" Kau boleh tipu aku tapi kau tak boleh tipu diri sendiri. "
_________________________KAIN bercorak bunga tulip digunting mengikut contengan kapur putih lalu sisanya dimasukkan ke dalam bakul baju yang bakal dijahit. " Adyan."
" Ya mak? " Gunting pada tangan masih tak dilepaskan. Hanya mataku yang memandang mak sekilas lalu beralih semula pada kain yang hendak dipotong.
" Cukup-cukup la tu. Pergi sekolah. Dah pukul berapa dah ni. 7:30 nanti kamu kata ada majlis kan? Baik pergi cepat. Kesian Aqil.. duk tunggu kamu nanti. " Mak mengingatkan aku yang sememangnya leka membantunya memotong kain buat dijahit. " Aqil? Aqil mana pulak ni mak? " Kepala yang tak berkutu digaru. Kain diletak ketepi.
" Alaaa.. Aqil yang kekadang datang rumah kita bawak makanan tu. Yang pernah datang baiki bumbung rumah kita tu.. "
" Baiki bumbung? " Mak mengangguk lalu menarikku untuk bangun. " Manade kawan Dyan nama Aqil mak.. " Aku berjalan menuju ke pintu lantas menggalas beg kuning pastel yang berada di kerusi malas.
" Adalah.. kamu ni, cepat betul lupa jasa orang. "
Setelah beberapa saat dahiku berkerut cuba mendapatkan jawapan, akhirnya satu nama terlintas di fikiran. " Haryl lah mak! "
" Haryl? Ala Haryl ke Aqil ke sama je lah tu. Dah pergi cepat. Karang lambat pulak. "
Hmmph mak ni. Tak sabar-sabar nak aku pergi sekolah. Haryl pun boleh tukar jadi Aqil. Pelik betul mak ni.
••••
" Zach, tolong letak tangga ni kat stor balik. " Tangga berwarna kelabu diangkat lalu aku beri pada Zach. " Stor? Nanti nak guna balik en? Letak belakang stage jelah. " Lelaki berbaju t-shirt putih itu menyoalku kembali. Aku tidak membalas sebaliknya menanggalkan hiasan bunga-bunga yang tergantung.
"Dyan.. "
" Hmmm.. " Tanganku ligat mencabut pelekat yang melekatkan hiasan tersebut. Payahnya. Siapa lah yang hias bunga ni camni? Gantung je lah kat paku ni. Nak jugak guna pelekat. Menyusahkan.
" Susah lah kau ni! Aku tunggu 1 jam. 1 jam Dyan! Kau pegi mana hah? " Satu pekikan cukup menyakitkan saraf telinga ku. Serta merta mataku terpejam gara-gara suaranya yang bingit.
" Sorry. Aku lupa lah kita ada discussion malam tadi. Tu yang aku keluar kejap malam tu.. "
Lelaki itu mendengus kasar. Matanya tak henti memandangku. Seolah jelik dengan tindakan ku. " Kejap? Pukul 10 pun kau tak muncul-muncul. Sekejap my ass. "
" Ryl. Aku balik dalam 10:30. Lagipun jalan sesak. Kau tau la- "
" Pahal balik lewat sangat? Kau pegi mana? Malam pulak tu. Terdesak sangat ke apa kau ni? " Sekali lagi suaranya menjerkah.
Aku mengeluh perlahan. " Kan aku dah kata aku pi jumpa Irham. Takkan kau dah lupa? "
" Anak Jalalludin tu? Sampai larut malam?Sebelum ni kau boleh jumpa ngan dia waktu siang kan? Apsal malam jugak nak keluar? " Belum sempat aku menjawab, Haryl meneruskan kata-katanya tanpa merendahkan suaranya.
" Kau sedar tak kau tu pompuan? What's your problem tengah malam baru nak balik? "
" Ya. Saya sedar wahai Haryl. Kan aku dah kata jalan sesak. Lagipun kekadang dia tak free waktu siang. Sibuk memanjang ngan kerja. Dahlah tu Ryl. Malulah orang kat library ni tengok kita semacam je. Baik ki- "
YOU ARE READING
BAD HABIT
Teen FictionKau takkan pernah puas. " Aku dah stop merokok, aku dah start solat! Kau nak apa lagi hah? Semua benda aku dah buat! Untuk kau! " Aku membisu. Tertunduk dan terpaku pada lantai marmar. Cuba mencari kesalahan masa lalu. " Aku mintak benda simple je...