05. Ada sebuah permohonan Rasulullah yang tidak diperkenankan Allah SWT

434 30 5
                                    

'Amir bin Said dari bapaknya berkata bahwa, “ Satu hari Rasulullah SAW telah datang dari daerah berbukit. Apabila Rasulullah SAW sampai di masjid Bani Mu'awiyah lalu beliau masuk ke dalam masjid dan menunaikan sholat dua rakaat. Maka kami pun turut sholat bersama dengan Rasulullah SAW.

Kemudian Rasulullah SAW berdoa dengan doa yang agak panjang kepada Allah SWT, setelah selesai berdoa maka Rasulullah SAW  pun berpaling kepada kami lalu bersabda yang bermaksud, “ Aku telah bermohon kepada Allah SWT tiga perkara, dalam tiga perkara itu yang Allah perkenankan hanya dua saja, sedangkan yang satu lagi ditolak.”

“ Aku telah bermohon kepada Allah SWT supaya Ia tidak membinasakan umatku dengan musim susah yang berkepanjangan. Permohonanku ini diperkenankan oleh Allah SWT.”

“ Aku telah bermohon kepada Allah SWT untuk umatku ini tidak dibinasakan oleh dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang telah melanda umat Nabi Nuh AS). Permohonanku ini juga diperkenankan oleh Allah SWT.”

“ Aku juga telah bermohon kepada Allah SWT untuk agar umatku tidak dibinasakan karena pergaduhan antara sesama mereka ( peperangan atau pergaduhan sesama umat Islam). Tetapi permohonanku ini telah tidak diperkenankan (telah ditolak)

Islamic StoryTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang