2. Bala

13K 246 4
                                    

"Walau apapun jadi, Bella masih anak mak."
___________________________________

_____BEBERAPA helai nota aku selitkan ke dalam buku polka. Pen - pen yang berterabur dikutip lalu dimasukkan ke dalam sebuah beg kecil berwarna kuning pastel. Selesai saja mengemas, aku terus bersandar pada kerusi lantas memandang papan putih. Satu keluhan turut dilepaskan.

'Penat la kalau tiap hari gini. Sekolah asyik extend masa je. Kau pikir aku ni suka sangat ke kelas mentor mentee nih? Dah la markah aku kurang memberangsangkan kebelakangan nih. Hisy.'

"Markah sendiri cam haram.. Ada hati nak betulkan marlah o.."

"Bella!" Satu suara tiba - tiba menyergahku dari belakang. Seorang gadis berbaju beige berjalan sambil tersengih ke arahku bersama Tote bagnya.

Aku hanya mencebik lalu menyambung semula bebelan dalam hati. Malas layan minah terputus sel otak nih. Kawan sape la tu.

Bahuku ditepuk kuat lalu dipicit. " Bellaaaaaaa.... Tadi kata nak lepak kat MCD? Ni berangan lagi nih.. " Rengekannya sedikit sebanyak menyakitkan telinga ku.

Aku terus menepuk dahiku. "Allah. Aku lupa pulak. Patut la rasa cam ada bala menanti. Haish..."

"Hah? Apa dia Bella? Bala?"

Aku menggelengkan kepala lalu mengukir senyuman semanis mungkin. Karang orang kata sombong pulak. Almaklumlah baru daftar semalam. Tetiba kene jadi mentor. Kejadah apa ntah.

"Takde pape. Aa.. jom lah. Dah lambat dah ni. Nanti dorang tutup lak." Beg kuning pastel ku terus digalas pada bahu. Tak lupa kerusi. Dimasukkan ke dalam ruangan meja.

"Yeay! Jom!" Gadis itu terus merangkul tanganku. Kenapa gadis? Well. Aku lupa nama dia sebenarnya. Malas pulak nak tanya. Adoiyai.


| B×DH×BIT |


"Haaa... camtu lah citernya.."

'Dia nih. Kalau sehari tak bukak mulut tak sah eh? Sepanjang perjalanan tadi asyik pok pek pok pek je. Cam bertih jagung. Oh. Aku dah tau nak pang-'

"Bella. Kau dengar tak? Panggil aku Dhia. Farah cam tak sedap sangat. Ok?"

Hah? Ni baru nak introduce ke cane?

"Bu.. bukan kau dah kenalkan diri ke?" Aku menyedut coca cola yang dari tadi mengalami proses kondensasi. Sian kau coca. Dah berpeluh.

"Aku? Manade. Kita chit chat sikit je kat tangga. Aku lupa nak kasitau nama. Heheheh.." Dhia tersenyum kambing lalu menyambung kunyahannya.

"Oh."

Dah agak.

Bala pertama.

Beberapa minit telah berlalu. Dan.. aku masih setia menadah telinga mendengar gosip - gosip terhangat Dhia. Dia nih mesti presiden kelab Mak Cik Bawang. Mana taknya, tiap kali habis kunyah, keluarlah kata - kata panas dia tu.

Aku hanya mendengar dengan malasnya. Setiap butir bicaranya bagai terapung membentuk kepulan awan hitam. Bila - bila masa je boleh hujan. Haish..

Tiba - tiba gadis berbaju beige itu terdiam lalu matanya terbeliak. Pandangannya terus beralih pada pintu utama restoran MCD.

BAD HABITWhere stories live. Discover now