5 bulan kemudian.
Sesekali aku melihat Ariz yang ligat mengejar anak ayam yang bertempiaran lari. Terkekek-kekek dia ketawa. Anak dara Ryana pun sama menurut. Ryana yang baru sampai dalam pukul 8 pagi tadi terus datang ke rumah aku dulu selepas itu baru pergi ke rumah maknya. Iyalah rumah pun bersebelahan aje.
"Kau tak nak balik sana ke?" Soal Ryana sambil makan buah pelam muda cicah kicap manis sambil bersila atas pangkin. Gila ke apa Ryana ni pagi-pagi macam ni makan benda masam tu. Tak sakit perut ke? Beginilah rutin bila melepak dekat pangkin rumah aku mesti tak sah tak makan pelam.
"Mana?" Soalku bingung.
"Sanalah, alah macam tak paham pulak." Ryana menjuihkan bibirnya.
"Aku dah balik hari tu sekejap ke Kuantan lepas tu balik sini balik. Iyalah, banyak kerja aku yang tertangguh. Aku ingat dalam masa terdekat nak balik Kuantan balik. Aku akan teruskan apa yang Hilman tinggalkan."
Ryana tiba-tiba menarik tanganku dan mengenggam.
"Aku minta maaf kalau pertanyaan aku ni akan buat kau marah."
Terus berubah wajahku.
"Kau nak cakap pasal Faiq lagi ke? Tak payahlah, kan aku dah cakap aku dah tak nak dia. Walau apa yang terjadi aku tak nak dia!" Angin aku dibuatnya. Tak habis-habis pasal lelaki itu.
"Esha, dengar dulu. Takkan tak ada lagi peluang untuk Faiq? Kau tahu Faiq tak bersalah dalam hal ini. Dia pun mangsa keadaan. Kenapa kau nak menghukum dia begitu?"
"Ryana cukup! Aku tahu dia mangsa. Aku berbaik dengan dia pun kerana anak dan kerana arwah Feiqah. Aku dah tunaikan permintaan arwah Feiqah. Maknanya dah cukuplah. Apa lagi aku nak kena buat?" Soalku tak puas hati.
"Tapi macam mana permintaan terakhir arwah Hilman?"
"Aku ada hak nak tentukan siapa lelaki yang layak jadi suami aku."
"Kau betul tak kesian pada bekas suami kau arwah Hilman. Okeylah, aku nak bagitau kau ni selama kau duduk sini dalam tempoh iddah. Faiq yang bagi nafkah untuk kau dan Ariz. Kau jangan salah faham apa yang aku cakap ni. Baik kau fikir, kalau betul Faiq tak nak dengan kau kenapa dia sanggup buat macam tu? Padahal banyak benda yang dia nak kena tanggung. Tu mama dia yang sakit."
"Kau tak payah nak pujuk aku Ryana. Nafkah? Bukan itu memang tanggungjawab dia pada Ariz ke? Dah Ariz tu berbin kan Faiq." Jawabku selamba.
"Bagilah Faiq peluang untuk dia bersua dengan kau sekejap." Balas Ryana.
"Tak nak!" Ujar aku keputusanku muktamad.
Raysha yang datang menghampiri memegang kaki Ryana.
Ryana memandang wajah comel anak daranya.
"Mama, ayes hilang." Raysha berkata dengan pelatnya.
"Ariz hilang? Mana dia pergi?" Suara Ryana meninggi.
Aku mula tak tentu arah. Aku mencari kelibat Ariz tak ada. Aku mula bangun mencari keliling rumah malangnya tak ada. Tak puas hati aku masuk ke dalam rumah cari dalam setiap tempat. Tak ada juga.
"Anak aku mana Ryana? Aku cuai jaga anak aku!" Aku mengesat air mataku yang mengalir laju. Rasa macam nak pecah pembuluh darahku.
"Akak kenapa bising ni?" Soal Sofea sambil memegang bakul baju.
"Pia, pia nampak anak akak tak? Dia dah hilang."
"Ariz? Ya Allah kak, tadi masa Pia tengah sidai kain. Anak akak kejar ayam sampai bawah penyidai kak. Kemudian..."
YOU ARE READING
Rintihan Melodi Rindu
RomanceSeteguh manapun sesebuah cinta itu andainya salah seorangnya tidak memperjuangkannya maka tiada apalah erti cinta itu. Begitulah Aimara Qalesha cintanya kepada suaminya yang merupakan cinta pertama beliau. Hadirnya Dayang Nur Ratna memberi sejuta ke...