16.Sampah

2.4K 128 5
                                    

" Look, aku tau benda ni menjijikkan but he's mine dude.  "
____________________________________

______SETELAH bertungkus lumus menyiapkan sarapan pagi, aku mendaki tangga ke bilik Haryl yang terletak di tingkat 2. Mesti korang pelik kan apahal lah si Bella ni merapu duk siapkan sarapan kat rumah Haryl ni? Hohoho. Aku tak pernah merapu. Sejak masakan aku diterima baik oleh Haryl, secara tak langsung beliau telah mengarahkan aku untuk menyiapkan sarapannya.

Eh. Eh. Cam bibik dia pulak kan? Hmm.. Aku tak kisah pun sebenarnya walaupun banyak rintangan yang aku hadapi sepanjang menyiapkan makanan dan menjemput Haryl untuk ke sekolah. Nampak dia pergi sekolah dan tak berkulat kat bilik lagipun dah cukup buat aku happy. Mak Bedah? Memang lah dia masak tapi Haryl langsung tak nak sentuh. Puas juga aku memujuk tapi dia masih berdegil. Nak kata tak sedap, aku rasa Mak Bedah ni dah boleh gantikan Chef Wan rasanya.

Aku teringat suatu ketika aku terlupa memasak makan malam untuknya gara-gara terlalu sibuk menolong mak memotong kain buat tempahan baju. Esoknya aku dikejutkan dengan penerangan tak berbayar Mak Bedah.

" Kamu ke mana Dyan malam semalam? Mengamuk Haryl bila dia dapat tau yang Mak Bedah masakkan untuk dia. Habis pecah gelas ngan pinggan dilemparnya. Haish.." Mak Bedah berkata lalu mengeluh.

Dahiku berkerut seribu. " Ya Allah! Patutlah masam semacam je muka dia bila saya tegur dia tadi. Mintak maaf Mak Bedah, semalam saya sibuk tolong mak. Mintak maaf sangat-sangat. "

Urgh. Bersalah tahap gaban aku dibuatnya bila teringat balik peristiwa tersebut. Ya. Perangai Haryl sangat tak matang. Apalah bezanya air tangan aku dan Mak Bedah? Ya. Aku pernah bertanya kepada dia perkara yang sama dan jawapannya,

" To be honest, aku tak kisah lah kalau tak makan. Kau nak masak, kau masak. Kalau tak nak, tak payah. Just ingat dalam kepala otak yang aku takkan makan sampah. Faham? "

" Sampah? Maksud kau masakan Mak Bedah? Ke- "

" Bisinglah! Keluar! "

Urghh.. Nampak tak betapa peliknya mahkluk bernama Haryl ni? Nasib lah sape yang dapat suami macam ni. Silap haribulan, harini kahwin, esok dah cerai. Ngeri!

Tombol pintu dipulas lalu ditolak perlahan.  " Assalammualaikum Encik Haryl! Sarapan dah siap! Turun ler. Kalau tak Cik eh Encik Adyan ni habiskan. Hohoho! " Tiba-tiba pintu ditarik lalu dibuka luas. Maka kelihatan lah tuan muda kita yang panas baran dan keras kepala, tak lain tak bukan Haryl Zakiel. Lelaki itu sedang sibuk mengikat tali leher seraya berjalan menuju ke arahku.

Aku tersengih tak henti tatkala melihat kelakuan Haryl yang tak ubah seperti pekerja yang ingin ke pejabat. Haryl menjelingku melalui ekor mata. " Kau dah kenapa? Kena sampuk hantu? Tersengih cam orang gila. "

Senyumanku semakin melebar. " Ohohoh! Haryl.. Haryl.. Akhirnya kau dah berjaya nak. Mak bangga dengan kau. " Tanganku menepuk bahu Haryl berkali-kali lalu menolongnya mengikat tali leher berwarna merah.

Haryl hanya membuat muka dan membiarkan saja aku mengemaskan ikatan tali lehernya. " Ehem. Breakfast apa hari ni? "

" Nasi goreng Tom Yam, roti telur dan milo panas kegemaran aku. Roti bakar pun ada kalau kau tak nak yang berat-berat lah. " Selesai bab tali leher, tanganku beralih pada kolar baju kemeja birunya pula. Ya! Haryl telah selesai bermanifesto dan dia terpilih untuk memegang jawatan Presiden Perwakilan Persatuan Pelajar. Haaaa! Terkejut kan? Aku pun terkejut beruk waktu cikgu umumkan nama-nama yang layak menjadi PPP di Dewan LL seminggu yang lalu.

Aku bersyukur sangat waktu tu. Tak sangka ramai pelajar yang mengundi Haryl sebagai presiden dan aku ada terdengar yang kebanyakkan pengundi Haryl ialah pelajar perempuan. Ceh. Mesti sebab rupa ni kan? Maklumlah Haryl kan femes dalam kalangan pelajar perempuan. Apapun kita berdoa lah yang terbaik ya.

| B×DH×BIT |


Beberapa fail disemak dan diteliti berulang kali. Hish! Puas aku mencari, tak ada juga! Mana fail si Irham Jalalludin nih? Ke dia dah bakar fail dia tuh? Ish. Merepek betul. Nak kata dia tinggalkan apa-apa nota atau khazanah, satu habuk pasal dia pun takde apa kat bilik PPP ni. Bilik khas presiden? Campak semut api pun orang dah nampak. Almaklumlah biliknya terlebih bersih dan kemas. Siapa yang kemas? Siapa lagi kalau bukan si Adyan a.k.a Bella yang rajin ni.

Haryl? Dia tu takkan bergerak dari meja selagi kerja tak selesai. Bagus? Tak. Langsung tak bagus. Ini melambatkan proses aku untuk pulang ke rumah dan siapkan makan malam. Kadang-kadang ada je kerja yang akan dicampakkan pada aku. Ya. Selagi aku masih berada kat bilik ni, selagi tu lah Haryl akan mengada-ngada nak bagi aku kerja. Cop kertas lah, salin guna tanganlah, itulah, inilah..

" Woi. Dah siap ke belum? Aku nak kunci bilik ni. " Haryl menjengukku melalui pintu yang sedikit terbuka. Aku menggelengkan kepala lantas menyambung menyusun fail-fail yang bersepah. " Dah lah. Esok sambung. Nak maghrib dah ni. "

" Yelah. Yelah.. " Aku bangkit lalu mencapai beg galas yang berada diatas sofa berdekatan pintu. Satu keluhan aku lepaskan apabila melihat Haryl mengunci pintu Bilik PPP. " Malam ni kau tak payah masak. Aku dah kenyang. " Haryl berjalan seiring denganku menuju ke tempat parkir pelajar.

" Hah? Kau kenyang makan apa? Roti? "

Haryl mengeluh seraya menyelak rambutnya dengan tangan. " Pandai-pandailah aku cari makan nanti. Malam ni kau duduk rumah. Penat semacam je aku tengok. "

Kata-kata Haryl serta merta membuat senyumanku melebar. " Woaaah! Ada jugak yang kesiankan kita kan? Huhu thank you Encik Haryl. I love you so much! Muah! Muah! " Beberapa flying kiss aku lemparkan pada Haryl. Terserlah kegeliannya apabila melihat aksi kurang matangku.

" Iee.. Geli si*l. Orang tengok kita cam gay bodoh. " Haryl acah-acah menolakku supaya menjauhinya. Eleh. Nanti aku hilang betul-betul karang baru ko sibuk nak nangis. Hihi perasan betul aku ni.

| M×C×RONHIME |


Alamat yang tercatat pada sekeping kertas aku teliti beberapa kali sebelum membuat keputusan untuk memberi salam. "Assalammualaikum! Assalammualaikum! " Aku menjerit seraya melilaukan pandangan pada sekeliling kawasan perumahan yang tidak berapa familiar bagiku. Perjalanan ke rumah ini saja memakan masa 30 minit. Itupun sebab aku sempat naik bas yang terakhir untuk menuju ke sini.

Tiba-tiba bahuku terasa ditepuk dari belakang sekaligus membuatku menoleh. " Waalaikumusalam. Awak cari siapa? " Seorang lelaki berbaju putih muncul lalu berjabat tangan denganku.

" Mm.. Irham Jalalludin? " Aku mengukir senyuman manis tanpa melepaskan pandangan dari wajahnya yang berkumis nipis. Tak dinafikan, dia nampak lebih matang daripada gambar graduasi yang aku jumpa beberapa hari yang lalu.

Dahinya berkerut. Mimik mukanya jelas mempersoalkan kehadiran aku. " Ah-Mm.. Saya Adyan. Satu sekolah ngan awak dulu. Sekolah Menengah Kalla Hajja. Ingat lagi tak? "

" Oooh! Junior aku lah ni? Ahahaha! Aku ingatkan budak insurans mana tadi. So.. camne sekolah? Ok? " Irham membalas senyumanku lantas merangkul bahuku.

Bibirku mengukir senyuman kelat seraya menggenggam erat tanganku.  " Tak. Tak ok. " Senyuman Irham mati. Tangan kirinya yang merangkul bahuku perlahan-lahan dilepaskan. " Why? "

Aku memandang anak matanya kembali lalu menghembuskan nafas. " I need your help, Irham. "







Jangan lupa comment dan vote. Selamat Hari Raya gak ehek!








BAD HABITWhere stories live. Discover now