"Apa yang lama sangat dia orang dekat atas tu ummi? Along dah penat dah ni tunggu. Dia orang pergi pakai baju ke pergi jahit baju?" Tengku Aliff mengeluh kecil.
"Alah along, biasalah. Perempuan memang macam tu. Nanti lama-lama kamu akan biasa jugak macam walid lah" Tengku Halijah dan Tengku Faridah menjeling Tengku Azmi dan Tengku Azmi hanya mampu tersengih. Hehe.. Mem besar terasa lah.
"Kejap lagi dia orang turun lah tu along. Cuba sabar sekejap" Tengku Asyraff menggeleng.
"Haa.. Turun pon cucu-cucu uwan ni. Yang lama sangat dekat atas tu kenapa?" Tegur Tengku Halijah apabila ternampak kelibat cucu-cucunya turun.
"Alah uwan, biasalah. Kita orang kan nak pikat anak-anak tengku kat luar sana. Kena lah cantik-cantik. Kan Eyya kan?" Tengku Aneesa menyiku lembut sepupunya.
"Haah uwan. Mana boleh bersiap ala kadar je. Kita kena lagi boom. Kan walid kan?" Tengku Azmi hanya mengangguk mengiyakan.
"Haa.. Dah-dah. Cepatlah masuk kereta sana. Nak pikat anak tengku konon. Kalau muka lawa tu takpe lah jugak" Bidas Tengku Aliff.
"Alah kau along. Jeles lah tu. Kau tak tengok lagi kita orang ni ha. Cuba pandang sikit" Tengku Aliff memandang ke arah adik dan sepupunya.
Dia terpegun. Ya Allah cantiknya Safeyya. Ni bidadari ke apa ni? Dengan dress labuhnya yang bewarna biru cair diserikan lagi dengan shawl yang berwarna hitam. Menyerlahkan lagi kulit wajah Safeyya yang putih melepak itu. Ditambah lagi dengan solekan tipis. Just perfect.
"Haa along. Cantikkan ummi kamu mekap?" Perli Tengku Azmi. tengku Aliff hanya mengharukan kepalanya.
"Haah walid. Cantik sangat" Tengku Asyraff menggelengkan kepalanya.
"Eh kejap. Kau cakap ni cantik? Heh.. Keisha aku lagi cantik. Setakat solekan dengan baju yang macam ni kau nak pikat anak tengku? Dah-dah lah berangan Eyya oii" Safeyya mendengus kecil. Kalau tak suka menyakitkan hati orang tu, bukan Tengku Aliff Zafriel lah namanya.
"Dah-dah. Jom masuk kereta cepat. Jangan tahu nak bergaduh je kerja" Tegur Tengku Faridah.
"Eyya pergi naik teksi je lah ummi." Terjongket kening Tengku Aliff Zafriel.
"Kau tak payah nak mengada sangat lah Eyya kat sini mana ada teksi"
"Payah sangat. Aku boleh jalan kaki lah. Asalkan tak naik kereta sekali dengan kau. Dah Ah bye!" Safeyya sempat menyalami tangan ummi serta uwan sebelum dia memijak kaki Tengku Aliff.
"Aduhhhh.. " Tengku Aliff menggosok kakinya. Kurang asam betullah sepupu dia ni.
"Kamu ni kan along. Stress lah ummi! Ummi tak kira eh along. Ummi nak kamu dengan Angah pergi cari Safeyya balik. Kalau tak jumpa, tak payah datang majlis langsung! Paham tak?!"
"Paham ummi" Tengku Aliff mengeluh kecil. Tengku Faridah, Tengku Azmi dan Tengku Halijah menuju ke kereta yang tersedia di luar rumah lalu kereta tersebut mula bergerak.
"Kau ni long. See? Aku pon kena."
"Ishh.. Diamlah. Dah jom lah"
"Long.. Kejap" Tengku Aliff memandang adiknya.
"Apa benda lagi?" Soal Tengku Aliff.
"Safeyya is mine" Tengku Asyraff menepuk lembut bahu abangnya.
Tengku Aliff terpempan. Adiknya bergurau atau serius tu? No! Safeyya tu dia punya. By hook or by crook.
"Oii! Aku tahu kau tengah pikir cara nak kalahkan aku but boleh tak kau cepat sikit?! Nanti makin jauhlah buah hati aku lari!" Jerit Tengku Asyraff dari dalam kereta.
YOU ARE READING
Mrs Headprefect
Teen FictionEyya yang dulunya gemok, tak terlalu cantik, sering dihina dan digelar nerd kini kembali dengan berwajah baru? Bagaimanakah keadaan orang sekeliling setelah melihat dy yg baru? Eyya yang dlu bukanlah yang sekarang. Eyya sekarang bertudung labuh...