Många undrar vilka tillskott man bör äta och vilken tandkräm som är bäst ? Med eller utan fluor? Eftersom fluor är så giftigt o lätt tas upp i slemhinnan i munnen är det viktigt att om man använder det, använda så lite som möjligt, ytterst försiktigt PÅ tänderna o vara noga att inte svälja o skölja noga efteråt. Det finns många fall där fluor i överskott frätt hål i tänderna och gett bruna fläckar istället, sk fluorosis. Som grädde på moset har tandläkare misstagit fläckarna för karies, borrat sönder tanden och hällt i kvicksilver som sen sönderfaller i kroppen tills vi dör. Det åker inte ut med urinen utan upp till hjärnan som förgiftar den och ger oss demens och sänker serotoninet och skadar nerv-systemet mm. Enbart aluminium, vilket fluoret är en giftig rest-produkt av, sänkte serotonin-halten med hela 37% efter endast 4 veckors exponering i studie! Vad gör då kvicksilver?
Många är de som gått över till fluorfri, men man kan oxå gör egen med lite kokosolja och några droppar (peppar)mynta. Det finns på apoteket eller bakhyllan i affären och lite bikarbonat, som är basisk med mild slipeffekt. Tandkräm innehåller annars slipande mikroplast. Man kan oxå ha i Eucalyptys eller timjan, kanel och oregano. De är alla starkt anti-patogen-iska och luktar gott. Syra o bikarbonat bör man nog va försiktig att blanda eftersom det effektivt tar bort kalkfläckar på kakel, stopp i avlopp mm så är det osäkert om det fräter sönder emaljen med sin syre-reaktion eller om det bara är dunder mot karies? Man bör vara väldigt försiktig att borsta när man ätit eller druckit surt o använda mjuk borste och inte trycka hårt. Att försöka behålla munnens naturliga PH och inte sabba det med diverse hela tiden är önskvärt. Kroppens egna sätt att klara påfrestningar är skapade av en anledning och inte en slump, varför t ex de som intar tabletter mot feber motarbetar kroppens försvar mot en infektion.
Många undrar oxå om man behöver äta kost-tillskott och vilka som är bäst? Eftersom våra jordar inte innehåller näring som de gjorde förr utan enbart får NPK- gödsel (kväve, fosfat, Kalium) så kan de ju inte heller ta upp selen och andra mineraler eftersom de inte finns där längre. I värsta fall är de oxå sprutade med pesticider som spärrar plantan att ta upp andra mineraler än de som finns i glyfosaten från pesticiden. De är fulla med gift och saknar näring. Och dessutom verkar glyfosaten i synergier med tex fluor och aluminium och bidrar ytterligare till förgiftning av hjärna, nervsystemet, blodet och kroppen. Våra bakterier i tarmen tål inte glyfosat eller konserveringsmedel och dem är vi beroende av.
Så ja, vi behöver tillskott men givetvis måste vi äta en växt-baserad ekologisk föda, gärna medelhavs-inspirerad med mycket baljväxter och hampafrön eftersom ämnen i växter /födan verkar i synergier. Köp gärna Saltå Kvarns produkter som är utan glyfosat. GMO är inte tillåtet här.
Bra prisvärda tillskott är exempelvis
* Multi vitamin o mineral med metylerat B!2 (ej Cyanobakterier) från Holistics. Innehåller bra med vitaminer men inte tillräckligt mineraler o kan kompletteras med tex
* Multi-mineral från Holistics
* MSM som finns i kroppen o spannmål, baljväxter, ägg o rött.
Bidrar till att bygga upp bl.a. bindväv, muskler och skelett.. en beståndsdel i kollagen, det protein som bygger upp bindväv, muskler, skelett, hår och hud. Det är ett speciellt lämpligt kosttillskott för äldre och för dem som tränar mycket. ..kan starta utrensningar så börja försiktigt.Bryter man ner protiner till aminosyror dåligt eller äter lite tryptofan tex som är livsnödvändigt för bl a sköldkörteln kan man tillföra
· L-Tyrosine : som även finns som kombo med just jod för sköldkörteln som är att rekommendera
Man kan oxå ta 5 HTP eller GABA mot bla sömnbesvär/oro eller köpa rent MACA-pulver eller L-arginin som är en aminosyra vi inte kan tillverka själva, som hjälper till att bilda kväveoxid av nitrat , stärker försvaret. ökar lusten (bra för män) o vidgar kärlen mm Läs mer här https://kurera.se/optimal-mental-halsa-med-aminosyror
Vidare tar många Spirulina, Chlorella samt omega 3 där stort frågetecken kring säkerheten nu finns? Spirulina är en Cyanobakterie jag aldrig skulle äta men däremot Chlorella från Frankrike.
KAMU SEDANG MEMBACA
Kost & kunskap
NonfiksiEn bok för alla som vill hitta nycklar, redskap och inspiration för att leva ett friskare och hälsosammare liv med mer energi, frid & fokus, oavsett om man är svårt sjuk eller frisk. Råden är inte baserade från industrin utan egna erfarenheter och s...