الحلقه29

20.4K 345 2
                                    

الحلقه (29)
(وجع)

خرجت روبا من الغرفه تتحسس امامها فسمعت اصوات قادمه عن يمينها من غرفة الجلوس فذهبت اليهم

وقفت عند مدخل الباب لتدعوها امها بالدخول
دخلت ببطئ شديد وهي تتحسس بيدها الطريق امامها كي لا تقع... او تتعثر بأحد الكراسي...
حتي قامت امها واوصلتها لأقرب كرسي...
بعد ان جلست هي وامها

قالت هند لها(امها): ازاي يا روبا تخبي عليا انك اتجوزتي تيم... وازاي اصلا تتجوزي من غير ما اعرف بقي دي اخر تربيتي فيكي يا بنت محمد....
روبا بأرتباك: ماما انا مش كنت عايزه اقولك عشان انا وتيم اتفقنا اننا نطلق علطول... بس هو قالي استني شويه لحد ما القسيمه تتطلع عشان يعرف يطلقني...
هند بسخريه: وكمان كنت هتطلقي من غير ما اعرف يا روبا.. ليه هو للدرجه دي وجودي مش ليه لزمه عشان تتصرفي من دماغك..

روبا: لا يا حبيبتي متقوليش كده دا انا حياتي من غيرك متسواش.. وبعدين والله احنا اتجوزنا لظروف خارجه عن إرادتنا ..بس اوعدك ان اول ما القسيمه تطلع تيم هيطلقني انا وهو اتفقنا علي كده....

هند وهي تنظر لتيم الجالس بوجوم : وانت ايه رأيك في اللي هي بتقوله ده.. موافق علي كده...
يصمت تيم ولا يتجدث فقط ينظر لنقطة ما في الفراغ وهو يزفر بضيق....

لتتابع هند حديثها: بس انا بقي مش هوافق انك تتطلقي يا روبا...
روبا : ماما ايه اللي انتي بتقوليه ده.. لأ طبعا يستحيل... يستحيل اتجوز الانسان اللي اختي كانت بتحبه.. كده ابقي خاينه يا ماما.. وانا مش بحب اكون خاينه....

هند وهي تهم بالوقوف بضيق: انا تعبت من الكلام معاكي.. هسيبكم انتم تتكلموا وتتحددو حياتكم...واللي تقرروه انا موافقه عليه...
قالتها وذهبت بعد ان اقفلت خلفها الباب لتتدع لهم حرية الحديث.....

روبا : انت ساكت ليه ما تقول حاجه....
تيم وهو يتنهد بضيق ثم تحدث بألم: روبا انا سيبت اهلي والدنيا كلها عشان افضل جنبك..
عصيت ابويا لأول مره عشان خاطرك.. تخليت عن عيشة الرفاهيه اللي كنت عايشها عشانك انتي... روبا انا مش هقدر اطلقك بعد كل ده...

روبا تقف بغضب وتهدر به بصوت زاعق: لا يا تيم.. ده مش كان اتفاقنا من الاول...
اقترب منها ليقول بوجع: انتي ليه مش قادره تحسي بيا.. معقول حبي ليكي مش واضح.. لهفتي عليكي قلقي لما بتكوني مضايقه كل ده مش حاسه بيه....

لتعاود روبا الجلوس علي الاريكه هامسه بصدمه: بتحبني!!!

ليجلس علي ركبتيها امامها قائلا: ايوه يا روبا بحبك.. بحبك من اول يوم شفتك فيه كل دقيقه من عمري كانت بتمر كنت بحبك فيها اكتر لحد ما حبي ده اصبح هوس جنون.....
روبا انا لما اتجوزتك مكنش في نيتي خالص اطلقك... اصلا انا عملت كل الحكايه دي عشان اتجوزك وافضل جنبك....
روبا بصدمه: إيه.. يعني انت اللي خططت لكل ده..
يتناول كفها بين يديها ويقول: ايوه.. عملت كل ده عشان افضل جنبك...
لتنفض كفيهامن يديه بعنف وهي تقول: ومين قالك اني عايزه شفقه من حد....

جنيه غزت قلبي(الجزء الاول كامل) للكاتبه/آيه سيد قرنيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن