LOFAR 7

3.8K 210 0
                                    


"Lofar sihat?"

Lofar mengangguk. "Ibu?"

"Alhamdulillah." Jawab wanita itu.

"Tapi muka ibu pucat. Makin kurus Lofar tengok. Ibu kena jaga kesihatan. Banyakkan rehat. Jangan penat sangat."

Hajah Emani tersenyum kecil. Lofar dari dulu memang selalu titik beratkan tentang kesihatannya. "Biasalah nak. Sakit tua."

"Lofar tak nak ibu sakit. Lofar tak boleh jaga ibu lagi." Sayu suara Lofar bersuara. Dia pun dah macam tak sedar diri. Masih nak panggil Hajah Emani dengan panggilan ibu, padahal dia dan Ezwan tiada apa-apa lagi.

Hajah Emani hela nafas kecil. "Walaupun Lofar dan Wan dah tiada apa-apa.
Lofar tetap anak ibu. Ibu selalu doakan agar dapat jumpa anak ibu seorang ni lagi sebelum ibu tutup mata. Setiap hari ibu harap Lofar datang rumah jenguk ibu macam dulu." Wajah sayu Lofar diusap. Hanya pada Allah disampaikan ucapan rindu dan doa agar Lofar sentiasa selamat di mana pun dia berada.

"Maafkan Lofar bu. Lofar bukan anak yang baik."

"Lofar anak yang baik sayang. Anak ibu yang baik. Dah jangan nangis. Ibu pun tak nak nangis. Buruk rupa Lofar nanti."

"Oh ya ibu nak ke mana lepas ni? Kalau tiada apa-apa, kita keluar nak? Dah lama tak pergi nurseri dengan ibu." Dulu selalu ikut Hajah Emani pergi nurseri beli bunga. Sambil tu boleh dia fikir idea untuk karyanya. Tapi sejak berpisah, jangan kata nurseri. Bunga pun dia telah berhenti melukis.

Hajah Emani tepuk dahi perlahan. Segera telefon bimbitnya dikeluarkan dari tas tangan. "Ibu lupa nak bagitahu Wan. Patutnya ibu makan tengah hari dengan Wan sekarang ni. Jap ibu nak batalkan dulu."

Lofar terdiam. "Oh! Maaf. Lofar tak tahu ibu ada janji temu dengan Wan." Berdebar dada menyebut nama lelaki itu setelah sekian lama.

Hajah Emani yang hendak mencari nombor anaknya menghentikan langkah. Tangan mengengam tangan Lofar atas meja.

LOFAR (COMPLETED)Where stories live. Discover now