"Wife?!" Terbuntang mata semua orang. Safeyya memejamkan matanya. Akhirnya kebenaran terbongkar jugakk.
"Kejap.. Kejap. Dad pening ni. Bila masa pulak kamu berdua kahwin ni? Sape yang jadi wali? Apa yang jadi ni? " Tengku Omar mengurut dahi nya perlahan. Dah lah dipaksa balik tiba-tiba. Tak habis terkejut lagi dgn keputusan anak buah nya itu nak kahwin dgn anak daranya, tiba-tiba dapat tahu pulak yang anak dara nya itu rupanya isteri orang?
Nasib baiklah tak ada sakit jantung. Kalau tak, boleh go dah niii..
Asyraff mengeluh perlahan dan berjalan ke arah Safeyya. Dia menggenggam erat tangan Safeyya dan di bawa duduk di sebelah nya di sofa.
"Angah sebenarnya dah kahwin dengan Safeyya. Im sorry for keep it As a secret sbb Angah terpaksa. Banyak benda jadi beberapa tahun lepas and angah terpaksa ambil langkah yang drastik untuk kahwin dengan Safeyya. Angah mintak maaf" Tengku Asyraff menundukkan kepalanya.
"Uwan dah tahu lama dah angah... " Tengku Halijah bersuara.
"Ummi pon dah tahuuu... " Membuntang mata Safeyya. Dia memandang ke arah Aneesa. Aneesa kah yang bagitahu keluarganya?
"Ehh babe.. Kau jangan nak pandang aku mcm tu eh. Aku tak tahu apa-apa. Aku ckp pasal perkataan KAHWIN tu pon tak ehhh" Tengku Aneesa membela dirinya.
"Uwan dengan Ummi tahu and knp tak bagitahu Along pon?"
"Buat apa Uwan dgn Ummi nak bagitahu kamu? Kamu kan dulu bukan main benci dengan Safeyya tu? Ummi dengan uwan kamu pun malas lah nak bagitahu kamu. Kami tunggu je bila lah Angah nak bukak cerita. Akhirnya bila kamu kata nak kahwin dengan bini dia baru tahu kalut" Ummi menggelengkan kepalanya kecil.
"Siapa yang jadi wali princess hmmm? soal Tengku Zarina lembut.
"Actually Abang Shafi yang jdi wali Safeyya" Safeyya tersengih.
"Walid nak tanya. Kamu kan dah kahwin kenapa tiba-tiba nak pulak tunang dengan Along?" Safeyya memandang wajah Tengku Asyraff lalu menjeling.
"Haih.. Nak buat mcm mana walid. Dapat laki pon macam tak sayang dekat kita je. Kena test sikit baru rasa cemburu bagai. Ehh dah lah. Tiba-tiba sakit hati pulak. Nees aku tidur bilik kau eh malam ni. Jomlah tadi kata dah ngantuk" Tengku Safeyya menarik tangan Tengku Aneesa agar mengikuti langkahnya.
Tengku Aneesa menayangkan muka blur. Safeyya ni suka tau. Apa-apa jadi, aku jugak dy tarik. Memang dah habis modal ke apa? Lagi satu, bila masa pulak aku ngantuk ni? Baru pkul 9 malam kot. Agak-agaklah nak ngantuk sekarang ni.
Tengku Azmi tergelak kecil. Nasib lah angah tu. Kan bini dah merajuk.
"Haaa.. Padan muka kamu angah. Kena tinggal. Jomlah masuk bilik. Uwan pun letih tahu tak tengok drama kamu semua ni. Tapi sebelum tu, along kamu okey ke?" Semua mata terarah kepada Tengku Aliff.
"Along tak okey pon along kena okey lah jugak kan uwan? Takkan along nak amik bini adik sendiri. Lagipun, along dah tahu pon dia orang dah kahwin. Dah tahu dulu dah sebelum ummi dengan uwan tahu" Tengku Asyraff menggaru kepalanya. Apa ni? Pening kepala. Lepas sorang, sorang tahu pasal perkahwinan mereka ni. Sapa bukak mulut?
"Dah2 tak payah nak garu sangat kepala kau tu. Kau pikir kau beruk ke apa nak main garu-garu?" Tengku Aliff menjeling adiknya.
"Macam mana kau tahu along?" Soal Tengku Asyraff.
"Haah along. Mom pon nak tahu jugak ni" Sampuk Tengku Zarina.
"Nak tahu? Betul ni nak tahu?"
"Uwan pelangkung jugak kamu ni kang along. Periuk kat dapur tu dah lama tak makan muka orang tau along. Kamu nak jadi orang pertama ke?" Tengku Aliff dan lain tergelak kecil. Terhibur lah dengan uwannya yang sorang ni.
YOU ARE READING
Mrs Headprefect
Teen FictionEyya yang dulunya gemok, tak terlalu cantik, sering dihina dan digelar nerd kini kembali dengan berwajah baru? Bagaimanakah keadaan orang sekeliling setelah melihat dy yg baru? Eyya yang dlu bukanlah yang sekarang. Eyya sekarang bertudung labuh...