17: Janji

273 29 20
                                    

"Yuna, kau dah siap ke belum?" Soal Sungwoon dari luar rumah Yuna. Hari dah malam.

"Sekejap!" Jerit Yuna dari dalam.

"Okey, dah." Kata Yuna sambil mengunci pintu.

"Jungkook tak ikut, kan?" Soal Sungwoon.

"Mestilah tak. Dia kan tengah kerja sekarang." Jawab Yuna.

"Tapi kenapa dia kerja sampai malam? Takde shift ke?" Soal Sungwoon pelik. Selalunya kalau kerja macam tu ada shift kan, tapi Jungkook kerja dari pagi sampai malam pulak.

"Ikutkan memang ikut shift, tapi takde lagi orang yang ganti cashier lama. So, Jungkook kena pulun lah. Sian dia, tapi takpe dapat banyak duit."

"Dasar tauke kedai miskin, tak cukup pekerja."

"Okeylah daripada kau."

"Hehe. Kenapa tak kau je yang kerja kat situ?"

"Jungkook tak bagi."

"Huh, dah macam laki kau dah dia tu."

"Hmm, satu hari nanti. Haha."

"Hahahahaha"

"Nape kau gelak?"

"Dah kau gelak."

"Jomlah. Pasar malam."

"C'mon, man."

Baru je Sungwoon dan Yuna nak berjalan ke pasar malam baru bukak yanh dekat dengan rumah diorang, seseorang memanggil nama diorang membuatkan Yuna dan Sungwoon sama2 berhenti.

"Yuna!! Sungwoon ah!!" Orang tu menejerit sekuat hati sambil berlari ke arah Sungwoon dan Yuna.

"Kenapa tu?" Soal Yuna pada Sungwoon.

"Mana aku tahu. Lari nak? Macam seram." Cadang Sungwoon.

Yuna dan Sungwoon dah nak lari dah dari orang tu, tapi orang tu panggil lagi. Kali ni lebih kuat.

"Sungwoon ah!!! Yuna ah!!! Tung...gu!!"

"Macam Jungkook." Kata Yuna.

"Bingo." Balas Sungwoon.

Jungkook berhenti berlari, dia berdiri sambil teremengah mengah depan Yuna dan Sungwoon yang tak tahu apa yang sedang berlaku.

Yuna pandang Sungwoon, Sungwoon pandang Yuna. Angkat bahu.

"Asal do, kau?" Soal Sungwoon sambil tepuk belakang Jungkook. Kuat.

"Sa..kit, gila." Kata Jungkook.

"Jungkook ah, kau kenapa ni? Lari ke?" Soal Yuna.

"Memang lah lari, kau tak nampak ke tadi?" Soal Jungkook geram.

"Tak, maksud aku—"

"Maksud dia, kau ponteng kerja ke?" Soal Sungwoon, memotong ayat Yuna.

Yuna angguk.

"Takdelah. Aku mintak balik awal." Jawab Jungkook. Yuna dan Sungwoon pelik. Tak berapa nak faham.

"Dah kenapa?" Soal Sungwoon.

"Macam ni." Jungkook pun cerita al kisahnya macam mana dia boleh mintak balik awal.

-Flashback-

Jungkook tengok jam, dah nak dekat pukul 9. Dia mula tak senang duduk. Sebabnya?

Sebabnya Sungwoon cakap dia nak ajak Yuna pergi pasar malam yang baru bukak tu. Berdua.

"Ni tak boleh jadi ni." Kata Jungkook sendiri. Risau kalau Yuna betul2 pergi berdua dengan Sungwoon.

"Ahh" Jungkook berjalan ke dalam bilik stok barang. Kat dalam tu ada sorang pekerja lelaki tengah kira stok barang sensorang.

[C]Guardian Angel (수호 천사) || jjk.cynWhere stories live. Discover now