LOFAR 1

6.9K 249 0
                                    


"Wan! Wan! Jangan buat Lof macam ni Wan..."

"Pergi!"

Lofar geleng kepala. Dia berkeras juga tidak ingin tinggalkan tunangnya. Air mata Lofar masih lagi membasahi pipi. Dia sesekali tidak pernah berputus asa untuk pujuk Wan dari terus putuskan pertunangan mereka.

"Pergilah!" Pautan tangan Lofar ditolak kuat. Wan alihkan pandangannya dari Lofar. Hatinya rapuh dengan ketidaksempurnaan diri sendiri.

"Wan..." Hajah Emani cuba bersuara. Kesian tengok Lofar yang meraung-raung untuk terus pujuk anaknya.
"Ibu bawa dia keluar dari sini. Wan tak nak tengok! Bawak keluar dia bu..."

"Wan tolonglah jangan buat Lofar macam ni... Lofar sanggup jaga Wan," pujuk Hajah Emani.

Wan pandang wajah bekas tunangnya. Tajam. Kemudian beralih pula pada ibu yang memihak pada Lofar. "Macam mana dia nak jaga Wan bu? Wan cacat! Wan tak boleh nak berjalan pun!"

"Wan masih boleh sembuh! Tolonglah Wan kita sambung balik. Kita kahwin. Lof janji akan jaga Wan..." pujuk Lofar lagi.
"Tolonglah Wan. Biar Lofar jaga Wan." Pujuk Hajah Emani lagi.

Wan geleng kepala. "Macam mana bu? Siapa nak sara hidup kami? Kerjaya Wan dah hancur. Lof cuma pelukis biasa je bu! Makan minum pun tidak teratur... Macam mana nak jaga Wan kalau diri sendiri pun tidak betul."

"Wan!" jerit Lofar. Sampai hati tunangnya sendiri hina pekerjaannya. Selama ni Wan yang banyak bagi sokongan padanya untuk teruskan kerjaya sebagai seorang pelukis.
"Ingat dengan lukis bunga-bunga tu Lof dapat terus hidup.
Tidak Lof! Itu cuma angan-angan. Dan sekarang Lof nak jaga orang cacat macam Wani ni? Nak tanggung hidup Wan?" Tekan Ezwan lagi.

"Wan!" suara Hajah Emani semakin tegas. Tidak sangka Wan sanggup hina pekerjaan Lofar sebagai seorang pelukis bunga.

"Tinggalkan Wan. We're over. Lof bukan lagi tunang Wan."
Tangan Lofar semakin kendur. Hancur hatinya dengan sikap rapuh Ezwan. Sampai hati Wan.

"Lof janji tidak akan kacau Wan lagi. Tapi dengan syarat... Lof nak tengok Wan buktikan Wan boleh berjalan semula tanpa Lofar yang selama ni hanya menyusahkan Wan."

"Lof jangan macam ni sayang..." Aduh! Pening kepala Hajah Emani dengan perangai anaknya, sekarang Lofar pula menyerah kalah.

"I'll be better without you..." ucapan terakhir Wan yang masih segar dalam ingatan Lofar hingga kini.

LOFAR (COMPLETED)Where stories live. Discover now