BAB 6

5.3K 234 1
                                    

Telefon milikku berbunyi tanda ada yang menghantar mesej kepadaku. Aku membuka telefon ingin melihat isi mesej yang ku dapat.

Hai, buat apa tu? Dah lama saya tak bercakap dengan awak sejak awak pindah ke KL ni kan. Boleh tak kalau saya cakap yang saya rindu awak?

Aku menggelengkan kepala dan terukir sedikit senyuman senget di bibirku. Dia selalu buat aku tersenyum. Amerrul Hilman seorang lelaki yang agak rapat juga dengan aku. Semasa diawal perkenalan aku dengan dia memang aku tak layan langsung dia. Tapi dia, macam gigih berusaha untuk rapat dengan aku. Fikiranku lantas terimbas kembali saat pertama kali aku mengenali Amerrul Hilman.

“Awak memang macam ni ke? Takut dengan lelaki?” Hilman memeluk tubuhnya sambil merenung ke arahku.

“Saya bukan takut dengan lelakilah.” Aku cuba untuk menafikan.

"Kalau bukan takut habis tu apa lagi?" soal Hilman seolah-olah tak percaya dengan bicara yang baru keluar dari bibirku sebentar tadi.

“Saya malu dengan lelaki sebab memang daripada kecil saya jarang bercakap dengan lelaki. Lagipun, mak saya yang tak bagi terlalu bergaul secara bebas,” balasku. Hilman mengerutkan keningnya daripada riak wajahnya nampak macam menahan ketawa pun ada.

“Maknanya awak langsung tak pernah ada kawan lelaki walaupun seorang?”

“Iya, bagi saya tak penting pun. Cukuplah saya ada Ryana sebagai sahabat saya dah cukup.” Terus terang aku cakap yang aku tak berminat untuk berkawan dengan mana-mana lelaki buat masa ini.

“Memanglah tak penting, tapi nanti awak nak kahwin dengan siapa? Dengan tiang? Apa kata kalau saya jadi kawan awak. Kawan lelaki awak yang pertama. Nak tak?” Hilman menawarkan dirinya untuk menjadi kawan lelakiku.

“Terima kasih, tapi saya tak nak,” balasku yang memang benar-benar tak berminat.

“Betul tak nak? Peluang datang sekali aje tau. Kalau nak tau banyak perempuan yang tergila-gilakan saya.” Dia seolah-olah memuji dirinya sendiri.

“Kalau macam tu kenapa pilih saya lagi? Kan, ada banyak lagi yang nak jadi kawan dan teman wanita awak.”

“Mereka lain dan awak lain. Mereka terkejar-kejarkan lelaki tapi awak menunggu lelaki untuk dijadikan suami bukan teman lelaki.” Kenapa setiap ayat yang keluar dari bibir Hilman membuatkan hati aku cair? Pawang apa yang dia guna?

“Awak nak jadi suami saya ke?” Ya Allah, malunya kenapa aku tanya soalan macam tu dekat dia? Alamak mana nak sorok muka aku yang tak seberapa ni.

“Kalau kita ada jodoh takkan ke mana. Untunglah kalau saya berjodohan dengan awak, sekurang-kurangnya saya tak risaukan tentang awak kalau awak pergi ke mana-mana sebab saya tau yang awak takkan curang belakang saya. Maklumlah isteri saya pemalu dengan mana-mana lelaki lain.”

Wajahku sudah merah membahang dengan kata-kata Hilman. Walaupun ayat itu biasa-biasa saja namun apabila gaya Hilman bercakap itu cukup membuatkan hatiku menjadi cair.

“Merah muka nampak! So nak tak jadi kawan saya?” Dia menegur muka aku yang dah merah membahang ni ke? Ya Allah, kenapa dengan aku ni?

“Tak naklah.”

“Kenapa tak nak?”

“Orang kata kalau kita nakkan sesuatu kena usaha. Jadi kalau awak betul-betul ikhlas nak berkawan dengan saya, awak kena berusaha. Saya tak naklah dapat kawan yang main-main dengan saya faham?”

“Faham, kalau saya berusaha untuk jadi suami awak terus boleh tak?” Hilman menduga sekali lagi. Dia ni tak habis-habis buat aku jadi malu-malu, aku tumbuk jugaklah muka dia nanti ni karang.

Rintihan Melodi RinduWhere stories live. Discover now