الحلقه27

19.5K 372 5
                                    

الحلقه(27)

داخل البنسيون

يجلس اربع رجال وفتاه
احدهم هو حج ابراهيم والثاني هو المؤذون زوج اخت حج ابراهيم والثالث احد النزلاء في البنسيون اما الرابع تعرفونه جيدا هو تيم الطوباجي...

النزيل والذي يسمي مرزوق: انا بصراحه اول مره اشوف كتب كتاب يتكتب الساعه 1 في نص الليل....
تيم : اديك شوفت... لأ اصل نحن نختلف عن الاخرون في كل حاجه حتي في جوازنا صح يا روبي...
زفرت روبا بضيق ولم تجيب عليه..
فأكمل تيم بأبتسامه😂: وانت عامل ايه....
وجه كلامه لمرزوق
مرزوق بتأفأف: زفت.. مش كفايه صحتوني من احلاها نومه عشان اشهد علي العقد...
تيم: روق كده يا مرزوق.. ده كتب كتابي وعايز الكل يبقي فرحان وبعدين متصدرش ام البوز عشان الموضوع يكمل علي خير.. ماشي يا زوقه... 😅

حج ابراهيم: هو فيه احلي من انك تجمع راسين في الحلال يا استاذ مرزوج...
مرزوق: اه فيه.. النووووم....

المؤذن وهو يتثاؤب: طب يلا  عشان انا كمان عايز اشد علي البيت بسرعه عشان انام...
حج ابراهيم: طيب ابدء يا عطوه علي بركة الله..
عطوه( المؤذون): بطاقتك يا عروسه....
فزفرت بضيق ولم تجيب...
عطوه: مالها دي.. مبوزه كده ليه...
تيم : اصل الاربعين بتاعة الكلب اللي كانت بتربيه النهارده... وهي حالفه متضحك حداد عليه....
روبا وهي مغتاظه منه: تيممممم...
تيم: ما انا ساكت اهو... هو انا اتكلمت ولا فتحت بقي بكلمه...
..
بعد دقائق انتهي كتب الكتب.. زفر تيم بأريحيه عندما وجدها تنتهي من توقعيها علي عقد الزواج... وابتسامه عريضه شقت جانب وجهه عندما بارك له عطوه ومرزوق ثم نهضوا وغادروا بعدها...
حج ابراهيم: مبارك يا ولد...
تيم: الله يبارك فيك يحج ابراهيم.... إلا قولي يا حج فيه سؤال كده عايزه اسألهولك..
حج ابراهيم: جول يا عريس...
تيم: إلا انت البنسيون مسميه وانا بس كان مالي.. ليه خير هي الدنيا حطت عليك ولا ايه...
لتلكزه روبا الجالسه بجواره في كتفه قائله بهمس: بطل فضايح وخلي اليوم يعدي علي خير....
تيم: هو انا عملت حاجه ده مجرد سؤال برئ..
روبا: ولا برئ ولا متهم.. يلا نقوم نطلع انا هلكانه وعايزه انام.

تيم: طب ما انتي بتعرفي تألشي زيينا اهو اومال طول الوقت عمللنا فيها ابو زيد الهلالي ليه...
حج ابراهيم: بتتوشوشوا في حاجه يا ولد..
تيم😂: لا يا حج دا انا بس كنت بوصيها تصحيني اصلي الفجر....
عن اذنك هنطلع احنا نستريح عشان المووودام تعبانه....
حج ابراهيم: خد راحتك يا ولدي انت ومرتك وده مفتاح الاوضه....
تناول تيم المفتاح منه ثم وجه كلامه لروبا الواقفه جواره: يلا يا قلبي..
روبا هامسه له. بغيظ: لم نفسك... كك وجع في قلبك.....
تيم وهو يضحك: الله يسامحك😭
================================
في قصر راكان الشافعي

وضع الاناء بجوارها علي المنضده وتناول منه كماده وقام بعصرها ثم جلس بجوارها ووضعها فوق جبينها... وكان يفعل ذلك بين الحين والاخر... زادت ارتعاشة جسدها فغاطها جيدا بالغطاء ظل يراقب ايماءت وجهها شفتيها التي تنكمش تعابير وجهها الشاحبه حتي خصلات شعرها المتناثره..... وجد يده تمتد لتملس علي تلك الجدائل بلون الذهب بحنو ودفئ شديد.. فأرتخي جسدها آثر لمساته الحانيه واحست بدفئ يحتويها بين اضلعه فذهبت عنها ارتجافة الجسد....

جنيه غزت قلبي(الجزء الاول كامل) للكاتبه/آيه سيد قرنيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن