"Assalamulaikum."
Salam dari Wan dijawab serentak oleh Lofar dan Hajah Emani. Hari ni masuk hari kedua Lofar tinggal bersama mereka.
"Kaki macam mana? Dah okay sikit?"
Lofar menangguk. Setiap malam kakinya diurut oleh Hajah Emani. Walaupun masih sukar berjalan tapi tidaklah seteruk hari pertama dia terjatuh. Lofar pandang Wan yang segak berkemeja. Hati terdetik ingin bertanya tentang lelaki itu. 'Wan tidak terbang lagi ke?'
"Good. Malam sikit Wan nak keluar. Nak jumpa Haz. Ada apa nak kirim tak?"
Lofar geleng kepala. Dia baru juga jumpa dengan Kaira. Kawannya datang melawat bersama Emil. Risau kemain lagi Kaira sampai membebel-bebel atas kecuaiannya. Agaknya Wan yang bagi tahu Kaira.
"Ibu? Barang dapur cukup tak?"
Hajah Emani geleng kepala. Lofar tahu sejak dahulu lagi Wan memang rajin belikan barang dapur untuk Hajah Emani setiap kali dia tidak bertugas. Wan akan pastikan barang dapur cukup sebelum dia terbang semula. Agaknya Wan ada penerbangan dua tiga hari ni.
"Wan sibuk tak?" tanya Hajah Emani.
"Bolehlah. Kenapa bu?"
"Ibu ingat nak ikut Lofar balik kampung. Lofar nak balik kampung esok."
Wan diam seketika. "Naik?"
"Lofar dah sewa teksi hantar ke kampung."
Wan mengeluh kecil. "Wan kena outstation seminggu. Esok fly. Tunggu Wan balik boleh? Biar Wan hantar ibu dan Lofar." Tidak mungkin dia akan biarkan Lofar dan ibu naik kenderaan lain. Bahaya!
Lofar geleng kepala. "Rumah tu dah nak kena jual. Sebelum tu Lofar ingat nak habiskan masa di kampung." Sebenarnya dia tidak kisah balik seorang. Tapi Hajah Emani enggan lepaskan Lofar balik dengan keadaan kaki yang masih sukar bergerak.
"Wan hantar esok. Lagipun Wan outstation ke Langkawi. Dari kedah Wan terus drive ke langkawi. Balik nanti Wan singgah Kedah semula. Keperluan dapur untuk di kampung ada tak?"
Lofar geleng kepala. "Ingat nak beli dekat sana je nanti."
"Iyalah tu. Dengan kaki masih sakit. Macam mana nak ke pekan?"
"Wan..." Lembut suara Hajah Emani menegur anaknya.
Wan mengeluh kecil. Malas nak panjangkan cerita. Cakap lebih-lebih pun bukannya Lofar nak dengar cakap dia. "Sediakan senarai barang. Keluar malam nanti Wan pergi beli."
"Ibu nak ke dapur ambil cucur. Agaknya Kak Meen dah siap masak. Berbuallah. Jangan bergaduh pula. Bincang elok-elok." Hajah Emani rasa patut bagi ruang untuk keduanya duduk berbincang capai kata sepakat. Masing-masing sedar tentang perasaan satu sama lain tapi dua-dua ego tak nak mengalah.
YOU ARE READING
LOFAR (COMPLETED)
ChickLitWan kata dia akan jadi lebih baik tanpa Lofar. Terlerainya tali pertunangan atas ego Wan. Dah bertahun, Lofar datang semula. Wan, dia memang semakin baik. malah lebih baik dari itu. Dan tika itu, ada hati yang ingin dikejar semula. Wan menyesal. Lo...