Taşlarla Bezeli Bilim Kurgu

2 0 0
                                    

                                           Yeni Dünya Ametist: Taşlarla Bezeli Bilim Kurgu

Giriş:

Yeni Dünya Ametist 'e ve yazarı Auralorina Meltem Özkaya'ya bir şans verdikleri için teşekkür ederim. Meltem Özkaya ya ise uğraşıp, didinip böyle bir seri ortaya koyduğu için teşekkürler. Unutmadan, bu eserin(eğer devam kitapları da basılırsa) Türk edebiyatının ilk bilim kurgu serisi olma özelliğini taşıyabilir. Yani 20-25 yıl sonra bizim bölümde araştırma tezi olarak Yeni Dünya romanları üzerine araştırmalar yapılabilir. O yüzden Türk edebiyatının ilk bilim kurgu serisinin, ilk kitabına bu ilk incelemeyi yazmaktan dolayı mutluyum. Çok fazla ilk var değil mi?

Peki, Meltem Özkaya kimdir? Kendisi 1997 doğumlu, genç bir bilim kurgu ve fantastik kurgu yazarımızdır. Balıkesir Üniversitesinde, Tarih bölümünde 3.sınıf öğrencisi olarak halen öğrenimine devam ediyor ve bir yandan da çeşitli internet platformlarında yazıyor. Yazarın bu kitabının da ilk defa yayımlandığı Wattpad platformunda 23 çalışması bulunmaktadır. Aynı zamanda bu çalışmaların da kapak tasarımlarını da kendisi yapıyor ve bu konuda da oldukça başarılı çalışmaları var.

İnceleme:

Bu kısım spoiler içermektedir. Kitabı okumayanlar, burayı da okumasın.

Dolunay ve Dimitri ikilisine bayıldım.(Ayşenur Nazlı'dan gördüğüme göre bu çifte Lumitri diyormuşuz) Niye Lumitri diyoruz? Lu ne alaka? Burasını kitabı okursanız anlarsınız. Kitap ve olayları bir bilim kurgu olarak yazılmış. (Evet, uzay gemisi de var) Ama taşlar ve taşların insanlara verdiği yetenekler ve kişilerin üstündeki dış görünüş değişimleri kitabın fantastik yönünü oluşturuyor. Bu yönüyle kitap Türk edebiyatının ilk bilimsel fantezi örneği olarak da düşünebilir.

Yeni Dünyanın kurucusu olan Laurel 'in geleceği görme gücü bana Alacakaranlık serisini ve vampirleri hatırlattı. Laurel Ametist, Yeni Dünyanın kurucusu. Aslında kahramanlarımızı Ametist 'e getirmesinin nedeni hepsini bir araya toplayıp yok etmekti. Ama bunlardan ikisi olan Dolunay ve Dimitri Laurel 'in başına çorap örerek planlarını bozuyorlar. Dolunay karakterinin tam bir anarşist ve direnişçi bir yapıda olduğunu kitapta rahatlıkla görebilirsiniz. Kitapta adeta direnmekten, bu direndikleri ufak ısrarlar bile olsa, zevk alan ve bu karşı çıkışı hayatının her noktasına yerleştirmiş, bunu hayat tarzı haline getirmiş bir karakter görüyorsunuz. Dimitri ise Dolunay 'a âşık ve en az Dolunay kadar direnmeyi hayat tarzı edinmiş biri. Dolunay bir Türk, Dimitri ise bir Rus, buna rağmen anlaşabiliyorlar. Çünkü ortak bir dilleri var.

Kitabın Dünyası, yani bizim gelecekteki Dünyamız da bir ana dil var. Kalan diller Türkçe, Rusça, İngilizce, Fransızca, Almanca vb. diller ise lehçe konumundalar yani onlar sadece bölgesel olarak varlıklarını devam ettirirken, insanlar kendi aralarında genel olarak ana dili(kitapta Dünya dili adıyla geçiyor) konuşuluyor. Dünya dili denilen bu dil çevresinden bir distopya çiziliyor. Bunun bir tür distopya olmasının nedeni dilin öğretilme şekli. İnsanların hepsinin, ilk öğrendikleri dil Dünya dili. Daha küçükken alınıp bu dil öğretiliyor ve daha sonra kendi bölgesel dillerini öğreniyorlar. Yani aslında kimse Dünya dilini kendi isteğiyle ya da ailelerinden öğrenmiyor. Dünya dili bir zorunluluk olarak öğretiliyor. Bu da, ufak da olsa, bir distopya öğesi olarak kitapta yer alıyor. Distopya kendisini en baştan hissettirerek Ametist gezegenine gidecek olan insanlar çekilişle gidiyor ve itiraz hakkı tanınmıyor. Tabii ki bu çekiliş bir kurgu, örtmecedir. Aslında gideceklerin hepsi Laurel tarafından belirlenmiş. Bu detaylar bize Yeni Dünya serisine hâkim olan distopik havayı hissettiriyor.

Kitap, güç anlatımları konusunda Ametist, Kalsedon, Safir vb. gibi taşları kullanıyor ve renk betimlemeleri genelde bu taşlar üzerinden gidiyor. Ametist moru, Safir mavisi gibi ki bu da kitaba bir özgünlük veriyor. Taşların renkleri üzerinden yapılan bir betimlemeye rastlamak oldukça zor. Güçler de yine bu taşların renkleri ve taşların kendisiyle doğrudan alakalı.

Yukarıda Ametist'e getirilenlerin Laurel tarafından seçildiğini söylemiştim. Yine Laurel tarafından, bu kişiler güçlerine göre gruplara ayrılmışlar. Bu gruplar da yine adlarını taşlardan alıyorlar. Safirler, Gümüşler gibi adlara sahipler.

Biraz da kitabın anlatımına bakacak olursak kitap Dolunay üzerinden gidiyor. Yani anlatım Tanrısal değil, 1.şahıs üzerinden bir anlatım var. Bu anlatım türü de kitabın okumasını ve anlatımı epey akıcı hale getirerek kolaylaştırıyor. Kitabı bitirdiğiniz de ne ara okuduğunuzu anlamayacağınıza emin olabilirsiniz. Yine de bu akıcı anlatım kitabın basit olduğu yönünde anlaşılmalı. Kitap ne kadar iyiyse, anlatım da o kadar akıcı.

Kitabın sonunda Yeni Dünya'nın halkları, kişileri, bu kişilerin güçleri, yer aldıkları gruplar ve Yeni Dünya hakkında bazı diğer bilgileri veren bir not bölümü var.

Yazı boyunca Laurel'in adını fazlasıyla andıktan sonra onun hakkında küçük bir bilgi vermeliyim. Yeni Dünya Ametist ve şehirleri kurma fikrinin kurucusu, tam adıyla Laurel Ava Claudio Ametist, kendisi güce tutkun bir kadın. Hatta bu güç tutkunluğu o kadar yüksekmiş ki bu uğurda kocasını ve mutlu evliliğini dahi gözünü kırpmadan harcayabilmiş. Sonuçta istediği güce erişebilmiş. Ancak bu gücünü kaybetme tehdidi olarak, Gümüşler, Safirler, Ametistler ile karşı karşıya kalmış. Kendisi geleceği görebildiği için bunu önceden görerek bir plan yapmış ve Yeni Dünya'yı ve şehirleri kurmaya başlamış. Planı aslında yeni bir yaşam alanı yaratmaktan çok kendisine tehdit olabilecek, gelecekte gördüğü unsurların hepsini buraya getirerek onlardan kurtulmaktır. Ancak Dolunay ve Dimitri elinden kaçınca diğerlerini de bu yok oluşa karşı direnmeye çağırırlar ve Laurel'in planları bozuluverir.

Editörlük

Editörlük de muhteşem, neredeyse. Bazı yerlerde kesme işareti sorunu var. Örnek vermek gerekirse ''Söylediklerimden'' sözcüğünü ''Söy-lediklerimden'' yerine ''Söyle-diklerimden'' şeklinde kesilmesiyle bu sorun çözülebilirdi. Onun dışında da pek fazla hata yoktu.

Kapak Tasarımı

Kapak tasarımından sorumlu kişi de kitabın yazarı olan Meltem Özkaya'dır. Yazar kitabın basıldığı dönemde Wattpad'de kullandığı kapağın üzerinde yeni bir tasarım yaparak kullanmış. Kendisinin basılı olmayan ve sadece Wattpad platformu üzerinden yayımladığı çalışmalarının kapak tasarımları da aynı şekilde harikaydı ve bu kitabında da hünerini göstermiş.

Tek kötü yanı arka kapakta yer alan tanıtımın çevresi mor izli beyaz bir fontla yazılmış olması. Arkaplan da yüksek oranda mor olunca bu haliyle biraz gözü yoruyor ve tırmalıyor. 

SoruşmaHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin