"Okeyy..kita dah sampai sekolah. Balik nanti Pak Mat tunggu kamu semua depan pagar sekolah ye? Jangan lambat! Kalau lambat, kamu balik lah jalan kaki!" Kata Pak Mat selaku pemandu keluarga.
"Amboii pak mat..main ugut eh sekarang" Tengku Aliff bersuara.
"Ehhh..mesti lah. Kamu semua dah lah suka buli Pak Mat. Tabah je lah hati Pak Mat dapat majikan macam kamuu.." Meletus tawa Safeyya, Aneesa, Ashraff dan Tengku Aliff. Mereka sedar mereka nakal. Selalu jugak lah mereka buli Pak Mat. Lumurkan tanah dekat kereta, pecahkan pasu bunga dekat porch and cakap salah Pak Mat, itu semua pernah mereka buat. Haih..rindu zaman kanak-kanak.
"Alahh Pak Mat. Biasalah..kita orang masa tu kecik lagi. Org cakap comel comel lagi tau!" Safeyya menyampuk.
"Ehhh..kita orang ye lah comel. Kau tu comel? Berangan nya lah..sedar diri sikit kau tu gemokk duluu" Safeyya memandang tajam Tengku Aliff. Mamat otak sengkek ni klau sehari tak bahan aku, memang tak boleh bahagia agaknya lah.
"Haaa..pandang, pandang. Kang terjatuh cinta kang kau yang merana. Pandang lahh lagiii.." Safeyya lantas menjeling Tengku Aliff. Kenapalah kena wujud orang yang macam dia ni dekat dunia eh?
"Sudah lah tu. Jomlah turun. Asyik gaduh je lah along dengan Safeyya ni. Kita dah sampai sekolah kot. Nak gaduh gaduh dalam kereta lagi buat apa? Tak penat ke asyik gaduh dekat rumah? Kat rumah gaduh, sekolah gaduh, klau boleh mandi pon nk gaduh. Macam bud..."
"Ya Allah Nees! Kau bebel apa ni? Pening lah kepala angah dengar kau bebel. Dah jom lah keluar. Bebel apa ntah..kalah uwan tau" Tengku Ashraff menggeleng perlahan. Dia menarik lembut tangan isterinya itu keluar daripada kereta. Agaknya kalau dia duduk lagi dalam kereta tu, agaknya esok baru adiknya itu habis bebel. Boleh berdarah telinga oiiii.
"Ha adik! Bebel lah sensorang. Werkkk.." Tengku Aliff menjelirkan lidah kepada adiknya tanda mengejek dan terus melangkah keluar daripada kereta. Pak Mat menggeleng kepalanya. Memang meriah lah keluarga ni dengan kehadiran mereka je. Baru mereka. Belom anak-anak mereka lagi.
"Ishhhh..Pak Mat tengoklah dia orang semua ni. Sengaja je tau kenakan Neess. Eyyyaiii.." Tengku Aneesa menghentakkan kakinya.
"Takpelah. Nees pegilah cepat masuk sekolah tu. Abang-abang kamu dah tunggu dah tu. Nanti bising pulak dia orang semua tu."
"Hmmm..okeylah Pak Mat. Neesa turun dulu eh. Bye Pak Mat. Assalamualaikum" Tengku Aneesa keluar daripada kereta dengan senyuman. Sib baik Pak Mat sweet. Rasa lah jugak dihargainya tu.
"Haaa yelahh..waalaikumussalam" Sebaik sahaja Tengku Aneesa turun daripada kereta, kereta meluncur laju meninggalkan perkarangan sekolah.
"Haaaaa..turun pon. Ingatkan nak pergi dating dengan Pak Mat dekat dalam kereta tu" Sindri Tengku Ashraff.
"Amboihhh angah. Makin kuat kau perli aku eh. Weyhhhh Eyyaaaa..kau tgoklah laki kau tu. Dia bahan aku weyhhh. Kasihanilah akuu.." Tengku Aneesa merangkul lembut tangan sepupunya utu sambil menunjukkan muka seposen. Memang sayu habis! Dasar drama queen!
"Haih..dah lah. Jom masuk sekolah. Penat lah layan korang ni. Tak habis2" Tergeleng-geleng kepala Tengku Safeyya.
"Ehhhhh?? Nak tak nak sayang kena hadap lah ehhh"
"Dah dah. Tak perlu nak bersawet sangat dekat sini. Ini kawasan sekolah. Ingat tau angah!" Tegas suara Tengku Aliff menegur adiknya.
"Iyeee alongg. Tahu lah. Dont worry too much okay? Dah..jom masuk kelas."
Mereka bertiga mula bergerak menuju ke kelas masing-masing. Tanpa mereka sedari, setiap pergerakan mereka telah diperhatikan oleh seseorang.
'Aku takkan biarkan kau bahagia Safeyya. Aku takkan biar kau hidup lama dekat dunia ni. Sebab kau, aku terseksa dan sebab kau, aku hidup tak pernah nak aman'
YOU ARE READING
Mrs Headprefect
Roman pour AdolescentsEyya yang dulunya gemok, tak terlalu cantik, sering dihina dan digelar nerd kini kembali dengan berwajah baru? Bagaimanakah keadaan orang sekeliling setelah melihat dy yg baru? Eyya yang dlu bukanlah yang sekarang. Eyya sekarang bertudung labuh...