra på sig utan att det är trist eller tungt. Hjärnan får lära sig koordination som är extremt bra för kommunikationen mellan synapserna samt motverkar plackbildning och därmed demenssjukdom. Man blir oxå smartare faktiskt, förutom snyggare, smalare och trevligare, för det är ju en social grej med?
Det finns mycket studier hur vårt immunförsvar påverkas av att kramas, hålla och röra någon som frisätter oxytocin. Att ha bra balans när man blir äldre kan rädda en från många fall som kan innebära dödlig utgång direkt eller via komplikationer efter operationer. Så ni ni som kan.. passa på o rör er till lite musik , kanske med partnern hemma eller ute? Och varför inte barnen? Man bör lära dem att njuta av rörelse till musik tidigt. Hjärnan utvecklas bättre o blir snabbare o man blir t ex bättre i matte. Det finns flera studier som visar på ökad intelligens hos barn som får dansa och höra musik. Och visst kan man jazza lite själv framför spegeln, både rörlighet, takt och rytm samt koordination kan tränas upp.
Videos ovan : Dancing improves brain function and reverses signs of aging. 3.28
A Neuroscientist Explains What Caffeine Does to Your Brain | Inverse, 4:21
CZYTASZ
Kost & kunskap
Literatura FaktuEn bok för alla som vill hitta nycklar, redskap och inspiration för att leva ett friskare och hälsosammare liv med mer energi, frid & fokus, oavsett om man är svårt sjuk eller frisk. Råden är inte baserade från industrin utan egna erfarenheter och s...