5. deo

3K 202 8
                                    

Gorko se kajao zbog povratka u Mardin...sklupčan na divanu u aginskoj kući čekao je presudu za sina. Ni sanjao nije da će decu dovesti u ovakvu opasnost i u jednom trenutku skoro izgubiti zbog običaja o kojima do juče ništa nisu znali. Ismailu je vilica drhtala čekajući poslednju reč veća koje je zasedalo već tri sata duga kao večnost. Asis je ukaljao čast njihovoj kući ašikujući sa aginom sestrom koja je u neku ruku još devojčica. Sa nepunih osamnaest godina bila je ponos celog Mardina. Iz tog razloga cela situacija je bila još teža...Bog ih je pogledao. Merdan ga je mogao dokrajčiti na reci bez straha da će odgovarati i to sa pravom, braneći čast svoje kuće. Nije znao šta da očekuje...sve je zavisilo od poslednje reči plemenskog starešine, mogao je i sada narediti da se sprovede smrtna kazna. Najteže mu je bilo pogledati u oči Hafi...ona neće preživeti smrt deteta. Krišom izvadi pištolj ispod pasa i proveri da li je napunjen...bio je spreman prekratiti sebi muke jer propast porodice nije mogao gledati. Grizla ga je savest i užas ga je obuzimao čekajući rešenje sudbine o kojoj su drugi odlučivali. Jednom je otišao odavde iz istog razloga...nije se mogao složiti sa tim da mu roditelji biraju ženu. Nije bio spreman živeti u bedi do kraja života sa osobom koju ne voli. Nije želeo unesrećiti ni sebe a ni nju ma koja god bila. I ako srećan što je Asis ostao u životu bes ga je držao jer se oglušio o njegova upozorenja. Ni manje ni više očijukao je sa najvećom od svih, najsvetijom i zabranjenom. Trže ga ulazak nadstojnika.

-Efendi Ismail...traži vas aga, odluka je doneta.

Zadrhta i skupi ramena spreman dočekati udarac...srce mu je lupalo u grudima, ledena ruka stezala grlo. Teškim korakom peo se dugim stepenicama gubeći tlo pod nogama. Nadstojnik ga pridrža i potapša sažaljivo po leđima, mnogo se ovoga nagledao.

Ušao je u zadimljenu prostoriju ugledavši mrka lica aga kako ga netremice posmatraju. Ustadoše kada kroči u sobu ukazujući mu poštovanje što ga iznenadi. Kraičkom oka u dnu prostorije je sedeo Merdan...mahnu rukom u znak da priđe i mirnim glasom reče.

-Efendi Ismail...orodićemo se, Yasemin dajem Asisu a vašu ćerku uzimam za ženu. Ovim ulazite u naše pleme i ja se obavezujem da vodim brigu o vama. – gledao ga je pogledom koji je ledio krv u žilama.

Oseti za trenutak olakšanje...ostaće u životu. Pogleda u tamne oči budućeg zeta i jeza mu prođe telom, njegova mezimica će biti žena čoveku koji sprovodi najsurovije zakone kao da deli odlikovanja. Mutilo mu se pred očima jer je znao da je već bio ženjen i ima sina. Žena mu je umrla sa drugim detetom na porođaju pre nepune tri godine i slušao je priče da je nikada nije preboleo. Njegova Nera će pripasti muškarcu koji će celog žaliti i voleti prvu ženu. Udata za udovca zapečatiće sudbinu u Mardinu bez mogućnosti da ikada izađe iz ovih zidina. Sahraniće je živu, ona će platiti cenu Asisove nepromišljenosti. Očaj ga je lomio dok su mu se oči punile suzama, spusti glavu i poljubi agi ruku, nakloni se i upade u špalir plemenskih starešina koje su želele da mu čestitaju na duplom slavlju zadovoljno klimajući glavom. Mozak mu je grozničavo radio, na pamet mu pade spanosna misao i nakon rukovanja i čestitanja priđe Merdanu tiho izgovarujući.

-Aga, možemo li negde popričati nasamo?

Mladi čovek klimnu glavom i ustade uz reči.

-Izvinjavam se cenjenom skupu, ja i efendi Ismail imamo još o nečemu popričati.

Age se nakloniše, poželeše prijatno veče i izađoše zabavljene razgovorom o neobaveznim temama.

-Izvolite...o čemu ste hteli razgovorati?-Merdan mu pokaza rukom da sedne na stolicu.

-Zahvaljujem. Aga, imam predlog koji bi vam mogao biti zanimljiv. Uz dužno poštovanje svestan sam delikatnosti situacije i potpuno se slažem sa odlukom da moj sin uzme za ženu mladu aginicu, vašu sestru. Ipak smatram da je Nera mlada za udaju, pred njom je još par meseci studija i sjajna karijera inžinjera u Americi. Ne zamerite molim vas, vi ste učinili čast svojim pristankom da budete moj zet. Imam veliku ušteđevinu i četiri zlatare koje bih prodao, sav novac bih prebacio na vaš račun i verujem da bi ga vi pametno iskoristili u zamenu da Nera nastavi svoj život u Americi.

Putevi sudbineDonde viven las historias. Descúbrelo ahora