الحلقه 24
وقفنا لما رنيم طردت باسم من المكتب...
عادل وهو يهتف به بغضب: هي مين دي اللي بتحبها .
باسم بهيام: البت بتاعت الكافيه.. فاكر اليمو ده ولا نسيته.. كنت بدور عليعا وفحأه وانا جايلك لقيتها...
عادل: فاكره يا اخويا هو ده يوم يتنسي..بس يا باسم دي بتكره راكان وبتكره اي حد من ناحيته...
باسم:طب وانا مالي. هو راكان يعمل المصيبه وانا اللي اقع فيها...
عادل: علي العموم هي مش مناسبه ليك لا اجتماعيا ولا فكريا.. دي ساكنه في حاره قد الحق وغير كده مش معاها غير شهادة الثانويه.. يعني مش مناسبه ليك من كل المقاييس...
باسم: بس انا لما حبيتها حبيتها بقلبي مش بعقلي... وبعدين امتي هتبقيبني ظادم زيي كده وتحسبها بقلبك مش بالفلوس الحب يا عادل مش بيفرق بين غني وفقير او جاهل ومتعلم.. انا حبيتها كده وهفضل احبها ..وكلامك ده مش هينقص حبي ليها بالعكس ده هيزوده....
عادل: سيدي يا سيدي ع الرومانسيه كنت فين من زمان....
باسم: عقبالك يا سيدي....
عادل: بعد الشر ..انا يا اخ باسم ولله الحمد قافل قلبي بالمفتاح في وش اللي ما يتسمي الحب.. بلا وجع قلب وقلبة دماغ.... وبعدين كفايه انت وراكان علي الاقل يكون واحد من الشله دي عاقل ...
باسم بعدم فهم: راكان.. طب هو ماله ومال الحب...
عادل: ماله ايه ده غرقان فيه لشوشته..
باسم بصدمه: ايه... لا مش معقوول.. راكان يحب.. لا مش معقووول... مش مدقك ياااد انت. ده الحيوانات تحب بس راكان لأ...
عادل وهو يضحك: ليه بس هو مش بنى ظادم زيينا....
باسم: هو بني ءادم آه... بس مش زيينا..
عادل: ههه.. بس يخربيتك ليسمعك...
باسم: لأ بجد راكان بيحبعادل: ايوه ده حتي مكوي بناره..
ثم دندن باستمتاع: ناااار يا حبيبي نااااار..باسم بفكاهه: بس ياااد صوتك وحش. الله يخربيتك بوزتلي المود اللي منت داخل بيه...
عادل باستفزاز: هو انت تطول...
باسم: دا انا اصول واقصر واخس واطخن...
عادله: والله رخم ودمك ارخم منك...
باسم وهو يخرج له لسانه: علي ثلب ناس تانيه زي العسل..بس قولي مين دي بقي اللي خلة راكان الشافعي بجلالة قدره يقع في حبها..
كان يقول وهو يتناول الكوب الذي بجوار فنجان القهو امامه ليرتشف منه قليلا من الماء..
ليقول عندها عادل: مرررراته..
فيبخ باسم مل ما شربه امامه ثم ينظر بذهول وصدمه لعادل: ايه.. مراته... طب ازاي وامتي..
عادل: هو موضوع يطول شرحه.. بس مش هحكيلك دلوقتي كل اللي اقدر اقوله انه اتجوزها اديله شهر......باسم: بقي اغيب عنكم شويه ارجع الاقي الحوت اتجوز... طب وانت خطبت ولا لسه في السليم.... قول ما ده رقت الصدمات...
عادل بابتسامه: لا يا عم انا لسه في السليم... معقول بردوا اخطب من غير ما اعزمك...باسم وهو يهم بالوقوف: ندل وتغنلها.. طيب انا همشي بقي عشان عندي سفر كمان تلات ساعات....
عادل وهو يقف ايضا: ايه هو انت كل شويه تسافر.. مخدش غيرك بيشتغل في الشركه دي ولا ايه...
باسم بحزن: دا عيب انك تبقي الابن الوحيد للعايله... كل شغل الشركه علي دماغي انا...
عادل: معلش ربنا يكون في عونك....
باسم: ياااارب...
أنت تقرأ
جنيه غزت قلبي(الجزء الاول كامل) للكاتبه/آيه سيد قرني
Ficción Generalاعتاد ان يأخذ كل شئ مهما كان.. هو قاسي متجبر حد النخاع متكبر.. لتواجهه هي بجبروته وتتصدي له.. فيقسم ألا يدعها إلا وهو بين براثن انتقامه... سيذيقها من العذاب الوان فهل ستخضع له بعد ان تخلي عنها الجميع وبقيت وحدها في مواجهة الذئب