LOFAR 2

4.5K 236 1
                                    


"Hai Ara. Assalamulaikum," tutur Lofar dengan senyuman kecilnya.

Tanpa tunggu lama bahu si kawan terus dipukul lembut. "Aku mati-mati ingat kau tak jadi datang."

Lofar tersengih. "Surprise!"

Air mata Kiara terus mengalir. Tubuh kawan yang sudah bertahun tidak bertemu itu terus dipeluk. "Aku rindu kau gila!"

Pelukan dilepaskan. Air mata Kiara dikesat. Dia pun rindu pada teman baiknya. Tapi air mata Lofar sudah kering untuk menangis lagi.

"Nice décor. Ramai jugak orang datang."

"Thanks to you. Antara yang datang ni pun sebenarnya teruja tengok hasil seni rare kau ni."

"Mana ada rare."

"Iyalah tu. Bila tahu Lotus Cafe ni ada hasil seni Lofar. Ramai pengunjung dari luar negara sanggup datang semata-mata nak tengok hasil bunga teratai kau. Rare kut. Mana ada Lofar hasilkan seni bunga sejak bertahun lalu."

Lofar tersenyum sendiri. Hasil lukisan The Last Lotus dipandang semula. Lukisan terakhir bunga teratai hasil tangannya. "Aku pun tak berapa nak ingat lukisan-lukisan ni. Thanks to you juga sebab masih simpan lukisan-lukisan ni. Aku suruh kau buang, tapi kau simpan lagi. Masih elok pula tu."

"Aku kan archivist. Mestilah reti nak jaga."

"Itu yang aku tak faham. Kenapa kau sanggup berhenti kerja lepas tu buka kafe. Ingatkan nak jadi isteri sepenuh masa jaga Emil."

"Emil dah besar juga Lofar. Dah empat tahun. Aku pun bosan duk rumah. Haz yang cadangkan aku buka kafe ni. Aku terus terfikir buka Lotus supaya kau balik Malaysia. Aku kahwin dulu pun kau mana nak balik Malaysia."

"Dah besar anak kau. Dah 4 tahun pun. Tak nampak pun. Dengan suami kau eh?"

"Pandai kona eh?"

Lofar tersengih.

"Ada dengan Haz. Dia kata sebab hari ni opening so aku mesti sibuk jadi biar dia jaga Emil. Takut budak tu lari-lari nanti hilang pula."
Tahulah kalau bab suruh balik Malaysia memang Lofar pandai nak mengelak.

"Kau cuti berapa lama ni?"

"Sebulan. Aku ada kerja sikit. Lagipun nak nak jual rumah arwah atuk dekat kampung dan rumah aku dekat sini."

"Maksud kau lepas ni..."

"Aku takkan tinggal di Malaysia lagi."

LOFAR (COMPLETED)Where stories live. Discover now