22: Berbaik?

244 26 4
                                    

Jinhwan cadang nak jumpa Jungkook dekat tempat Jungkook kerja.

"Selamat dat— eii, dia ni lagi." Tak jadi Haeun nak ucap selamat datang bila nampak Jinhwan lah orang yang masuk dalam minimart tu.

"Hei, kalau kau nak buat kecoh kat dalam ni, baik tak payah. Aku sarankan kau keluar je." Kata Haeun sambil silangkan tangan dia depan dada.

"Aku bukan nak buat kecoh, aku cuma nak cakap sikit dengan Jungkook." Kata Jinhwan.

"Yah, nak cakap sikit, pastu jadi lagi cam semalam." Jinyoung yang takde semalam menyampuk.

"Eh, kau bukan ada pun semalam." Jinhwan menunding jari ke arah Jinyoung. "Eh— ta—tapi aku tahu segala galanya." Jinyoung tergagap gagap sikit sebab malu. Haeun dan Yuri yang cerita kat dia semalam.

"Haeun, Jinyoung. Dah lah tu. Biar je dia nak jumpa aku tu." Kata Jungkook.

"Hyung, macam mana kalau dia tumbuk hyung lagi? Mesti noona risau nanti." Jinyoung tak puas hati. Tak sedar diri, dah lah dia takde di tempat kejadian semalam.

"Ntah oppa ni. Kita halau je dia." Haeun dah pandang Jinhwan tajam.

Jujur Jinhwan menyampah dengar apa yang Jinyoung cakap. 'Noona risau konon.' Batin Jinhwan bersuara.

"Pergi jelah sambung kerja, korang nak ke makan gaji buta?"

Macam2 dengusan keluar dari Jinyoung dan Haeun. Lebih2 lagi Haeun lah. Diorang pergi sambung buar kerja.

Jungkook pandang Jinhwan. Jinhwan pandang Jungkook. Jinhwan jalan ke arah Jungkook yang ada kat kaunter tu.

"Ye?" Soal Jungkook dengan sopan. Takut tersalah kata nanti, gaduh pulak. Maklumlah, Jungkook ni kan sopan orangnya, dia sedar diri dia yang tak macam orang lain tu, dia dah pernah tidur selama 4 tahun lamanya.

"Aku datang bukan nak cari pasal ngan kau lagi." Kata Jinhwan sambil selambanya letak beg baju dia yang dia sandang dari tadi atas kaunter. Jungkook agak terkejut.

"Yah! Selamba badak kau je nak letak beg atas kaunter!" Tengking Haeun dari jauh. Ada customer tengok Haeun pelik. Tapi dia buat tak kesah je.

"Haeun ah." Jungkook bagi isyarat kat Haeun untuk diam. Haeun pun dengan tak relanya terus diam dan sambung buat kerja.

"Jinhwan ah, sekejap. Aku nak kerja dulu." Kata Jungkook bila ada orang datang kat kaunter nak bayar. Jinhwan hanya ketepi tanpa kata apa2.

Orang tu dah siap bayar. Dia pun bla. "Ha, kenapa?" Soal Jungkook.

"Borak sikit?"

"Tapi aku tengah kerja ni. Nanti boleh lah."

"Kau balik pukul berapa?"

"Pukul 3." Jinhwan diam sekejap lepas dengar pukul 3 tu. Lambat lagi.

"Takpe, aku tunggu kau sampai kau balik nanti." Kata Jinhwan. "Tunggu?" Soal Jungkook, nak pastikan. Jinhwan angguk.

"Tak payah tunggu lah. Balik lah dulu. Lambat lagi ni." Kata Jungkook. Sebabnya dia rasa tak selesa lah bila ada orang tunggu dia dari pagi sampai petang nanti.

"Ta—takpe. Aku tak kesah pun tunggu lama." Kata Jinhwan pula. Sebenarnya, memang dia kesah. Kesah sangat, tapi nak buat macam mana? Takkan dia nak balik, ade kena pelangkung ngan mak bapak dia.

Jinhwan ambik keputusan nak tunggu sampai Jungkook balik pukul 3 nanti.

Jungkook tengok je kelakuan Jinhwan yang nampak bosan tengah duduk dekat bangku depan minimart. Kejap main phone, kejap masuk dalam beli makanan, kejap berambus pergi makan.

[C]Guardian Angel (수호 천사) || jjk.cynWhere stories live. Discover now