bab 4

247 11 0
                                    

Seminggu kemudian

" Amir..macam mana..kau setuju tak?? Tanya Aira..Amir menarik nafas panjang..
" hurmmmm..macam mana aq nak cakap eak.." ujar Amir
" kenapa??..kau tak boleh ke..its okay lah kalau macam tu .. Aq ok jew.."..ujar Aira yang sudah dapat mengagak apa yang ingin disampaikam oleh Amir..
" Aira..aq bukan taknak tolong kau.. Aq nak sangat tolong kau..tapi aq pun ada masalah.." ujar Amir serba salah..
" tak pe..aq faham lah..lagipun benda nie soal hidup kau.." ujar Aira..
" aq minta maaf Aira.." ujar Amir..Aira hanya mengangguk..
" hish..kau nie Amir..aq ok lah.. Pandailah aq hendal pasal hal nie..kau tak payah fikir and tak payah serba salah sangat".. Ujar Aira untuk menceriakan suasana..
" ok²..heeheh..kau nie kann.." ujar Amir..
" Amir..aq nak pergi kat kawan² aq jap".. Ujar Aira..Amir mengangguk..
Amir melihat Aira pergi kearah kawan² nya dengan hati yang kecewa..kenapa kecewa ye..hurmmm ..entah lah..nak tahu baca lagi eakk..
" kau borak apa dengan Amir.." soal Laura..
" aq tengok kau dengan Amir ada something je.." ujar Zahra pula..
" mana ada apa².. Borak kosong je".. Ujar Aira berselindung..
" boleh percaya ke kau nie" ujar Zahra..
" boleh percaya lah..kau nie pun.. Takkan baru kenal aq" ..ujar Aira sambil buat mimik muka sedih..Laura dan Zahra ketawa melihat gelagat Aira..
***********************************
" Hurmmmmm..takkan mummy tak ada gambar bakal wife aq.." bisik hati Amir..
" tanya mummy lah.. Nak tahu jugak aq macam mana rupa bakal wife aq.." ujar Amir lalu ketawa perlahan..
Amir nie macam tak sabar je nak kahwin..gatal jugak si Amir nie..heheeheh
" mummyyy!!" panggil Amir..puan Aisyah ketika itu sedang minum air tersedak sebaik sahaja mendengar suara anak terunanya mengalahkan petir.
" ya allah..knapa lah menjerit nie..mummy bukannya pekak sampai kamu nak menjerit.." marah puan Aisyah
" heheehehe..sorry mummy.." ujar Amir sambil menayang giginya yang putih..
" hah..ada apa kamu panggil mummy sampai menjerit.." tanya puan Aisyah
" ohhh lupa..mummy..gambar bakal wife amir ada tak??" tanya Amir sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal..
" gatalnya anak mummy nie..kiranya anak mummy nie seronok lah nak kahwin..ingatkan terpaksa.." ujar puan Aisyah..
" mummy nie kan..Amir tanya jelahh.. Amir memang terpaksa pun tapi walaupun terpaksa Amir tetap kena tahu siapa bakal sehidup semati ngan amir kan mummy.."ujar Amir
" yelah sayang oiii.." ujar puan Aisyah..
" cepatlah mummy..ada tak gambar bakal wife Amir.." desak Amir..
" ya allah kenapalah anak aq nie.. Tak menyempat... Kejap mummy ambik dalam bilik..kejap lagi mummy pergi bilik Amir.."ujar puan Aisyah
" okay mummy..cepat sikit tau." ujar Amir lalu naik ke bilik nya..puan Aisyah menggeleng kepala melihat gelagat anaknya..
"Tok tok tok tok tok tok tok tok".
" masuklah mummy.." ujar Amir.. Puan Aisyah masuk lalu duduk dibirai katil lalu menghulur sekeping gambar kepada Amir..
" nah sayang..gambar bakal wife amir..tenung lah gambar tu lama² ye.." ujar puan Aisyah..
" mummy nie.." marah Amir apabila disakat mummy nya..
"Amir tengok lah gambar tu..mummy nak masuk bilik dulu..dah ngantuk nie..Amir jangan tidur lewat tau..esok sekolah.." pesan puan Aisyah
"Ok mummy" ujar Amir.. Sebaik sahaja puan Aisyah keluar dari biliknya..Amir lantas melihat gambar yang diberikan oleh mummy nya.. Tergamam Amir melihat siapa yang akan menjadi wife nya.. Amir termenung memikirkan gambar perempuan tersebut sehingga tidak sedar matanya semakin layu dan tertidur..
**********************************
Aira , Laura , Zahra berjalan menuju ke kantin .. Amir yang ternampak kelibat Aira terus memanggilnya..
" Aira..tunggu jap" ..ujar Amir..
" ehh Amir..ada apa nie.." tanya Aira
" aq nak cakap something sikit ngan kau.." ujar Amir
" cakap lah ada apa.." ujar Aira.. Amir membalas dengan lirikan mata menunjuk kearah Laura dan Zahra..
" Aira..aq ngan Laura pergi dulu lah..jumpa kat kantin.." ujar Zahra sebaik sahaja ternampak lirikan tersebut..
" jangan lama sangat tau.." ujar Laura lalu menarik tangan Zahra menuju kr kantin..
" ada apa Amir kau nak cakap ngan aq.. Tiba² jew.." tanya Aira..
" kau setuju ke nak kahwin dengan anak kawan walid kau.." soal Amir..
" kenapa kau tiba² tanya.." pertanyaan Amir dibalas pertanyaan oleh Aira..
" saja jew aq nak tahu.." ujar Amir..
" ouhhh..aq taknak sebenarnya..tpi sebab aq tak ada bf..terpaksa lah aq terima..cuma aq belum beritahu umi aq lagi.." ujar Aira..
" ouhhh..kau beritahu lah kat umi kau yang kau terima anak kawan walid.." ujar Amir..
" kenapa kau excited suruh aq beritahu nie.." tanya Aira pelik sehingga terkerut keningnya..
" tak ada lah..heheeheh..dan kau jangan lupa mintak gambar anak kawan walid kau tu.. Aq nak tengok.." ujar Amir lalu meninggal kan Aira dengan seribu tanda tanya mengenai perlakuannya..
" hishhh..pelik lah Amir nie.." gumam Aira lalu menuju kearah kantin..
" Aira..kenapa Amir nak jumpa kau..dahlah taknak bagi kitorang joing sekali.." tanya Laura
" aq nak beritahu ke tak kat diorang pasal aq nak kahwin..kalau aq beritahu..karang banyak pula tanya diorang nie..kalau aq rak beritahu..kesian pula..hurmm..buntunya..arghhhh..tak payah fikir lah.." gumam hati Aira..
"Woiii kau nie..Laura tanya kau tu..boleh pulak kau termenung.." sergah Zahra menghilangakn lamunannya..
"Ehhhh..heheheehe..sorry..tak ada apa pun..dye tanya pasal sekolah nie jew.." ujar Aira menyembunyikan sebab kenapa Amir mahu berjumpa dengannya..
"Ouhhh..yeke.." ujar Zahra berasa sangsi dengan kata-kata Aira .. Aira menyedari yang dirinya diragui hanya berdiam diri..
***********************************

"Assalamualaikum.." Aira memberi salam
"Waalaikumussalam..anak umi dah balik..masuk².." ujar puan Aina
"Umi masak apa hari nie.." soal Aira..
" umi masak makanan kesukaan Aira.." ujar puan Aina..
" yahooooo..sayang umi.." ujar Aira lantas mengucup pipi uminya..
" dah .. Pergi naik atas mandi² ..pastu turun makan ok.." arah puan Aina..
" ok umi.." ujar Aira lalu naik kebilik nya.. Puan Aina je dapur untuk menyiapkan apa yang patut..
" haaa umi... Buat apa tu.." sergah Aira..
"Buat apa apa apa umi kau tu oiii.." latah puan Aina... Mengekek Aira ketawa melihat umi nya melatah..
" ya allah budak bertuah..ada ke patut sergah umi macam tu.." marah puan Aina sambil memulas telinga Aira..
" sakit umi.. Sorry lah.." ujar Aira
" sorry diterima..dah pergi makan..umi dah hidang atas meja tu.." ujar puan Aina.. Aira menuju ke arah meja makan .. Aira makan masakan uminya dengan berselera sekali..
" sedap???" tanya Puan Aina..
" sedap ..pandai umi masak..heheeheh" ujar Aira.. Puan Aina tersenyum mendengar komen anaknya..
" umi.. Duduklah.. Aira nak beritahu umi sesuatu nie.." ujar Aira selepas membasuh tangan..
" Aira nak beritahu umi pasal hal kahwin tu ke??.." teka puan Aina..
" a'ah.. Bf Aira dah setuju nak kahwin ngan Aira.." ujar Aira.. Berubah riak muka puan Aina selepas mendengar kata² Aira..
" ouhhh..kalau macam tu Aira bawaklah jumpa umi dan walid.." ujar puan Aina.. Aira tersenyum melihat uminya..
" Aira main² jelah umi.. Umi percaya tu kenapa.. Aira tak ada bf lah.." ujar Aira lalu tersenyum.. Puan Aina ketawa setelah mengetahui dirinya dipermainkan..
" nakal nya anak umi nie"..ujar puan Aina..
" so Aira setujulah nak kahwin ngan anak kawan walid??" soal puan Aina mengiginkan kepastian..
" setujulah umi.. Tapi kan umi............" Aira berhenti percakapannya untuk melihat reaksi puan Aina..
"Tapi apa Aira??." soal puan Aina..
" urmmmmm..tapi kan umi ada tak gambar anak kawan walid.. Aira nak tengok.." sambung Aira..
" laaa..ingat kan apa lah tadi.. Tak ada lah .. Nanti umi tanya walid.." ujar Puan Aina..
"Ok umi.. Pastikan anak kawan walid hensem tau.. Kalau yang tak ada gigi Aira reject.." ujar Aira dengan ketawa di hujungnya..
" mestilah hensem Aira.. Umi ngan walid dah pilih yang terbaik untuk Aira.." ujar puan Aina..
" ye tak ye jugak..takkan lah umi nak bagi suami kat Aira yang tak hensem..al maklumlah anak umi kan cantik orang nya.." ujar Aira sempat lagi naik bakul sendiri..
" memang anak umi cantik pun.. Al maklumlah ikut uminya yang dah sedia maklum cantik.." kata - kata puan Aina menggelikan hati Aira.. Ruangan dapur bising dengan suara ketawa mereka..

Cerita Cinta Kita ✔Where stories live. Discover now