""بدايه للقوه""
اتردت روبا الحجاب فهي تعلم ان ربنا سبحانه وتعالي اختار لها هذا لاجل خير وصلاح لها .. لو يعلم الانسان ماذا يحدث له غدا لاختار ما هو فيه الان.... انه سبحانه يدبر الاقدار كيفما يشاء ويرضي.... وهذا كله يصب في مصلحة الانسان الجهول بأمر الله وحسن تقديره لكتاب حياتنا....
‘‘‘‘‘‘‘‘‘‘
خرجت روبا من المشفي منذ اسبوع بعد ان اخبرهم الطبيب انها تحسنت وان بأمكانها الخروج..
في تلك الايام تيم لم يعرف للراحه سبيل ولم يعد يركز في دراسته كما في السابق.. فروبا دائما تظهر امام عيونه وهي تمد له يدها ليساعدها وعندما يحاول الامساك بيدها تتبخر لتصبح سرابا وهباءا منثورا....جاءته طرقات بسمه المتهمله عند الباب.. فوجدها تدخل بعد ان اذن لها وهي تحمل صينيه عليها طعام..
بسمه: بما انك مش بتيجي تاكل معانا.. في الايام الاخيره.. فقولت اجبلك الاكل بنفسي..
ثم وضعت الصينيه امامه علي الطاوله وقالت وهي تعتدل: يلا يا تيم.. كل... انت اديلك فتره حالتك مش عجباني لا بتاكل ولا بتدرس ولا حتي بتتكلم معانا زي الاول.. طول الوقت حابس نفسك في اوضتك.. ايه يا تيم مش معقول كده... وبعدين يا حبيبي ان شاء الله ربنا هيرجعها زي الاول بس شوية صبر بس..تيم وهو يشبك كفيه ويضعهما اسفل ذقنه ناظرا لنقطة ما في الفراغ... : انا عايز اتجوز روبا....
قالها فجأه... لتنظر له بسمه بصدمه وهي تردد: ايه قولت ايه... هو انا سمعت صح ولا انا متهيألي...
تيم وهو يردد لها ضاغطا علي كل كلمه: انااااا عاااايزززز اتجوووززز روووبا...
بسمه: هتجوزها ازاي يعني واشمعني دلوقتي بالذات...
تيم: الوقت ده هو اكتر وقت روبا محتجاني فيه... وانا عايز اكون جنبها يا بسمه قلبي مش مطمن وهي بعيد عني...
بسمه: تيم.. اهدي كده وفكر انت دلوقتي بتتكلم بقلبك بس لما تفكر وتعقلها هتلاقي ان مينفعش تتجوزها دلوقتي خالص..
تيم وهو ينظر لها بتحدي: وليه بقي مينفعش..
عشان يعني بقت.. ولم يكمل..
اما فاسرعت قائله: لأ يا تيم مش عشان كده.. انت عارف اني امتر واحده بحب روبا واتمنلها كل السعاده.. بس وضعها دلوقتي ميسمحش بكده... وبعدين هي ممكن تفكر انك هتتجوزها شفقه...
ليقاطعها تيم: انتي اكتر واحده عارفه اني بحبها واني هتجوزها عشان افضل جنبها وآخد بالي منها...
بسمه: ايوه يا تيم انا عارفه كده بس خي والناس مش عارفين كده..
تيم: انا مليش دعوه بالناس.. اما هي فمع الوقت هتعرف وتحس اد إيه انا بحبها.. انا بتوجع يا بسمه لما بشوف دموعها ضحيح دلرقتي هي تبان صابره بس من جوه موجوعه ومكسوره.. وانا مش عايزها تتوجع انا مش بطيق اشوفها كده نفسي اطبطب عليها اطمنها اني جنبها ومش هتخلي عنها ابدا .. اخدها في حضني لما تعيط امسح دموعها ...
بسمه ( كما كانت تود ان تصادف شخصا يحبها كحب تيم ل روبا... كم هي محظوظه تلك الروبا لان شخص كأخيها تيم يحبها لدرجة الجنون) وكم هي مغفله لانها لا تشعر بذلك الحب..
تنهدت وبعدها اكملت: طب وهتقول ايه لماما وخالتي هند طب وبابا فكرك هيسمح بكده...
أنت تقرأ
جنيه غزت قلبي(الجزء الاول كامل) للكاتبه/آيه سيد قرني
General Fictionاعتاد ان يأخذ كل شئ مهما كان.. هو قاسي متجبر حد النخاع متكبر.. لتواجهه هي بجبروته وتتصدي له.. فيقسم ألا يدعها إلا وهو بين براثن انتقامه... سيذيقها من العذاب الوان فهل ستخضع له بعد ان تخلي عنها الجميع وبقيت وحدها في مواجهة الذئب