الحلقه21

21.5K 366 6
                                    

الحلقه(21)

بعد ان طمأنه الطبيب انها بخير وانه يمكن اصطحابها للمنزل...
فعلا بعد ساعه كانت ترقد علي سريرها في غرفتها في منزل عمها.....
بعد قليل طرق عمها الباب عليها فأذنت له بالدخول
دلف ليقف امامها بأرتباك وهو يقول لها: ندي فيه ضيفه عايزه تتطمن عليكي...
ندي بتعب: خليها تدخل...
ليذهب ناحية الباب وينادي علي الواقفه امام الغرفه لتدلف بخجل وتقترب وتقف امامها وهي مطأطأه راسها....
اما العم فخرج واقفل الباب خلفه ليتركهما تتحدثان وحدهما علي انفراد دون وجود ثالث بينهم.....
ظلت ندي تنظر اليه بحقد كره وغضب شديد ومرارة الخيانه..ما اصعب هذا الشعور...

لتتنحنح الواقفه بخجل وهي تقول: عارفه اني مهما اعتذرتلك مش هيكفي كل الوجع اللي انتي حستيه بسببي... بس كل اللي بتمناه دلوقتي انك تحاولي تديني العذر.. والله اللي عملته ده كان غصب عني... كنت مجبوره اعمل كده....
لتجيبها ندي : محدش بيتجبر علي الخيانه إلا لو كان عايز كده.. لانها شئ بأختيارنا مش بأختيار غيرنا... انتي اللي كنتي عايزه تبيعي
فبعتي... كنتي عايزه تخوني فخنتي.. جيه ليه دلوقتي مش خلاص قبضتي التمن....

اوجعتها كلماتها هي الان بنظر صديقتها مجرد خائنه..
رنيم بأنكسار: ندي.. انا عارفه انك احسن مني... سامحيني يا ندي عشان محسش بالذنب نحيتك اكتر من كده.. كرهك ليا بيقتلني يا ندي...
ندي : صدقيني ما عدش ينفع.... انتي خلاص قتلتيني يا رنيم قتلتي ندي القديمه...
ندي اللي قدامك دلوقتي مفيش في قلبها غير الكره والحقد...انتي خلاص قابلتي حبي واخلاصي ليكي بغدر وخيانه طعنتيني في ضهري... انا خلاص كل احساس حلو جوايا اتقتل... انتي قتلتي كل براءتي وطيبتي معدش عندي ثقه في حد.... وانتي اللي اخترتي كده يا رنيم وانتي اللي بأيدك خلتيني كده...
انت وجعتيني وخلقتي مني ندي جديده ما تعرفش غير القسوه....
ودلوقتي بعد ما سمعتي كل اللي عندي اطلعي بره... مش عايزه اشوفك في حياتي تاني ابدا......
يا الهي صديقتي كيف تحولتي لذلك الكم من الكره... اين طيبتكي وبراءتكي التي دوما كنت اراها في عيونك...
ولكن انا السبب انا التي حولتكي لهذا الشخص الذي انتي عليه الان.  انا الصديقه الخائنه.. لو  عاد الزمان بي لما فعلت معكي ذلك ابدا..فقط لوعاد..
هكذا نحن البشر نندم ولكن بعد فوات الاوان في وقت لا ينفع فيه الندم والبكاء...

#############

راكان بغضب وهو يهدر بالبواب الذي يقف امامه في غاية القلق من  رد فعله: وانت ازاااي يا حيوان انت تفتح الشقه وانا مش موجود ...نهارك مش فايت..
البواب بترجي: والله يا استاذ راكان البت اللي كانت مع الراجل هي اللي هددتني لافتح الشقه لتبلغ البوليص..
راكان بأستحقار: طب اخفي من ءدامي دلوقتي  لميحصلكش طيب.. وحسابك معايا بعدين....
ليينصرف البواب من امامه بخطوات اشبه بالركض...
اما راكان فهمس بفحيح اقرب للوعيد منه للغضب: ماشي يا ندي.. حسابك معايا تقل اوووي وغلطاتك كترت... انتي اللي اخترتي وانتي اللي تستحملي ثم ضرب الباب امامه بقبضه عنيفه من يده وبعدها هبط درجات السلم ليستقل سيارته ويقودها بسرعه غاضبه اليها...
*****************************
اما في المشفي حيث ترقد روبا

جنيه غزت قلبي(الجزء الاول كامل) للكاتبه/آيه سيد قرنيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن