"Uihh, penatnya tangan ni." Rungut Yuna sambil memicit tangannya yang dah sakit sebab terlampau lama main game dekat komputer.
"Gelap do, jalan balik. Takut lah pulak. Otak, please jangan fikir bukan2." Kata Yuna seorang diri, sebab sekarang dah malam, jalan pulak sunyi, tak de orang. Takut lah jugak.
"Yang lain mesti tengah bergembira sekarang."
Sampai je rumah,
"Choi Yuna!" Makciknya yang menakutkan dah menunggu kedatangan Yuna di depan pintu rumah.
"Makcik, tak payah lah nak jerit2. Nanti orang marah lah." Kata Yuna kepada makciknya. "Pehal tak tidur lagi?" Soalnya pada makciknya.
"Pehal tak tidur lagi? Kau ingat aku ni kawan kau, nak tanya aku macam tu? Aku tunggu kau lah." Kata Hyunji dengan nada marah.
"Oo, tahulah sayang. Tak yah lah risau sangat sampai nak tunggu depan pintu bagai. Hehe." Ok, maut menanti dia sebab dia dah loyar buruk dengan makcik singa dia ni.
"Kau kata apa?! Tak hingin aku lah! Kau masuk sekarang sebelum aku kunci kau kat luar ni!!" Jerit Cik Park. "Aduhh, memalukan." Yuna cakap dengan perlahan sambil buat2 garu telinga.
Sebelum dia masuk ke rumah, sempat dia menunduk hormat pada beberapa makcik bawang yang dah keluar dari rumah sebab nak tengok Yuna kena marah.
"Bawang betul."
Hyunji menghempas pintu dengan kuat. Bahu Yuna terhincut akibat terkejut.
"Yuna." Yuna menoleh apabila dirinya dipanggil.
"Ni last warning ye. Kalau kau keluar, balik malam2 tak bagitahu aku lagi, aku betul2 akan halau kau, Yuna. Ingat!" Cik Park memberi amaran pada Yuna. Mukanya sangatlah series.
"Kenapa makcik marah kalau Yuna balik lewat malam tanpa bagitahu makcik kenapa? Apa masalah makcik?" Yuna pun dah mula jadi series.
"Sebab apa? Sebab omma kau amanahkan aku untuk jaga kau! Bukannya buat tak tahu je dengan kau! Aku nak didik kau macam anak aku sendiri! Tak kan kau tak faham2?!" Jerit Hyunji.
"Aku suruh kau cari kerja yang elok, bukannya melepak sampai malam2 buta sebab aku nak kau hidup senang bila ada duit. Aku pun senang nak jaga kau. Gaji aku jadi tukang cuci tu bukannya banyak nak tanggung kau yang banyak kerenah ni.
Tu pun sebab aku sayang kau. Aku anggap kau macam anak aku sendiri. Kau dah besar, fikir lah." Tambahnya lagi.
Yuna memasang wajah yang datar.
"Selamat malam. Yuna nak tidur." Katanya, lalu terus menuju ke biliknya.
"Yuna. Sekejap." Sekali lagi dia terhenti dan menoleh.
"Ingat tau. Sekali lagi kau balik lewat malam macam ni, memang mata kau akan dihiasi beg2 baju kau kat luar rumah." Kata Hyunji lagi.
"Makcik nak halau Yuna?" Soal Yuna dengan tak percaya. Hyunji mengangguk.
"Apa hak ma-"
"Ni rumah aku. Kau menumpang." Tak sempat Yuna habiskan soalannya, Hyunji terlebih dahulu mencelah.
🌈🌈🌈
"Lambat lagi ke agaknya, budak ni nak keluar dari hospital?" Soal seorang wanita separuh umur yang sedang membersihkan lantai bilik pesakit di hospital.
"Tulah, saya pun fikir macam tu. Kesian pulak tengok budak ni. Dah 3 tahun dia terbaring atas katil ni." Kata wanita yang seorang lagi pula. Dia kini sedang mengelap tangan lelaki yang terbaring di atas katil hospital dengan kain basahan.
YOU ARE READING
[C]Guardian Angel (수호 천사) || jjk.cyn
Fanfiction"Sejak mula kita jumpa, kau dah officially penjaga aku, dan aku penjaga kau."